A Mercedes a hegyekben is megállíthatatlan volt
2014. június 22. 13:38
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Osztrák Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! 11 év után rendeznek újra Forma-1-es versenyt a stájerországi hegyekben, és az időmérő eredményei alapján úgy tűnik, a pályára szép számmal kilátogató nézők izgalmas futamot láthatnak majd: idén először nem egy Mercedes szerezte meg a pole pozíciót, az első sort a két Williams foglalja el Massa-Bottas sorrendben. Az időmérőről részletesebben itt olvashatnak, a büntetések figyelembevételével kiszámított rajtrácsot pedig itt találják.
Lényegesen melegebb van Spielbergben, mint az elmúlt két napon: a levegő 22, az aszfalt pedig 44 fokos. A Williams valószínűleg nem örül ennek, hűvösebb időben nagyobb eséllyel vágtak volna neki a versenynek.
A francia időmérője egyébként sem sikerült jól, Maldonado idén először tudta legyőzni őt. Az edzés után Grosjean autójában kicserélték a váltót, és a parc fermé szabályokkal ellenkező változtatásokat is végeztek a Lotuson, ezért a francia a 16. rajtkocka helyett csak a bokszutcából eredhet a mezőny után.
Nico Rosberg idei harmadik győzelmét aratta az Osztrák Nagydíjon, s ezzel a világbajnoki tabellán 29 pontra növelte az előnyét csapattársával, Lewis Hamiltonnal szemben. A vártnál talán kevésbé fordulatos versenyen az első sorból rajtoló Williamseknek nem sikerült maguk mögött tartaniuk a Mercedeseket, de legalább alaposan megnehezítették a dolgukat – ráadásul 27 pontot kaszálva megelőzték a McLarent a konstruktőrök között, és megközelítették a Force Indiát is.
A Mercedes és a Williams között kiélezett stratégiai küzdelem bontakozott ki. Bár Rosberg a rajtnál megelőzte az előle induló Valtteri Bottast, a finn a 2-es kanyar előtt a szélárnyékból kivágott mögüle, és visszavette tőle a 2. helyet, miközben Felipe Massa magabiztosan maradt az élen. Hamilton fantasztikusan indult, és a 9. kockából kilőve pillanatok alatt az 5. helyen, Fernando Alonso sarkában találta magát, akit még a dombra vezető egyenes végén kifékezett.
Innentől kezdte a Williamsek és a Mercedesek kvartettje elhúzott a többiektől. Rosberg azonban 3 körrel Massa, és 5 körrel Bottas előtt kerített sort első kerékcseréjére, s bár forgalomba tért vissza, hamar megelőzte Jenson Buttont. Ezzel mindkét Williamst átugrotta, míg Hamilton, aki egy körrel utána állt ki a bokszba, röviddel később a pályán előzte meg Massát. Bottas egészen a 41. körig előtte maradt, amikor ismét 2 körrel Hamilton után váltott új gumikra, s emiatt vele szemben is elvesztette a pozícióját. Utólag elárulta, hogy egy körrel korábban akarták kihívni, de túl későn szóltak neki a rádión: már a 8-as kanyarban járt, ezért csak a tiltott fehér vonalat átszelve mehetett volna ki a bokszba.
Az ifjú finn azonban így is megszerezte első dobogós helyezését. „Nagyon boldog vagyok, alig tudom szavakba önteni, hogy mit érzek" – mondta az őt interjúvoló Mark Webbernek. „Éppen ilyen versenyre volt szükségünk végre. Az autónk ma ismét gyors volt, köszönettel tartozom érte a srácoknak." Massa egészen a 27. körig Bottas és a Mercedesek sarkában loholt, amikor azonban egyetlen kör alatt mindhárman megelőzték az átmenetileg vezető Sergio Pérezt, ő nem tudta rögtön követni őket, s ezzel 2-3 másodpercre leszakadt tőlük. Ezt a különbséget többé nem is sikerült behoznia. „Rengeteg időt vesztettem a bokszkiállásuk előtt lassan vánszorgó autók mögött. Kár érte" – mondta csalódottan a brazil, akinek egy ideig Alonso elől is menekülnie kellett.
A futam végül, ahogy idén már annyiszor, a Mercedesek háziversenyévé alakult. Hamilton az utolsó 30 körben legfeljebb 2 másodperces távolságból üldözte Rosberget, de nem bírt el vele. Bár a pozíciója egyik alkalommal sem ezen múlt, hátráltatta az is, hogy az első kerékcseréje 0,9, a második pedig 1,0 másodperccel tovább tartott a csapattársáénál. Ha az első olyan gyors, mint Rosbergé, már akkor Bottas elé kerülhetett volna, így korábban elkezdhet hajtani a győzelemért. „Még meg kell hallgatnom a csapat véleményét a kiállásokról. Talán nem a tökéletes helyre álltam be" – ismerte el Hamilton. „A versenyt igazán élveztem, sokkal szórakoztatóbb volt, mintha végig az élen álltam volna, és nem lett volna előttem senki. Ugyanakkor pénteken olyan gyors voltam, hogy tegnap meg kellett volna szereznem a pole-t." A Mercedes később megerősítette, hogy Hamilton az első kiállásánál túlszaladt a ponton, ahol meg kellett volna állnia, a másodiknál pedig kiderült, hogy az egyik fékdobja sérült, ezért csak óvatosan lehetett rá feltenni a kereket.
A hétvége korábbi részére jellemzőnél magasabb hőmérséklet mellett mindkét Mercedesnek kímélnie kellett a fékjeit, bár most nem az ERS-szel akadtak gondjaik, mint két hete, Montrealban. Rosbergnek a verseny végén keményen koncentrálnia kellett, hogy maga mögött tartsa Hamiltont, de nem hagyott neki igazi esélyt a támadásra, így bebiztosította pályafutása 6. győzelmét. „Ez nem volt a legkönnyebb verseny, mert bizonyos dolgokat kímélnünk kellett, az autónk azonban ismét rendkívül erős volt" – mondta. A Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe elismerte, hogy „pénteken az adatok alapján óriási előnyünk volt, a Williams azonban nagyon szép munkával behozta a lemaradását."
Alonso ismét az élvonalban tartotta a nem túl izmosnak tűnő Ferrarit, és az első etapban a szuperlágy gumikon tapasztalt szemcsésedés ellenére egy 5. hellyel mentette, amit lehetett, Kimi Räikkönen viszont egyetlen pontot is csak kínkeservesen tudott összekaparni.
A 6. helyen Pérez végzett, aki öt társához hasonlóan a keményebb gumikkal vágott neki a távnak. Bár a büntetése miatt a 16. kockából startolt, szenzációs első körével kapásból öt pozíciót javított. Ezek közül az volt a legfontosabb, hogy kikerülte a célegyenes végén kisodródó Jenson Buttont, aki vele megegyező stratégiát választott. Pérez is kétszer állt ki a bokszba, mint a többiek, de későbbre halasztotta a kerékcseréit, így néhány körön át még vezetett is, feltartva a Mercedeseket és a Williamseket. „Ismét megmutattuk, hogy adott a tempónk a dobogóhoz. Kár a büntetésért" – mondta. „A rajtom a keményebb gumikon is remekül sikerült, aztán végig nagyon gyorsak voltunk. Jensont fontos volt megelőznöm."
A konzervatívan taktikázó Nico Hülkenberg nem érezte igazán jól magát a pályán, és az utolsó körben még Daniel Ricciardo is elment mellette. A Red Bull ausztrál versenyzője már az első kanyarban kisodródott, s ezzel felkínálta a helyét Hamiltonnak, aztán a táv nagy részében a 9. helyen autózott. „Ami az indulást illeti, ez az egyik legjobb rajtom volt az idén, de az rossz döntés volt a részemről, hogy utána kívülre helyezkedtem" – mondta. „Utána igyekeztünk a többiek nyomába eredni, csakhogy egyszerűen nem volt meg hozzá a tempónk."
Sebastian Vettelnek még pocsékabb napja volt: az ő autója már az első körökben lelassult, s bár később annak ellenére sikerült életet lehelnie bele, hogy a mérnöke a rádión le próbálta állíttatni vele a motort, végül kihívták a garázsba, mert kímélni akarták a hajtásláncot. Előzőleg azonban Vettel összekoccant Esteban Gutiérrezzel is, megrongálva az első szárnyát. „A szerencsében nem hiszek" – mondta filozofikusan. „Az én autómmal tényleg sok gond van, de ez a játék része. Mindig is az volt."
A McLaren Kevin Magnussennel megcsípett egy 7. helyet, Button viszont a keményebb Pirelliken indulva nem tudta eljátszani ugyanazt, mint Pérez – úgy érezte, azért, mert a Force India kíméletesebben bánik a gumikkal. „A rajtom rendben volt, bár az 1-es kanyar kijáratánál Hulk kiszorított, pedig erre nem volt szükség, hiszen bőven elég helyünk volt" – mesélte. „Utána a többiekkel együtt vonatoztam, arra várva, hogy kiálljanak a bokszba, és kihasználhassam a stratégiámat, ami azonban nem sikerült."
Mivel a versenyről összesen hárman estek ki, a kis csapatoknak a Red Bull Ringen nem volt esélyük a képességeiken felüli eredményre.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Az időmérőn számos versenyző köridejét törölték, amiért a 8-as kanyarban négy kerékkel elhagyták a pályát, a Q3-ban Hamiltonnal is ez történt. A pilótákat a futam előtt is figyelmeztették: ha tartós előnyhöz jutnak a pályaelhagyás miatt, büntetésre számíthatnak.
Nem számított rá, hogy az Osztrák Nagydíjon sikerül megszereznie az első pole pozícióját a 2008-as Brazil Nagydíj óta. A versenyen is a németeket tartja favoritnak, de nem tartja lehetetlennek, hogy a Williamsé lesz a győzelem. Ő mindent megtesz majd a sikerért.
A Pirelli szerint a csapatok túlnyomó többsége két kerékcserét tervez a versenyre. Ausztriában a két leggyorsabb keveréket, a lágy és a szuperlágy gumikat használhatják a versenyzők.
A Forma-1-től tavaly búcsúzó ausztrál a rajtrácson beszélget néhány Red Bull-os csapattaggal. Egy héttel ezelőtt még Le Mans-ban vett részt a legendás 24 órás versenyen, de a Porschéval nem tudott célba érni.
A pálya vonalvezetésén nem módosítottak a legutóbbi nagydíj óta, de az 1997-2003-as versenyekhez képest most közelebb van a rajtrács az első kanyarhoz. Ez azt jelenti, hogy az autók kisebb tempóval érkeznek meg a trükkös, majdnem derékszögű első fordulóhoz.
Button, Maldonado, Pérez, Bianchi, Ericsson és Chilton választotta a keményebb gumikat, a többiek a szuperlágyakon kezdik meg a versenyt.
Mindenki gond nélkül eljött a rajtrácsról. Kivéve persze Grosjeant, aki majd a bokszutcából kezdi meg a futamot.
Rosberg a rajtnál Bottas elé került, de a finnek sikerült visszavennie a 2. helyét. Hamilton fantasztikusan vezet az első körben, máris a 4. helyen áll. Ricciardo pozíciókat vesztett, visszacsúszott a 9. helyre.
A német azt jelentette a rádión, hogy elment a Red Bull hajtása - nagyon lassan köröz, rögtön visszacsúszott az utolsó helyre, de egyelőre nem parkolta le az autóját. Az élen a sorrend: Massa, Bottas, Rosberg, Hamilton, Alonso, Magnussen, Räikkönen, Hülkenberg, Kvjat, Ricciardo.
Újra működik az autója, de óriási hátrányba került. A Williamsek és a Mercedesek szorosan követik egymást, a négy autót kevesebb mint 2 másodperc választja el egymástól.
Korán megszabadult a szuperlágy gumiktól. Rosberg lassabbnak tűnik, mint Hamilton, a brit hamarosan támadhatja őt. Csak 0,8 másodperc közöttük a különbség, a Williamsek egy kicsi előnyhöz jutottak.
Ezért lassult le az első körökben. A mérnöke már szólt is neki, hogy állítsa le a motorját, de a német - szerencséjére - nem engedelmeskedett. Továbbra is az utolsó helyen halad, az előtte autózó Grosjean mögött is 56 másodperc a hátránya.
Az előző körökben Vergne, Hülkenberg, Magnussen, Kvjat és Ricciardo is kereket cserélt, mindannyian lágy gumikra váltottak. A Williamsek továbbra is tartják magukat az élen, Bottas 2 másodpercre leszakította Rosberget.
Az élmezőnyből ő állt ki elsőként, lágy gumikra váltott. A Williams nem reagált rögtön, a következő körben is kint hagyták a versenyzőiket, és még Hamilton sem járt a bokszban. Rosberg a 8. helyen folytatja a versenyt.
A Williamsek kint maradtak a pályán. Hamilton bokszkiállása 9 tizeddel lassabb volt, mint Rosbergé, így nem tudott Rosberg elé kerülni. Ő is lágy gumikat kapott.
A bokszkiállásokból a Mercedes jött ki jobban, a brazilt Rosberg és Hamilton is megelőzte. Most Bottas vezet, de a kör végén ő is ki fog állni a bokszba.
A Williams nagyon jól dolgozott a finn kerékcseréjénél, sikerült a brit elé visszatérnie, de Rosberg őt is megelőzte. Most Pérez áll az élen, ő még nem járt a bokszban.
Fél másodperces távolságból követi a Force Indiát, de egyelőre nem próbálkozik előzéssel. Alonso megelőzte Maldonadót a 7. helyért, a venezuelai még nem járt a bokszban.
10 másodperces stop&go büntetéssel sújtották, amiért úgy engedték ki a bokszból, hogy a jobb hátsó kerekét nem rögzítették rendesen. A Sauber korán észrevette a hibát, és visszatolták az autót, de a büntetést így sem úszták meg.
Pérez, Rosberg, Bottas, Hamilton, Massa, Button, Alonso, Maldonado, Magnussen, Hülkenberg. Az állás kicsit csalóka, a pontszerző helyekről hárman - Pérez, Button és Maldonado - még nem cseréltek kerekeket, ők a lágy gumikon rajtoltak.
A rádión szóltak neki, hogy kicsit jobban vigyázzon a fékjeire. Az üzemanyaggal is spórolnia kell, csakúgy, mint Rosbergnek.
Az 5-ös kanyarnál hajtott ki a kavicságyba, az autója láthatóan megsérült, a jobbhátsó gumija is defektes. A rádión azt mondta, hogy elszálltak a fékjei.
A 2-es kanyarnál ment el Pérez mellett, és Bottas is követte a példáját. Hamilton egy kicsit beragadt Pérez mögé, de végül ő is megelőzte a Force Indiát. Közben Button a bokszban járt, lágy gumikat kapott, a végére tartogatja a szuperlágyakat.
Eddig bírta a Force India, a mexikói egy új szett lágy gumit kapott. Bottas közben gyorsult, elkezdte támadni Rosberget az első helyért. Hamilton is felzárkózott mögéjük, nagy csata alakulhat ki az élen.
A mezőny elején most a spanyol futja a leggyorsabb köröket, és közeledik a 4. helyen autózó Massához, bár a lemaradása még így is 6 másodperc. Közben a visszajátszásból kiderült, hogy Rosberg hibázott 1-es kanyarban az előző körében, ezért tudta Bottas támadni őt. A német megint jó tempót fut, már 1,1 másodperc az előnye.
Gutiérrezzel ütközött az 5-ös kanyarnál, a német hátulról találta el a Saubert. Mindketten folytatni tudják a versenyt, de a német első szárnya megsérült, és az ütközést vizsgálni fogják a sportfelügyelők.
A Red Bull behívta a bokszba a németet, a címvédő kiáll a versenyből. Amúgy sem lett volna sok értelme folytatni a körözést, a verseny eleje óta az utolsó helyen haladt. A Gutiérezzel történt ütközés miatt egyébként egyiküket sem büntetik meg.
Nem sokkal gyorsabb Bottasnál, de minden körében sikerül egy kicsit jobban elhúznia. Már 2 másodperccel vezet a Williams előtt, de Bottas egyelőre szépen tartja maga mögött Hamiltont.
Még 31 kör van hátra, az állás: Rosberg, Bottas, Hamilton, Massa, Alonso, Magnussen, Pérez, Ricciardo, Hülkenberg, Räikkönen.
Az előző körben Hamilton cserélt kereket, majd egy körrel később Rosberget is kihívták. A német bokszkiállása megint egy másodperccel gyorsabb volt, könnyedén Hamilton előtt maradt. A 4-5. helyre jöttek vissza.
Megint a Mercedes jött ki jobban a kerékcserékből, Hamilton Bottas elé került. A brit most csapattársa után eredhet, 1,9 másodperc köztük a különbség.
Massa is kiállt kerékcserére, ezért most a Ferrari vezeti a versenyt. A rádióüzenetekből úgy tűnik, a Mercedes ezúttal is hagyja versenyezni a pilótáit - Hamilton közeledik is Rosberghez, 1,5 másodpercre csökkent köztük a különbség.
Már csak 1 másodperc a hátránya Rosberg mögött. Alonso még mindig nem járt a bokszban, idén először látunk rá példát, hogy egy Ferrari vezeti a versenyt. Csapattársa, Räikkönen csak a 11. helyen áll.
A két Mercedes így valóban az élre került. Rosberg most belehúzott, a legutóbbi körében 2 tizeddel gyorsabb volt Hamiltonnál. Alonso a 6. helyen folytatja a versenyt, 5,1 másodperccel Massa mögött. Pérez a 4., de neki még mindenképpen ki kell állnia a bokszba, mert a szuperlágy abroncsokat nem használta eddig.
Az előző körökben lassabb volt Rosbergnél, már 1,8 másodperc közöttük a különbség. Massának szóltak, hogy vigyázzon a hátsó gumijaira, mert lehet, hogy Alonso ellen még védekeznie kell az utolsó körökben. A spanyolnak frissebb abroncsai vannak, 4,4 másodperc a hátránya.
Az előbb már támadni kezdte a mexikóit, de blokkolta a kerekeit, és kicsit visszaesett. Hamiltonnak azt mondták, hogy a hátsó gumijai némileg jobb állapotban vannak, mint Rosbergé. Még nem lefutott a verseny: 18 kör van hátra, és másfél másodperc a különbség a két Mercedes között.
A legutóbbi körben 8 tizedet faragott a hátrányából, most 2,9 másodperc köztük a különbség. Massának persze az sem segít, hogy beragadt a bokszkiállására váró Pérez mögé.
Massa fellélegezhet, elkezdheti a saját tempóját futni. Pérez a 8. helyre, Hülkenberg elé tért vissza a szuperlágy abroncsokon.
DRS-távolságból támadhatja Hülkenberget. A kanadai győzelem után a Red Bull csalódottan fog távozni a haza versenyéről. Button közben kiállt a bokszba, az utolsó 12 körben szuperlágy gumikat fog használni.
Mindkét Toro Rossónak vége, Vergne is fékhiba miatt állt ki a versenyből. Alonso közben utolérte Massát, már használhatja a DRS-t is.
2,1 másodperccel vezet Hamilton előtt, a brit most nem tud közelebb kerülni. Massa most kicsit gyorsult, 1,4 másodpercre növelte az előnyét Alonso előtt.
Az utolsó 6 kör következik, az állás: Rosberg, Hamilton, Bottas, Massa, Alonso, Magnussen, Pérez, Hülkenberg, Ricciardo, Räikkönen. Pérez támadja Magnussent, és Ricciardo és közel van Hülkenberghez.
A 2-es kanyar előtt előzte meg Magnussent. Hamilton közben elkezdett gyorsulni, de még mindig 1,3 másodperc a hátránya Rosberg mögött.
Már csak 3 kör van hátra, Rosberg még mindig több mint egy másodperccel vezet. Bottas 7,6 másodperces hátránnyal köröz mögöttük, perceken belül megszerezheti pályafutása első dobogós helyezését.
Hamilton használhatja a DRS-t, még mindig van egy kis reménye. Ricciardo is nagyon közel van Hülkenberghez, de nem tudja megelőzni a Force Indiát.
Hamilton az utolsó kör végére lemaradt, 1,9 másodperces hátránnyal ért célba Rosberg mögött. A Mercedesek fölénye most jóval kisebb volt, mint az idény eddigi versenyein: Bottas hátránya mindössze 6,2 másodperc Hamiltonhoz képest. Az utolsó körben végül Ricciardónak sikerült megelőznie Hülkenberget. Az Osztrák Nagydíj pontszerzői: Rosberg, Hamilton, Bottas, Massa, Alonso, Pérez, Magnussen, Ricciardo, Hülkenberg, Räikkönen.
A második Forma-1-es idényében állhat fel először a pódiumra. Nagyszerűen versenyzett, 9,1 másodperccel Massa előtt ért célba. Alonso is elégedett lehet az 5. helyével.
Hamilton egyre nehezebb helyzetbe kerül a világbajnoki küzdelemben, de még mindig messze van a szezon vége. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a részletes eredménylistával és az összefoglalóval.