Az Abu-dzabi Nagydíj körről körre
2012. november 04. 13:37
Üdvözöljük kedves olvasóinkat az Abu-Dzabi Nagydíjról készülő szöveges, élő tudósításunkban!
Aki lemaradt volnan róla: Sebastian Vettelt tegnap kizárták az időmérőről utólag. A csapatok egy része és az újságírók is gyűrött arccal érkeztek ma reggel a paddockban, miután tegnap késő estig kellett várni az ítéletre. Azóta kiderült, hogy a sportfelügyelők elvileg Webber autójából akartak üzemanyagmintát venni, így ha Vettel nem áll meg a levezetőkörön, elkerülhető lett volna az egész dráma.
A Red Bull váltót cserélt Vettel autójában, állítottak az áttételezésen és a futóműbeállításokon is. A szombati beállításokkal ugyanis a mezőnyben az egyik legalacsonyabb volt a csúcssebességük, azzal pedig nehéz lenne előreverekednie magát... A mostani beállításai egyértelműen az előzést segítik. A kocsit természetesen kivették a parc ferméből, a címvédőnek a bokszutcából kell indulnia.
Vettel büntetése ellenére optimistán várja a futamot. "Nincs nagyon miről beszélni, nem érdemes hátranézni. Ma egy új nap van, és jó versenyt futhatunk ebből a rajtpozícióból is" - mondta a címvédő a versenyzői parádén.
Fernando Alonso lemaradása jelenleg 13 pont az összetettben, amit akár be is hozhat, ha ma jól teljesít a versenyen, Vettel pedig nem szerez pontot. Közben a Red Bull meg is nyerheti a konstruktőri világbajnokságot, bár ez a jelen felállás szerint valószínűtlen.
A szerelői mellett fotósok tömkelege veszi körbe a németet.
A venezuelait a csapat már figyelmeztette, hogy jó eredményt vár tőle, ami abszolút benne van a pakliban, ha nem csinál semmi hülyeséget: Vettel büntetésésének köszönhetően a 3. helyről indul, és remek a csúcssebessége az egyenesekben.
A szerelők elhagyták a rajtrácsot, megkezdődik a felvezető kör.
A Pirelli mellett a csapatok is megerősítették, hogy a gumik alacsony kopásának köszönhetően ismét megvalósítható lesz az egy kiállásos stratégia. Schumacher, Senna és Vettel rajtol kemény gumikon - erről tájékoztatják Räikkönent is a rádión.
Valami gond lehet a spanyol autójával.
A magyar származású Gabriella Tarkany a bokszból figyeli párját, aki még mindig a harmadik helyen halad. Közben Pérez megelőzte Kobajasit a 8. helyen.
Az első négy sorrendje nem változott, Alonso viszont ismét nagyon keményen nyomja a gázt az első körben, már a negyedik helyen álló Webbert támadja, aki visszaesett... és megvan! A spanyol nem viccel.
A két Force Indiának is borzasztóan sikerült a rajta, Hülkenberg már ki is esett, autóját épp msot emelik ki daruval a pályáról.
A McLaren-es hibázott, így került hozzá olyan közel a finn, végül azonban nem sikerült megelőznie. Hamilton arra panaszkodott a rádión, hogy hidegek a gumijai. Közben Vettel már a 20. helyen van.
"Megsérült az első szárnyam" - jelenti a rádión, és a Red Bull bokszában már készítik is elő az új orrkúpot. Ennek ellenére egyszerre kettőt előz. A csapat azt mondja neki a rádión, észlelték a sérülést, de ő döntheti el, hogy bejön-e cserére.
A mezőny hátuljába visszaeső Mercedes Karthikeyannal ütközött, mindketten saját lábukon hagyják el az autót, pedig elég csúnyán nézett ki az eset.
A spanyol ott van Maldonado nyakán, aki szintén DRS-távolságban van Räikkönenhez képest. Hamilton elhúzott 2 másodpercre, és most ő futotta meg a leggyorsabb kört.
A visszajátszából látszik, hogy ettől tört ki a jobb első kereke. Di Resta is balhéba keveredett, így ki kellett jönnie a bokszba, ezért most az utolsó helyen halad. Vettel már a 16.
Most Petrov és Glock mellett ment el egyszerre, már a 14. helyen van. Közben Grosjean és Schumacher összeértek egy pillanatra.
Körök óta DRS távolságban van hozzá képest, de egyelőre nem tudja megelőzni, a Williams ugyanis rendkívül gyors az egyenesekben.
A Sennával való ütközés miatt. Közben Grosejan és Rosberg a mezőny végében küszködnek - ők is összeakadtak a rajtnál.
A visszajátszából látszik, hogy a HRT hirtelen lassított, ami feltehetőleg meglepte Rosberget, már nem tudott időben fékezni, így ráfutott az indiai kocsijára, nagy szerencse hogy nem fordult át az autója. Most együtt sétálnak a pálya mellett, láthatólag nincs harag.
A Toro Rosso kiállásával Vettel már a 12. helyen van. A csapat arról tájékoztatja, hogy nem aggasztó az első szárny sérülése, ő azonban azt kéri, a kiállásánál cseréljék le az orrkúpját. Rosberg és Karthikeyan esetét a futam után vizsgálják a sportfelügyelők.
"Mit csinál, folyton megáll előttem?" - kiabálja idegesen a rádión az előtte haladó Ricciardóról. A Toro Rosso valóban durván fékezget előtte, aminek következtében az előbb el kellett rántania a kormányt, és elütötte az pálya mellett álló egyik táblát, és ismét lekoccolta a korlátot.
Rengeteg törmelék maradt a Rosberg-Karthikeyan ütközés után. Hamilton közben jövő évi csapattársáról érdeklődött, a csapat tájékoztatta, hogy mindketten épségben hagyták el a helyszínt.
Orrkúpot is cserélnek, és megkapja a lágy gumikat.
A kör végén kiáll a biztonsági autó, és újraindul a verseny!
Alonso Maldonadót akarta megelőzni, azonban elrontotta a manővert, így Webber megérkezett mögé, és majdnem megelőzte. Az esetből Maldonado nyert a legtöbbet, aki egy kicsit elhúzott a spanyoltól.
Közben Vettel újra megkezdte az előzgetést a mezőny hátuljában, di Restát már megelőzte, most pedig Grosjeannal harcol, a helyzetet nehezíti, hogy közben megérkeztek Pic mögé. Vettel végül elmegy Grosjean mellett. A francia rögtön arra kéri a csapatot, hogy szóljanak a versenyigazgatónak, mivel Vettel négy kerékkel elhagyta a pályát előzés közben.
Néhány körrel később azonban visszaelőzi a Lotust. Pérez közben Massát üldözi elszántan, és Webber is DRS-távolságba került Alonsóhoz képest.
Az élen továbbra is Hamilton, aki nemrég megfutotta a leggyorsabb kört. Mögötte: Räikkönen, Maldonado, Alonso, Webber, Button, Massa, Pérez, Kobajasi, Schumacher az első tíz sorrendje. Vettel a 15. helyen halad.
Erre kérik a csapatrádión. Közben a mezőny újra összerázódott Hamilton és Räikkönen mögött: Alonso egyre közelít Maldonadóhoz, azonban Webber és Button is ottvanak a nyakán.
Ez hihetetlen! Hamilton autója lelassul a pályán, a brit kénytelen leparkolni a McLarent a füvön. Mi jöhet még? A csapat arról tájékoztatja, hogy teljesen elment a hajtás, még vizsgálják az okát... bár ez most nem sokat segít a fejét rázó verrsenyzőn.
A spanyol vérszemet kaptot, így már feljött a második helyre! DRS-sel könnyedén elment a Williams mellett. Räikkönen vezeti a versenyt... ez hatalmas esély a Lotus számára.
Azonban megint sárga zászlóznak, így a Maldonadót üldöző Webbernek egyelőre vissza kell vennie.
Maldonado sem volt a legóvatosabb, de Webber is eléggé ráhúzta az autót, ezzel visszaesett a 7. helyre!
Neki gond nélkül sikerül, a 11-es kanyarban belső íven megelőzi, és ezzel feljön a dobogós helyre. Közben a sportfeflügyelők vizsgálják Webber és Maldonado esetét.
A német feljött a 10. helyre! Közben Péreznek végre sikerült megelőznie Massát, így feljött az 5. helyre. A brazil mögött Webber.
Kobajasi pedig kijön előle a bokszba, így már a 8. helyen van.
Webber próbálta megelőzni a brazilt, azonban összeértek, és a Red Bull kiment a bukótérbe, ahonnan azonnal megpróbált visszatérni a pályára. Massa feltehetőleg ettől ijedt meg, és rántotta el a kormányt, amitől 360 fokban megpördült a pályán. Bejött a bokszba. Ezt is biztos vizsgálni fogják...
A sportfelügyelőknek ismét sűrű délutánjuk van...
A címvédő csapattársát üldözi, jelenleg 2.9 másodperc a lemaradása. Közben a sportfelügyelők gyors döntést hoztak: nincs büntetés a Massa - Webber ügyben sem.
Az élmezőnyből elsőként jön ki kerékcserére, és megkapja a közepes keveréket, Vettel mögé jön vissza a pályára. A legnagyobb kérdés, hogy a német végigmegy-e a Safety Car alatt kapott lágy gumikkal, amiknek 40 kört kéne kibírniuk!
Mindketten közepes gumikat kapnak. Button Alonso mögé jött vissza.
Bár előtte a biztonság kedvéért rászólnak a fülére, hogy ha Vettel megérkezik mögé, ne harcoljon vele. Végül azonban inkább kihívják a bokszba.
Egy pillanatig, mivel Räikkönen is kiáll a bokszba. Vettel meg is futja a leggyorsabb kört, Räikkönen nem sokkal elé érkezik vissza a pályára. Mindjárt kitisztul a sorrend. Buttoné a leggyorsabb kör.
Räikkönen másfél másodperccel Vezet Vettel előtt, a harmadik helyen álló Alonsót Button támadja keményen. Mögöttük Senna, Vergne, Grosjean, di Resta, Pérez és Webber az első tíz sorrendje.
Ha nem történik valami szokatlan (erre mondjuk nem fogadnánk), akkor ezt a győzelmet nehéz lesz elvenni tőle.
Egyelőre sikertelenül, miközben a spanyol hátránya lassan csökken Vettelhez képest. A német használt gumikon nem tudja tartani Räikkönen tempóját, aki 3.6 másodpercre húzott el tőle.
Eldőlt a kérdés, a Red Bull kihívja a németet egy második kerékcserére, ami nem volt a leggyorsabb: 3.9 másodperc. Így viszont tiszta a pálya előtte, így nyomhatja a lágy gumikon, ami a csövön kifér.
Pérez megelőzte Grosjean, majd di Restát, akivel azonban nem volt olyan könnyű dolga. Mindketten elhagyták a pályát, majd Pérez olyan szerencsétlenül jött vissza, hogy nekikoccant Grosjeannak. A hátulról érkező Webber pedig nem tudta elkerülni a Lotust, a Red Bull totálkáros lett. Grosjean sem tudta folytatni.
A kerékcseréje után friss gumikon versenyezhet az összerázott élmezőnyben. A sorrend: Räikkönen, Alonso, Button, Vettel az újraindítás előtt. Button fülére rászólnak, hogy megelőzhetik Alonsót, a brit azonban arra panaszkodik, hogy a Ferrari nagyon gyors az egyenesekben. Erre azt válaszolják neki, hogy Vettel is nagyon gyors lesz mögötte...
A finn szokása szerint nem örül, hogy rádión osztogatnak neki tanácsokat, ezúttal azt, hogy mind a négy gumi melegítse be. "Igen, igen, igen, folyamatosan ezt csinálom, nem kell emlékeztessetek" - válaszolja flegmán.
A néhány körrel ezelőtt okozott balesetért. Közben Pic Marussiáját betolják a garázsba, a Safety Car pedig bejön a következő körben. Schumacher közben kint járt a bokszban, valószínűleg jobb hátsó defekt miatt.
Räikkönen jó ritmusban autózva megtartja a vezetést Alonso, Button és Vettel előtt - de utóbbi három versenyző nagyon közel van egymáshoz. Még két körig nem lehet használni a DRS-t...
A finn alaposan rálépett a gázra, és máris 1.9 másodpercre növelte az előnyét. Közben Vettel már csak fél másodpercre van Buttontól.
Amíg az Alonso-Button-Vettel hármas egymással van elfoglalva, ügyesen építgeti az előnyét, már 3 másodperccel van Alonso előtt. Közben Pérez letöltötte a büntetését.
Közben Alonso DRS-távolságon kívülre kerül Buttontól, amíg a páros egymással van elfoglalva. Räikkönen újabb leggyorsabb kört fut, előnye 3.2 másodperc.
Egy kicsit elhúzott Buttontól, előnye már 1.6 másodperc, miközben Räikkönenhez képest 3 másodpercre került. Közben hátrébb Schumacher Vergne-t támadja, Senna pedig Massa Ferrarija mögött van közvetlenül.
Két kör alatt 3-ról 2.2 másodpercre csökkentette lemaradását Räikkönenhez képest. Nagyon kéne neki az a 7 pont... A finn abszolút első szektorral reagál erre, de a különbség tovább csökken egy kicsit: 2 másodperc. 5 kör van hátva.
A McLaren egyszerűen nem hagy neki helyet, most egy kicsit nőtt is köztük a különbség, de még mindig DRS-távolságon belül van. Közben Maldonado magányosan autózik az ötödik helyen, mögötte Kobajasi és Massa, akit Senna, illetve di Resta üldöz. A 11. Schumacher túl messze van.
A 11-es kanyarban DRS-sel végül sikerül elmennie mellette, miközben Alonso már 1.4 másodpercre van Räikkönenhez...
Ismét egy leggyorsabb körrel 1 másodpercre csökkentette a lemaradását, de már csak szűk két kör van hátra... vajon ez elég lesz valamire?
Láthatólag mindent kiprésel a Ferrariból, ez azonban kevés lesz, Räikkönen előnye újra 1.2 másodperc. Közben Vettelé a leggyorsabb kör.
A finn utoljára 2009-ben, Spában állt a dobogó tetején. Alonso mindent beleadva a második helyen fut be, miközben Vettel parádés versenyzéssel és egy jó adag szerencsével az utolsó helyről a dobogóra repíti a Red Bullt. Mögöttük Button, Maldonado, Kobajasi, Massa, Senna, di Resta és Ricciardo zárja az első tízet.
Hitetlenkedve dícsérik a címvédőt a rádión, aki már reggel úgy nyilatkozott, nincs minden veszve.
Ebben a cikkben az élő tudósításunkat találják, a részletes összefoglaló itt olvasható.
Kimi Räikkönen a 2009-es Belga Nagydíj óta az első győzelmét ünnepelhette Abu-Dzabiban. A rajtnál a beragadt Mark Webbert megelőzte a finn és Fernando Alonso is, előbbi a második, utóbbi a negyedik helyre jött fel. A két Force India összeakadt Bruno Sennával, Nico Hülkenberg kiállni kényszerült. A bokszból indult Sebastian Vettel a negyedik körben már a 14. helyen haladt, de Senna előzése közben megsérült az első szárnya. A 9. körben Nico Rosberg úgy rohant bele hátulról az őt elengedni készülő Narain Karthikeyan HRT-jébe, ahogy azt az idén már többször láthattuk csapattársától, Michael Schumachertől. Bejött a Safety Car, a lassú körözés közben Vettel majdnem belerohant a féket tesztelő Daniel Ricciardóba. Végül a 14. körben behívták a világbajnokot a bokszba, ahol első szárnyat is cseréltek neki.
Az újraindítás után Romain Grosjeannal csatázott Vettel, egyszer szabálytalanul előzte meg, ezért visszaengedte maga elé a franciát, aztán szabályosan is elment mellette. Az élen zavartalanul autózó Lewis Hamilton McLarenje a 20. körben állt meg, a vezetést Räikkönen örökölte meg. Közben Alonso feljött a harmadik helyre, mögötte Webber ütközött Pastor Maldonadóval, előbbi megpördült, és három helyet vesztett. Utána Felipe Massával is összeakadt az ausztrál, a brazil meg is pördült az incidensben. Vettel már a 2. helyen haladt, amikor ki kellett jönnie a második kerékcserére. A negyedik helyre jött vissza, Jenson Button mögé. A 39 körben másodszor is bejött a Safety Car, amikor Sergio Pérez, Webber, és Grosjean akadt össze. A mexikói volt a hibás, de egyedül ő tudott tovább menni a tömegbalesetből. Négy körrel később jött ki a Safety Car, azután már csak egy helycsere történt az élen, amikor Jenson Buttont kívülről megelőzte Sebastian Vettel a 11-es kanyarban.
Ebben a cikkben az élő tudósításunkat találják, a részletes összefoglaló itt olvasható. Az új vb-állás pedig itt már megtekinthető.