A nemrég alapított Cupra autómárka eleinte csak az erős Seatok átemblémázását végezte, a 2020-ban érkezett Formentor volt az első önálló modellje, amelyet azóta még kettő (Born és Tavascan) követett. De a szabadidő-autók és a hagyományos ferdehátúak között félúton elhelyezkedő
Formentor volt az, amely meghozta az áttörést
az új márkának, a típus ugyanis annyira népszerű, hogy az eladások kétharmadát adja. Csak tavaly közel 100 ezer fogyott belőle, és nagyrészt neki köszönhető, hogy a mindössze ötéves Cupra már túl van a 400 ezredik eladott autóján is.
Két éve ünnepelte a Cupra a harmadik születésnapját, a Volkswagen pedig azt az ajándékot adta neki, hogy a kompakt, keresztmotoros MQB platformra építve megépíthette az álomautóját, a csúcsmodellt, amelyhez a legjobb alkatrészeket is a rendelkezésére bocsátotta a féltve őrzött raktáraiból. A spanyol mérnökök kiindulási alapnak természetesen a Formentort választották, amelynek már addig is volt egy potens sportváltozata, a 310 lóerős, összkerékhajtású VZ, amely 4,9 másodperc alatt gyorsul fel 0-100 km/h-ra.
Mivel a Cupra Atecából, Cupra Leonból és a Golf R-ből is ismert kétliteres turbómotorból több lóerőt már nemigen lehetett kinyerni, ezért az Audi RS3-asból, RS Q3-asból és TT RS-ből ismert 2,5 literes, öthengeres turbómotorra esett a spanyolok választása. Ez a sokszorosan díjnyertes, széles körben elismert és körülrajongott, nagyrészt kézi munkával, Győrben gyártott motor a négykarikás autókban kereken 400 lóerőt képes leadni, a Formentor VZ5-ben papíron viszont „csak" 390-et, vélhetően azért, hogy ne boruljon fel a konszernen belüli hierarchia Ingolstadt és Martorell között.
A Cupra igazi sikersztorinak számít
Tavaly Európa leggyorsabban növekvő autómárkája lett, mivel majdhogynem megduplázta az eladásait egy év alatt. Olyannyira komoly szereplővé vált, hogy tavaly már közel fele annyi autót tudott eladni, mint a jelentős, 18 százalékos keresletcsökkenéstől szenvedő Seat. Nem véletlen, hogy egyre több hírt lehet hallani arról, hogy a martorelli gyártó az évtized végére inkább mobilitási szolgáltatóvá válna (apró, elektromos városi mopedautókkal, rollerekkel és robogókkal). Így a hagyományos autók gyártása a menőbb, és fiatalosabb imázzsal rendelkező Cuprára maradna, amely sokkal sikeresebben valósította meg a sportos, latin életérzés közvetítését a Volkswagen-konszern egyentechnikáját felhasználva.Első pillantásra akár össze is lehetne téveszteni a VZ5-öst egy jól felszerelt 1,5-ös TSI Formentorral, jobban megnézve azonban kiderült, hogy számos finom stílusbéli változtatás segít abban, hogy az öthengerest megkülönböztessük kevésbé erős testvéreitől. Ezek közé tartozik például az átformált első lökhárító, amelynek nagyobbak a légbeömlői, és a szénszálas szplitterét úgy formázták meg, hogy a töltőlevegő-hűtő felé terelje a légáramlatokat.