Óriási fordulat a magyar használt autóknál, erre évek óta nem volt példa

autókereskedés,
Budapest,2016.
Vágólapra másolva!
2023-ban 105 662 import használt személyautó kapott hazai rendszámot, ez 16,2 százalékkal marad el az egy évvel korábbi értéktől.
Vágólapra másolva!

Hosszú idő után 2023-ban fordult elő először, hogy

több új autót (107 720) helyeztek forgalomba Magyarországon, mint külföldről importált használtat.

A behozott használt autók száma egész évben a havi kilencezres átlagos szint körül mozgott, ami jelentősen elmarad az előző évek havi 10-11 ezres behozatali átlagától. Az elmúlt hónapban pedig mindössze 7145 volt a forgalomba helyezések száma, ami még a szigorú lezárások idején tapasztalt 7600-as havi minimumot sem érte el.

A Joautok.hu közleménye szerint az átmeneti keresleti sokk az autópiacokon belül elsősorban a használtautó-import szegmensét érintette. A belföldi adásvételek száma ugyanis hozta a 2022-es szintet, és az újautó-értékesítésben is csupán 3,4 százalékos volt a visszaesés az előző évhez képest.

Az alacsony behozatali számokért több tényező együttes hatása lehet a felelős. Egyrészt a gazdasági nehézségek miatt a nyugati piacokon is megnőtt az érdeklődés a használt autók iránt, ami felfelé mozdította az árakat. Másrészt a hazai vásárlók is óvatosabbá váltak, és a jobban nyomon követhető előélettel rendelkező belföldi kínálat felé fordultak.

A behozott használt autók közötti márkasorrendet hagyományosan a Volkswagen (13%) vezeti,

a második helyről azonban a Ford (9%) 2023-ban leszorította az Opelt (8,8%). Az Audi (6,9%) negyedik helye változatlan, ugyanakkor a következő helyeken szintén helycsere történt: a Mercedes (6%) a nyolcadik helyről az ötödikre ugrott, megelőzte a BMW-t (5,6%), a Toyotát (5,1%) és a Hyundai-t (4,5%) is.

A várakozások szerint az év első néhány hónapjában érdemi fordulat nem várható a használtautó-behozatalban: bár lehetnek kiugró hónapok, a forgalom csak lassan, fokozatosan kezdhet majd visszatérni a tízezres tartomány közelébe. Ezt a folyamatot erősítheti, hogy amennyiben a nagy európai piacok (elsősorban is a fő beszerzési forrást jelentő Németország) gazdasága ismét magára talál, külföldön ismét nagyobb választékból és kedvezőbb áron, kevesebb kompromisszum vállalásával lehet majd autóhoz jutni.