Népautónak szánták, hadizsákmány lett belőle - Opel Kadett K38 Spezial (1938) veteránteszt

Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
A négyajtós K38 Spezial volt a legdrágább, 2350 birodalmi márkát (RM) kértek érte 1938-ban. Egy jól fizetett német szakmunkás akkoriban nagyjából havi 170-180 márkát keresett
Vágólapra másolva!
Megfizethető és modern vonalú kompaktot vitt gyártásba az Opel abban az időszakban, amikor Németországnak más népautót szánt a nemzetiszocializmus, de a receptje sikeres lett: kategóriájában 59 százalékos piaci részesedést is el tudott érni. Ám a II. világháború alatt a Kadett forgalmazása is leállt, a harcok elültével pedig váratlan fordulatot vett a történet: „jóvátételként" éppen e típus tervrajzait és gyártósorát vitték el a szovjetek, hogy elkészítsék belőle a maguk első igazi mindenesét, a Moszkvics 400-ast.
Vágólapra másolva!

Bár korának sikermodellje lett a Kadett, valójában a megalkotása nem volt emberfeletti teljesítmény, a rüsselsheimi mérnökök ugyanis két, már futó típusból, az Olympiából és a közvetlen elődnek tekinthető, alvázas építésű P4-esből rakták össze. Nálunk is megbecsült (a Magyar Királyi Honvédség állományában parancsnoki autóként rendszeresített) modell volt a nagyobb Olympia, amelynek fakeret nélküli, önhordó acélkarosszériája 1935-ös megjelenésekor forradalminak számított, sőt az orrában még kezdetleges gyűrődő zónát is kialakítottak. Ezt a kasztnit formázták át tehát Kadetté.

Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt

Új futómű, régi motor és kabrió-limuzin változat

Átvették a négydobos, hidraulikus fékrendszert is az Olympiától, akárcsak a Dubonnet alapú független első felfüggesztést. utóbbi licencét az amerikai General Motors anyavállalat vette meg Franciaországból, a „Knee Action" nevű szerkezet több GM márkában is megjelent, és így ért el az Opelhez, ahol több típusban is használták. Felépítésének lényege, hogy a karos lengéscsillapító és a rugózás egy házban lakik, egyik végével a függőcsapszeghez, másikkal pedig egy rövid lengőkarhoz csatlakozik. Hátul a korban szokásos, strapabíró merevtengelyes-laprugós futóművet használták.

Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt

Vajon melyik részegység érkezett a régimódi, kiálló sárvédős P4 modellből? Nos, az 1074 cm3-es, oldaltszelepelt, négyhengeres benzinmotor, amelynek 23 lóerős teljesítménye nem mozgatott meg hegyeket,

de elégnek tűnt arra, hogy normális utazósebességet lehessen tartani az akkoriban épülő vadonatúj német autópályákon.

1936-ban, a Berlini olimpia évében jelent meg a praktikus és modern Kadett (K36 kódnévvel), teljes műszerezettséggel, karos irányjelzővel 2100 birodalmi márkás áron. Kétajtós limuzinként és kabrió-limuzinként gyártották, két évvel később megjelent a négyajtós szedán is.

Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt

Ekkor, tehát 1938-ban Kadett Stolch néven egy kétüléses kabrió prototípusa is elkészült, a sorozatot pedig frissítették, és 1795 birodalmi márkás áron bevezettek egy új alapmodellt is a kétajtós zárt felépítménnyel. Ez volt a KJ38, a vevőnek pedig a spórolásért kompromisszumokat kellett kötnie: egyszerűbb megjelenéssel kellett beérni (kevesebb króm, hiányzó dísztárcsa és pillangóablak stb.), a Dubonnet-féle helyett pedig visszahozták a P4 olcsó, merevtengelyes-laprugós első futóművét. K38 Special néven a drágább, igényesebb modellek is kínálatban maradtak, háromféle karosszériával.

Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt

Az egyik diktatúra kinézte, a másik szemet vetett rá

Remekül fogyott a kompakt Opel (négy év alatt több mint 107 ezer példány talált gazdára), ám viharos történelmi időkbe csöppent. A nemzetiszocialista politikai vezetés nem nézte jó szemmel az amerikai fennhatóság alatt készülő német népautót, amely a KdF Wagen (a későbbi Volkswagen Bogár) piaci sikereit is veszélybe sodorhatta volna, ám végül nem került sor korlátozásra, mert kitört a II. világháború. 1940 májusában leállt a gyártás Rüsselsheimben, és később sem indult újra, mert a lebombázott gyárból a Vörös Hadsereg jóvátétel címen elvitte a terveket, gépeket és szerelőszalagot.

Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt

1946-ban Moszkvában megkezdődött az új szovjet népautó, a Moszkvics 400-as sorozatgyártása, ami nem volt más, mint a Kadett négyajtós változata. Később folyamatosan továbbfejlesztették, az első lépésnek számító, 27 lóerős Moszkvics 401-ből már legalább száz darab az ötvenes évek autóínségét nyögő Magyarországra került, főleg köreti orvosok szolgálati kocsijának. De mi történt az NSZK-ban? Miután újjáépült a gyár, csak 1962-ben jelent meg újra Kadett a kínálatban, és furcsa módon annál kezdődött A-szériaként a generációk megkülönböztetése, amit később az Astráknál is továbbvittek.

Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt

Teljes felújítás után újra szalad az ős-népautó

Tesztautónkat 1938 elején gyártották, és a ritkábbik, négyajtós karosszériás Spezial kivitel, így krómozott a hűtőmaszkja és a lökhárítója, díszlécet hord az oldalán, dísztárcsák fedik a kerekeit. Mai tulajdonosa elmondása szerint az autó találta meg őt, és nem fordítva: előző gazdájának pénzre volt szüksége, így eladásra kínálta az üzemképtelen Kadettet. A motornak szelepcsiszolás kellett és újak a csapágyai; a váltót, a kuplungot, a fékrendszert és a futóművet darabokra szedték és felújították. Csak felületi rozsdát találtak a karosszérián, ennek felszámolása után kerülhetett sor a fényezésre.

Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt

Akadt néhány hiányosság, nem voltak meg az eredeti lámpák és a díszlécek sem, utóbbiakat végül le kellett gyártatni. Igazán meggyőző lett a végeredmény, a Kadett pedig simán megkapta a muzeális minősítést.

Vajon milyen egy 85 éves, európai családi kompakt autó? Nos, egyszerű, szűk és szerény felszereltségű, de hangulatos.

Meglepően kényelmesek az ülések, csakhogy a válltér nagyon keskeny, és lábhely is elég korlátozott, a csupa vas pulton pedig a két műszeren kívül nincs sok látnivaló – szimmetrikus kialakítása miatt jobbkormányosként is olcsón lehetett gyártani.

Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt

Kezdődhet a próbakör! Ráhúzzuk a szívatót, majd a kulccsal áramot adunk, aztán az indítómotor a gázpedál melletti taposógombtól kel életre. Hidegen nyers és morgós az oldalt szelepelt (SV) motor, bemelegedve kicsit elcsendesedik, de ilyenkor is remegteti a karosszériát. Prímán teszi a dolgát a messze elölről hátranyúló, hosszú karban végződő váltó, könnyű mozgatni pontos, hiszen nincs külön rudazata. Rövid áttételű az egyes és a kettes, akár 30 km/h-nál fel kell kapcsolni a nagyon hosszú harmadikba, és ezzel a végére is értünk a lehetőségeknek, hiányzik a negyedik sebességfokozat.

Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt

Lassú és figyelmet igényelő, de érdekes időutazás

Szerény 23 lóerő mozgatja a Kadettet (legtöbb kortársa és a készülő KdF-Wagen sem volt erősebb), és a nyomaték is kevéske, így a gyorsulás több mint visszafogott, komótosan érjük el a 70 km/h körüli utazósebességet. Ilyenkor még egész kellemes vele autózni, a zajok elviselhetők, keskeny és magas építése ellenére egyenesben a menetstabilitással sincs különösebb gond. Kanyarokban persze billeg, csigaorsós kormányának is nagy a holtjátéka (nem újították fel), de kis odafigyeléssel elfogadhatóan irányítható vele a Kadett, és menet közben tekerni sem nehéz – parkoláskor viszont erős markot kér.

Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt

Egészen jó rugózási komfortot ad az elöl bonyolult, hátul szekér-egyszerűségű, nagy kerékátmérővel kombinált futómű, bár jobban szereti a sima aszfaltot, puha hangolásával azért szorgalmasan nyeli az úthibákat.

Más kérdés, hogy a rövid tengelytáv és a hátsó lengéscsillapítás hiánya miatt kifejezetten bólogatós az Opel viselkedése.

Rásegítő nélküli ugyan a fékrendszer, de legalább hidraulikus, így nem kell a bovdenekkel bajlódni. Erősebb fékezéskor még kicsit elhúz, de használható, a háromnegyed tonnás autócskát be lehet vinni a mai forgalomba is, csak nagyobb követési távolságot kell tartani.

Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt

Miután régi, a maga korában nem túl értékes, és nehéz történelmi időket átélt modellről van szó, nem csoda, hogy ritkán bukkan fel eladó ős-Kadett, ám a cikkünkben szereplő felújított példányt épp hirdetik, az állapotához mérten reális, 21 ezer eurós áron. Háború utáni alternatívaként a Moszkvics is szóba jöhetne, de a szovjet márkánál inkább a modern kasztnis 402-407 modellből van választék. Akad viszont egy másik korabeli kópia: a Renault Juvaquatre, amelynek még magyar vonatkozása is akad, hiszen a negyvenes évektől ez a modell alkotta a budapesti taxiállomány derékhadát.

Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt
Opel Kadett Spezial (1938) veteránteszt

Műszaki adatok - Opel Kadett K38 Spezial (1938)

Motor: soros négyhengeres, oldaltszelepelt benzinmotor, elöl hosszában beépítve, vízhűtéssel. Hengerűrtartalom: 1074 cm3. Furat x löket: 67,5 x 75,0 mm. Kompresszióviszony: 6,0:1. Teljesítmény: 23 LE, 3400/perc fordulaton. Nyomaték: 60 Nm, 2000/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú kézi váltó, egytárcsás száraz kuplung, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl független (Dubonnet rendszerű), spirálrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal, hátul merev tengely hosszanti laprugókkal, csillapítás nélkül. Egykörös fékrendszer négy dobfékkel.

Felépítmény: négyajtós, négyüléses, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 3840 x 1375 x 1545 mm. Tengelytáv: 2340 mm. Tank: 31 l. Saját tömeg: 775 kg.

Végsebesség: 98 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil decemberi számában: