Milliókat lehet spórolni a villanyautók új állami támogatásával

BYD , Atto, 3, kínai, autó, teszt, 2023.11.02.,
Vágólapra másolva!
Február 5-én 17 órakor indult az elektromos autók vásárlásának állami dotációja, amelyet vállalkozások vehetnek igénybe, akár négymillió forintos összeggel. Cikkünkben csokorba gyűjtöttük a pályázáshoz szükséges legfontosabb tudnivalókat, illetve bemutatjuk az öt legolcsóbb modellt – meglepő, akár a rivális benzines modelleket is alulmúló árakkal szembesülhetünk, mivel számos importőr akciókkal is kiegészíti a támogatást.
Vágólapra másolva!

Cégek és egyéni vállalkozók boldogulását igyekszik elősegíteni a február 5-én indult és közel 14 hónapon át nyitott vásárlástámogatási projekt, amelynek célja a tiszta üzemű közlekedés elősegítése, aminek érdekében új, zéró helyi károsanyag-kibocsátású elektromos autók (személygépkocsik, kishaszonjárművek, kisbuszok) álljanak forgalomba. A teljes keretösszeg 30 milliárd forint, amely a Budapest régió (10 800 000 000 Ft) és a kevésbé fejlett térségek (Pest, Közép-Dunántúl, Nyugat-Dunántúl, Dél-Dunántúl, Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld) között oszlik meg. A támogatási keretösszeg az utóbbi kategória-besorolásban 19 200 000 000 Ft.

Minden kedvezményt igénybe véve bőven tízmillió forint alatt, a hasonló kategóriájú benzineseknél olcsóbban is hozzá lehet jutni új elektromos autókhoz. Jelentős forgalomnövekedésre számíthat két kínai gyártó, az MG és a BYD Forrás: Ruschel Zoltán

Természetesen nem árt majd részletesen átbújni a hivatalos kiírást és a pályázati feltételeket a palyazat.gov.hu weboldalon,

hiszen abból minden érintett tájékozódhat a vállalkozására érvényes támogatási paraméterekről (tevékenységi kör, gazdasági megfelelőség, stb). A lényeg, hogy „Magyarországon székhellyel, vagy az Európai Gazdasági Térség területén székhellyel és Magyarországon fiókteleppel, magyar adószámmal rendelkező gazdasági társaság, szövetkezet, egyéni cég vagy egyéni vállalkozó, amelynek alapítása 2021.12.31. vagy ennél korábbi dátumú, és a támogatási kérelem benyújtását megelőző jóváhagyott, legutolsó lezárt, teljes üzleti év éves beszámoló szerinti nettó árbevétele, egyéni vállalkozó esetén a bevétele meghaladja a projekt elszámolható költségét" – áll a brosúrában.

Megmaradnak a zöld rendszámmal járó korábbi kedvezmények, de az állami támogatás csak akkumulátoros-elektromos autókra igényelhető, plug-in hibridekre nem Forrás: MTI/Kovács Tamás

Ezek a szempontok határozzák meg a dotáció összegét

A vissza nem térítendő támogatás minimum összege személyautóknál 2,8 millió, míg az összesített maximum 64 millió forint – ezek az összegek a kiválasztott gépkocsi akkumulátor-kapacitásától és a cég nagyságától (dolgozói létszám) is függnek. Konkrétan a bruttó 41 kWh alatti kategóriában 2,8, a 41-től 59 kWh-ig terjedő sávban 3,6, míg 59 kWh felett 4 millió forint támogatás jár a személyautóknál. A vállalkozásokat tekintve a 10 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztatók egy, 10-től 50 főig 5, 50 és 250 fő között 10, míg 250 fős létszám felett 16 gépkocsi beszerzéséhez igényelhetnek állami dotációt.

41 kWh-nál alacsonyabb akkukapacitású, 11,5 millió forintnál olcsóbb járművek esetében 2,8 millió, 41-59 kWh közötti, maximum 14 millió forintba kerülő modelleknél 3,6 millió, míg 59 kWh feletti, legfeljebb 20 millió forintos autóknál 4 millió forint a maximális támogatási összeg Forrás: Opel

Lényeges megkötés, hogy az így beszerzett gépkocsit a projekt zárását követően három éven át tilos eladni,

a megkötött biztosításnak pedig teljes körűnek kell lennie. Nem ítélhető meg támogatás az igénylőnek, ha vele szemben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), illetve az elődszervezete az APEH által indított végrehajtási eljárás van folyamatban a támogatási kérelem benyújtásának időpontjában. Személyautóknál a maximális nettó vételár nem haladhatja meg a 20 millió forintot, alatta az említett sávos támogatási összegek maximum 14, illetve 11,5 milliós árig érvényesek.

Hónapok óta több lépcsőben jelentősen csökkentette árait a Tesla, így a Model Y állami támogatással már 13,1 millió forintért elérhető - tavaly még 25 millióba került. A Széchenyi Terv Plusz programban való részvételre 2025. március 31-ig adható be kérelem Fotó: Koncz Márton - Origo

A forgalmazók már most, a pályázat startjánál is akciókkal ostromolják a potenciális vásárlókat, ahogy az is valószínűsíthető, hogy az elkövetkező 14 hónapban is a támogatási program ismérvei szerint alakítják árazási politikájukat. Alább felsoroljuk a magyar piacon elérhető öt legolcsóbb elektromos modellt, melyek közül négy kínai gyártású – beleértve a jelenleg csak kétüléses haszonjármű-kivitelben elérhető Dacia Springet is. Ugyanakkor a moped- és a valódi autók közötti átmenetnek tekinthető Cenntro Aventiert forintos ár híján nem tudtuk bevenni a felsorolásba.

TOP 5: a legolcsóbban elérhető elektromos autók

  1. Dacia Spring (44 lóerő, WLTP hatótáv 230 km) – Listaár: bruttó 9,11 millió Ft (Cargo átalakítással), nettó ár 7,18 millió Ft. Legkedvezőbb nettó ár állami támogatással (haszonjárműként) 3,58 millió Ft.
  2. BYD Dolphin (95 lóerő, WLTP hatótáv 340 km) – Listaár: 10,97 millió Ft. Akciós ár: nincs megjelölve. Legkedvezőbb ár állami támogatással 7,37 millió Ft.
  3. MG 4 (170 LE, WLTP hatótáv 350 km) - Listaár: 12,89 millió Ft. Akciós ár: 11,99 millió Ft. Legkedvezőbb ár állami támogatással állami támogatással: 8,39 millió Ft.
  4. MG 5 (177 LE, WLTP hatótáv 320 km) – listaár: 14,39 millió Ft. Akciós ár: 12,49 millió Ft. Legkedvezőbb ár állami támogatással: 8,89 millió Ft.
  5. Opel Corsa Electric (136 LE, WLTP hatótáv 354 km). Listaár: 12,69 millió Ft. Akciós ár (Opel finanszírozással): 12,49 millió Ft. Legkedvezőbb ár állami támogatással: 8,89 millió Ft.
Csak raktárkészletről, Cargo (kishaszonjármű kivitelben elérhető a Dacia Spring), minden kedvezményt egybevéve a teljes piac legolcsóbb autójaként Forrás: Dacia/Clememt Choulot

Nem csak e-személyautókban érdemes gondolkodni

Mint a pályázat kiírásából kiderült, összesen 9375 projektre vehető igénybe az EU-s finanszírozású támogatás, vagyis legfeljebb ennyi személygépkocsival, áruszállítóval és mikrobusszal nőhet a magyar járműpark. Tavaly összesen 107 720 új személyautó talált gazdára, ebből (a korábbi évhez képest jelentős, 23,4 százalékos növekedéssel) 5807 volt elektromos, idénre pedig a várakozások szerint az arányuk eléri a 7-7,7 százalékot.
Még nagyobb „zöldülés" is elképzelhető a kishaszonjárművek piacán, ami az összes motorváltozatból tavaly 20 749 darabos eladást jelentett. Ezt arra alapozzuk, hogy az új támogatást elelve csak céges ügyfelek vehetik igénybe, nekik pedig kézenfekvő visszaigényelhető áfás áruszállítót – akár flottát - választani, ráadásul az M1 besorolású személyautókéhoz (2,8-4,0 millió forint) képest az M2 és N1 kategóriában magasabb (3,6-4,09 millió forint) az állami dotáció összege.