A tavalyi elmaradt futam után idén visszatért az F1-es mezőny Bakuba, az Azeri Nagydíj helyszínére. Az első szabadedzés kezdetén a levegő hőmérséklete 26, míg az aszfalté kifejezetten forró, 48 fokos volt.
Nem sokkal azután, hogy a bokszutca kijáratánál zöldre váltott a lámpa, Sergio Pérez máris kigurult a pályára, majd őt az egész mezőny követte, egyedül pont csapattársa, Max Verstappen maradt a garázsban. Hivatalosan az első mért kör Mick Schumacher nevéhez fűződött, ám a Haas pilótája által futott 1:54.863 valójában egy újabb gumimelegítő kör volt.
Később aztán ennél sokkal jobb köröket autóztak, a két Ferrari pedig az élre állt, miután Charles Leclerc 1:47.701 másodperc alatt ért körbe, Carlos Sainz pedig még közel 1 másodperccel őt is felülmúlta. Ezt követően persze tovább gyorsult a mezőny, a monacói pilóta pedig már 1:46 alatti körrel vette át a vezetést.
Bő 10 perc elteltével egy ideig virtuális biztonsági autó volt érvényben, mivel törmelék került a pályára, amit az egyik pályamunkás eltávolított.
Nem sokkal később Lewis Hamilton került a táblázat élére, rajta kívül pedig Lando Norris is megelőzte a Ferrarikat. Verstappen csupán a 6. pozíciót foglalta el, de ő később kezdte a gyakorlást.
A hétszeres világbajnok aztán jelentősen javított a lágyakon, és már 1:43.893 másodpercnél tartott, amit a holland pilóta is csak 968 ezredre volt képes megközelíteni, igaz, közepes keverékeken. Ezt követően friss szettet tett fel a sárga oldalfalú abroncsokból,
amelyekkel tudott gyorsulni, és lemaradása 205 ezredre csökkent.
Szűk fél óra elteltével Cunoda Juki hibázott, amikor a 4-es kanyar előtt blokkolta a kerekeit, aminek következtében eltalálta a falat, és a bukótérben kötött ki. Ráadásul a szűk hely miatt nehezen tudott visszatolatni, ráadásul elmondása szerint a fokozatot is alig találta meg a váltón.
Eközben Leclerc és Norris is bejött Hamilton és Verstappen közé, majd Daniel Ricciardo át is vette a vezetést a másik McLarennel. Csapattársa szintén jó körön volt, de látványos megpördülést mutatott be a 16-os kanyarban. Sebastian Vettel és Lewis Hamilton szintén hibázott, utóbbinak vissza is kellett tolatnia. Később Pierre Gasly is pórul járt.
A Ferrarik aztán beleerősítettek a friss lágy abroncsokon, és Leclerc, valamint Sainz átvette a vezetést. Verstappennek szintén megvolt erre az esélye, ám a holland versenyzőt többször is feltartották.
Bő 10 perccel a vége előtt viszont sikerült az élre állnia, miután 43 ezreddel felülmúlta a monacói pilóta idejét.
Innentől kezdve nem változott az élmezőny sorrendje: Verstappen 1:43.184-gyel végzett az élen, mögötte Leclerc, Sainz, Pérez, Ricciardo, Gasly, Hamilton, Norris, Bottas és Räikkönen lett az első tíz sorrendje. A gyakorlás végén a két Haas, valamint Bottas és Norris is hibázott, közülük Nyikita Mazepin járt a legrosszabbul, aki megpördülése után eltalálta a falat.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.10.18. - 19:30United States Grand Prix - 1st Practice |
2024.10.18. - 23:30United States Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.10.19. - 20:00United States Grand Prix - Sprint |
2024.10.20. - 00:00United States Grand Prix - Qualification |
2024.10.20. - 21:00United States Grand Prix - Race |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Innentől kezdve nem változott az élmezőny sorrendje: Verstappen 1:43.184-gyel végzett az élen, mögötte Leclerc, Sainz, Pérez, Ricciardo, Gasly, Hamilton, Norris, Bottas és Räikkönen lett az első tíz sorrendje. A gyakorlás végén a két Haas, valamint Bottas és Norris is hibázott, közülük Nyikita Mazepin járt a legrosszabbul, aki megpördülése után eltalálta a falat.
Tavaly a koronavírus-járvány miatt nem rendezték meg az Azeri Nagydíjat, az idén azonban újra birtokba vehetik a többnyire izgalmas, olykor kaotikus futamot produkáló bakui városi aszfaltcsíkot a pilóták. Bemelegítésnek alább megnézhetik, hogy miként érkeztek meg csütörtökön a helyszínre és járták be a 6003 méter hosszú kört a pilóták.
---- separator ----gallery-content-type:1493e976-cb34-4ef1-b273-5ebadf5ed545---- separator ----A verseny előtt a Red Bull és a Mercedes is igyekezett a másikra hárítani az esélyesség terhét, az igazság azonban valahol félúton lehet, és alighanem nagyon kis különbségek dönthetnek majd a vb-címért csatázó két istálló között. Előzetesünkből kiderül, mire kell majd figyelni az előttünk álló hétvége során.
A hétvége legfőbb beszédtémáját a hajlékony hátsó szárnyak ügye szolgáltathatja. A Mercedes már Monacóban jelezte, hogy amennyiben a Red Bull és a többi, ilyen elemmel rendelkező csapat használni fogja a hajlékony szárnyat, Bakuban óvást nyújthatnak be.
Az FIA Spanyol Nagydíj után kiadott, szigorúbb ellenőrzést bevezető technikai direktívája csak a Francia Nagydíjtól lép ugyan életbe, apróbb módosításokat eszközöltek rajta, valamint az alábbi képen látható pöttyök segítségével figyelni fogják a szárnyak hajlékonyságát már Bakuban is. Ez ugyanakkor vélhetően nem akadályozza majd meg a csapatokat abban, hogy bevessék az elemet.
Napsütés és 26 fok fogadta a pilótákat helyi idő szerint fél 1-kor, a körülmények azonban csak ebből a szempontból ideálisak, a pálya ugyanis – utcai helyszín lévén – még rendkívül poros, noha a Forma-2-esek már túl vannak egy szabadedzésen.
Mostantól 60 percük van a pilótáknak arra, hogy újra megbarátkozzanak a bakui aszfaltcsíkkal. Az F2-es edzés alapján nem lesz könnyű dolguk, a pálya ugyanis nagyon csúszik.
A legtöbben egy másodpercet sem akarnak elvesztegetni, máris több mint 10 autó van a pályán, a két topcsapat pilótái közül egyelőre azonban csak Pérez jött ki.
Azaz nem ő, hanem az autója, amelynek bal oldalára jókora szerkezetet erősített a Red Bull a levegő áramlásának mérésére.
Az egyik pályatakarító jármű sofőrje olyan helyről nézheti az edzést és vélhetően majd a teljes hétvégét, amit még a VIP-vendégek is megirigyelnének. Íme:
A Williams bemutatta, mi történik, ha valaki lemegy az ideális ívről. Mintha a Nagykörúton lenne.
Persze ennek még semmi jelentősége nincs, de a vörös autók a monacói biztató tempó után egyelőre itt is gyorsak, Sainz van az élen 1:46.706-tal, mögötte pedig Leclerc jön 1 másodperccel lemaradva. Őket Ricciardo, Alonso, Bottas és Norris követi, Hamilton egyelőre csak a tizedik.
A kemény gumikat nyüstöli a Scuderia két pilótája, akik közül most a monacói ment egy 1:45.664-es kört, amivel 1 másodpercet adott Sainznak, akit közben Norris is megelőzött. Hamilton már az ötödik, Verstappennek még nincs mért köre.
A 15-ös kanyar kijáratán indult meg egy kicsit a Ferrari hátulja, a jobb hátsó kerék pedig milliméterekre került a faltól, de Sainz szerencséjére éppen, hogy elkerülte. A spanyol így is visszavette a második helyet és már csak 36 ezredre van Leclerc-től.
Valamilyen törmelék került az aszfaltcsíkra, amit az egyik pályamunkás gyorsan el is távolított, így nem kellett sokáig lassan haladniuk a versenyzőknek.
Fél másodpercet adott Leclerc-nek és a Ferrarit időközben megelőző Norrisnak és 1:45.112-vel felugrott az első helyre a hétszeres világbajnok. Közben Verstappen is ment kört, közepes gumiin a hatodik helyre jött be 1,1 másodpercre Hamiltontól.
Ahogy az várható volt, a Red Bull visszatette a Spanyolországban használt alacsonyabb leszorítóerős szárnyát, ami szemmel láthatóan hajlik az egyenesekben. Vajon már ma érkezhet az óvás, vagy a Mercedes megvárja a verseny végét?
A lágy gumikon köröz a hétszeres világbajnok, így nem meglepő a tempója (1:43.893), amellyel már 1,7 másodpercre volt Norristól. Közben Verstappen is gyorsult és 1:44.861-gyel felugrott a második helyre.
Ugyanabban a kanyarban (15) csúszott meg, mint korábban Sainz, de ő még talán közelebb is volt a falhoz, mint a Ferrari spanyolja, ami azért nem kis teljesítmény.
Ezen a pályán több mint 4 tizedmásodpercet is hozhat a konyhára a szélárnyék, hát még ha két autótól is érkezik. Ez és a lágy gumi magyarázza Hamilton 9 tizedes előnyét a közepesen autózó Verstappen előtt.
8 körös közepes gumikon lila középső és egyéni legjobb első és utolsó szektort ment, de az utolsóban kapott két tizedet Hamiltontól, miközben neki is volt szélárnyéka, noha nem dupla.
A japán újonc az első, aki komolyabb hibát vétett, a négyes kanyar bukóterében áll keresztben az Alpha Taurival.
Elrontotta a féktávot, ami nem sikerült túl egyenesre, ettől nekiment a falnak, majd tovább haladt a bukótérbe, ami túl szűk volt ahhoz, hogy megforduljon benne, így perceket töltött ott a hátramenetet keresve. Szerencsére egy kis Benny Hill-show után sikerült végül továbbmennie.
Lágy gumin egy tizedre megközelítette a Mercedest, majd jött a monacói, aki ennél is közelebb férkőzött, és csak 28 ezreddel maradt el Hamiltontól. Ő is lágy gumin van.
A 15-ös kanyar előtt egyszerre érte utol a pálya jobb oldalára húzódo Russellt és bal oldalán levő Ocont, majd a fékbe kellett taposnia, hogy ne legyen baleset a vége. Vettel közben bemutatott egy kicsúszást az egyes kanyarban, de azonnal továbbment.
Ricciardo 1:43.732-vel állt az élre, 161 ezredet adva Hamiltonnak, de nem sokkal később jött Norris, és két lila szektorral akár a vezetést is átvehette volna, de a 16-os kanyarban elúszott az autó hátulja és megforgott. Nem talált el semmit.
Ricciardo 1:43.732-vel állt az élre, 161 ezredet adva Hamiltonnak, de nem sokkal később jött Norris, és két lila szektorral akár a vezetést is átvehette volna, de a 16-os kanyarban elúszott az autó hátulja és megforgott. Nem talált el semmit.
A 15-ös kanyar féktávját rontotta el a világbajnok lila első szektort követően, és kiszaladt a bukótérbe, ahonnan aztán gond nélkül kitolatott és továbbment. A Ferrarik is a lovak közé csaptak közben, már Leclerc vezet 1:43.227-tel, 3 tizeddel előzve a második helyre feljövő Sainzot és 5 tizeddel a harmadik helyre visszacsúszó Ricciardót.
A Williams pilótáját a 15-ös kanyar belső kerékvetője katapultálta majdnem a külső védősávnak, de megúszta a kisebb repülést, míg Vettel a 16-os kanyar bukóterébe csúszott le.
Ezúttal Gasly hibázott, de ő a 15-ös kanyarban tette mindezt. Hamiltonhoz hasonlóan ő is tolatni kényszerült. Vélhetően a hátszél miatt ennyi a hiba ezen a helyen.
Az orosz a hármas kanyar előtti egyenesben poroszkált, és látszólag fogalma sem volt arról, hogy Verstappen friss lágy gumikon nagy tempóval érkezik mögötte. „Hihetetlen, ez hihetetlen” – panaszkodott a holland a rádióban.
Második lágy gumis körével már az élre ugrott a holland, de folymatosan veszített az első szektor után Leclerc-hez képest. Több mint 2 tizedes előnnyel indított, majd csupán 43 ezreddel előzte meg a Ferrarit, jóllehet, nem volt szélárnyéka a célegyenesben. Pérez közben feljött negyediknek, valamivel több mint 4 tizedre a csapattárstól.
Második lágy gumis körével már az élre ugrott a holland, de folymatosan veszített az első szektor után Leclerc-hez képest. Több mint 2 tizedes előnnyel indított, majd csupán 43 ezreddel előzte meg a Ferrarit, jóllehet, nem volt szélárnyéka a célegyenesben. Pérez közben feljött negyediknek, valamivel több mint 4 tizedre a csapattárstól.
Kicsit nézzünk szét a mezőny hátsó részében is. A sort a két Haas zárja, Mazepin az utolsó, de csak 46 ezredre van Schumachertől, előttük pedig a két Williams tanáyzik Russell-Latifi sorrendben. Vettel (15.) és Ocon (16.) is nagyon hátul vannak.
A 16-os kanyarban csúszott ki az orosz, aki a teljes monacói hétvégét végigcsinálta hiba nélkül, most azonban elveszítette az uralmat az autó felett. Szerencséjére nagyon kis tempóval koccant neki a Tech-Pro falnak, így valószínűleg nem sérült az autója.
Akárcsak korábban Cunda, ő is a négyes kanyart fékezte el, és a japánhoz hasonlóan ő sem tudott megfordulni a szűk bukótérben, úgyhogy tolatgatnia kellett. Végül gyorsabban visszatalált a pályára, mint az Alpha Tauri újonca.
Vicces jelenet volt, ahogy a finn kiment a hármas kanyar bukóterébe, majd amikor egy gázfröccsel 180 fokot fordult, az ugyanabba a bukótérbe érkező Norrisszal találta szemben magát. Szép páros gyakorlat volt.
Közben leintették az első szabadedzést, Verstappen elsőségét pedig már senki sem veszélyeztette. A holland pilóta lágy gumikon elért 1:43.184-es körével hozta az első helyet, mögötte Leclerc, Sainz, Pérez, Ricciardo, Gasly, Hamilton, Norris, Alonso, Bottas, Räikkönen, Giovinazzi, Stroll, Cunoda, Vettel, Ocon, Russell, Latifi, Schumacher és Mazepin végzett.
Ne feledjék, hogy ma még lesz egy szabadedzés, amelyet 13 óra 50 perctől szintén élőben közvetítünk. Addig a viszontlátásra!