Segít a rossz hangulat ellen egy pohár víz

2012.02.21. 16:12

Sok ember csak akkor iszik vizet, ha szomjas, pedig a legújabb kutatások szerint már az igen enyhe dehidratáció is hangulatváltozásokat, koncentrációzavarokat és fáradékonyságot okozhat.

Ha a szervezet 1-2 százalékot veszít víztartalmából, kialakul a szomjúságérzet, de beindulnak azok a folyamatok is, amelyek befolyásolják a fizikai és szellemi teljesítőképességet - mondta el a vizsgálatot végző Connecticut Egyetem szakembere. Az enyhe dehidratációhoz pedig nem kell kemény edzés vagy nagy hőség: elég egy 40 perces séta vagy akár tartós egy helyben ülés is - aki nem pótolja megfelelően a folyadékot, annak szervezete akár másfél százalékot is veszíthet víztartalmából.

Az enyhe dehidratáció nőknél fejfájással, férfiaknál memóriaromlással járhat

A kutatásban egészséges, fiatal (többnyire 20-23 év közötti) férfiak és nők vettek részt, akik napi rendszerességgel 30-60 percet mozogtak. A résztvevőket 28 naponta (összesen háromszor) vizsgálták: a vízvesztés fokozására a fiataloknak futópadon kellett sétálniuk, majd olyan teszteket végeztettek el velük, amellyel a koncentrációt, reakcióidőt, éberségi szintet, memóriát és tanulási képességeket mérték. Az eredményeket ezután összehasonlították az ellenőrző tesztek eredményeivel, amelyek során a résztvevők szervezete megfelelően hidratált volt.

A fiatal nőknél az enyhe dehidratáció fejfájást, fáradtságot és koncentrációs nehézségeket okozott, míg a férfiakra inkább a munkamemória romlása és a csökkent éberségi szint volt jellemző - áll a The Journal of Nutrition című szaklap februári számában megjelent tanulmányban. A minimális vízvesztés hatására a nőknél hangulatváltozást is tapasztaltak, amely kisebb mértékben ugyan, de férfiaknál is megfigyelhető volt.

A vizelet színe árulkodik a szervezet hidratáltságáról

A kutatók elmondták, hogy a megfigyelésekből arra lehet következtetni, hogy már egy igen enyhe dehidratáció is komolyan befolyásolhatja a hangulatot és a fizikai teljesítőképességet - főleg nőknél. A szervezet megfelelő hidratációjához a kutatók napi 8 pohár (kb. 2 liter) víz elfogyasztását javasolják, rendszeres időközönként kortyolgatva. A megfelelő hidratációról a vizelet színe is árulkodik: halványsárga jelzi a megfelelő folyadékszintet, míg a sötétsárga folyadékhiányra utal.

KAPCSOLÓDÓ CIKK