Nem mindennapi felvezetéssel került sor az idei harmadik sprintfutamra a Forma-1-ben. A vasárnapi nagydíjat motorcsere miatt eleve 5 helyes rajtbüntetéssel váró Lewis Hamilton némi meglepetésre tükörsimán szerezte meg a pole pozíciót a Sao Pauló-i Nagydíj rajtrácsáról döntő sprintre, ezzel azonban nem ment semmire, hiszen jó egy napos huzavona után végül kizárták a pénteki időmérőről az állítható hátsó szárnyának szabálytalansága miatt és a szombati rajtrács végére száműzték. Max Verstappen közben megúszta pénzbüntetéssel a Mercedes szárnyának megtapogatását, és megörökölte Hamiltontól az első rajthelyet, a mezőny így Verstappen-Hamilton szendvicsben vághatott neki a 24 körnek.
A sprint során nincs kötelező kerékcsere, így jellemzően nagyon hasonló gumiválasztásokat láttunk az eddigi két alkalommal, ezúttal viszont nem, a mezőnyből ugyanis 9-en a lágy gumira szavaztak, míg a többiek közepes keveréket tettek fel.
Ami különösen érdekes volt, hogy a második helyről induló Bottas is a piros oldalfalú Pirelliket kapta
(Gasly, Sainz, Ocon, Cunoda, Räikkönen, Giovinazzi, Schumacher és Mazepin szintén), míg az élről kezdő Verstappen és a harmadik rajtkockába felálló Sergio Pérez a közepesre szavazott. Ugyanígy tett Lewis Hamilton is a mezőny végén.
A gumiválasztás be is jött azoknak, akik a lágy mellett döntöttek, Bottas ugyanis simán lerajtolta Verstappent, akit a négyes kanyar előtt Carlos Sainz is megelőzött és a bukótérbe kényszerítette a Red Bull pilótáját. Verstappen ezzel visszaesett a harmadik helyre, miközben Hamilton egyetlen kör alatt 5 helyet jött előre, a harmadik kört pedig már a 14. pozícióban kezdte.
A 4. kör elején Verstappen a célegyenesben visszavette a második helyet a Ferrari spanyoljától, Hamilton pedig Cunoda előzésével feljött a 13. helyre, hogy aztán azonnal átlépjen Antonio Giovinazzin is a 12. pozícióért.
Miközben az élen Bottas és Verstappen faképnél hagyta a gumijaival küszködő és Pérezt csak nagy nehézségek árán visszatartani tudó Sainzot, Hamilton Alonsót is letudta a célegyenesben. Ám a hétszeres világbajnok felzárkózása csak eddig volt rohamos (gondoltuk ekkor), ugyanis a 11. helyen utolérte 3. helyezett Sainztól egészen a 10. helyezett Ricciardóig tartó vonatot, ami kissé megakasztotta a lendületét. Az ausztrált végül a 13. kör elején előzte meg a célegyenesben. Vettel két, Ocon, három, Gasly pedig négy körrel később kapitulált.
Az élen Verstappen 10 körrel a vége előtt DRS-távolságon belül lopta magát Bottashoz képest, de nem tudott előzni, ahogy Sergio Pérez sem talált utat Sainz mellett. Hamiltonnak azonban nem voltak ilyen gondjai, néhány kör alatt utolérte ugyanis Leclerc-t, és a négyes kanyar előtt támadva feljött a hatodik helyre.
Innen reálisan nézve még egy pozíciót tudott fogni a hétszeres világbajnok a verseny vége előtt, amit meg is tett, és az utolsó, 24. kör kezdetén Lando Norrist is megelőzte. Az élen közben Verstappen nem tudott támadási pozícióba kerülni Bottasszal szemben, miként Pérez is tehetetlen volt Sainz mögött, így maradt a korábbi sorrend. A pole-t ezáltal a finn pilóta szerezte meg vasárnapra, mellőle Verstappen fog indulni, a második sor pedig Sainzé és Pérezé lett.
Remek felzárkózásnak köszönhetően Hamilton az öt helyes hátrasorolással a 10. rajtkockát fogja elfoglalni a nagydíjon.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Sao Pauló-i Nagydíj sprintfutama. A második szabadedzés után megszületett az a két döntés, amire mindenki várt: Max Verstappent 50 ezer euró befizetésére kötelezték, miután az időmérő után hozzányúlt Lewis Hamilton autójához, a hétszeres világbajnokot pedig kizárták a kvalifikációról, mivel autóját szabálytalannak találták. Ennek következtében a holland pilóta az első, a brit az utolsó helyről indul.
A spanyol versenyző végzett az élen a második szabadedzésen, amire normál esetben mindenki felkapta volna a fejét, most viszont több szempontból sem volt jelentősége. Egyrészt az F1-es közvélemény nagy része a Hamilton-Verstappen üggyel volt elfoglalva, másrészt a beállítások nagy részén nem lehetett módosítani, mert az időmérő óta a parc fermé szabályok vannak érvényben.
Verstappen mellett természetesen a többiek is eggyel előrébb kerültek. Ami biztos, hogy Bottasra és Pérezre is fontos feladat hárul, a finn pilóta ráadásul a konstruktőri mellett az egyéni világbajnoki küzdelemben is hasznára lehet a csapatnak.
Mivel a sprintfutam még mindig újdonságnak számít, röviden összefoglaljuk a legfontosabb szabályokat. Az első három helyezett 3-2-1 arányban pontokban részesül, a sorrend pedig meghatározza a holnapi futam rajtrácsát. A táv körülbelül a versenytáv egyharmada, ami jelen esetben 24 kör, és ezalatt nincs kötelező kerékcsere. A versenyzők továbbá szabadon választhatnak gumit.
Ha mindez nem lenne elég csapás a hétszeres világbajnok számára, ne feledjük, hogy a motorcserének köszönhetően 5 hellyel hátrébb fogja megkezdeni a futamot, mint ahol ma célbaér. Mindez azt jelenti, hogy ma nincs túlságosan sok vesztenivalója.
Ehhez pedig a lehető legalkalmasabb keverékeken indul, hiszen a Red Bullokkal ellentétben a lágyakat tették fel neki. Rajta kívül Sainz, Ocon, valamint az Alpha Taurik, az Alfa Romeók és a Haasok döntöttek így, a többiek a közepesek mellett tették le a voksukat.
Ez a szokás természetesen nem változik a főversenyhez képest. Úgy tűnik, mindenki problémamentesen eljött a rajtrácsról.
Bejött a Mercedes terve, a finn pőilóta elment a holland mellett. Sőt, Sainz Pérez után Verstappen mellett is elment.
A hétszeres világbajnok bő egy kör alatt öt helyet javított, igaz, ehhez kellett Räikkönen visszaesése is. Bottas máris elhúzott, Verstappen tartja Sainz tempóját.
A két Alfa Romeo összeért az 1-es kanyarban, aminek a finn versenyző itta meg a levét. Hamilton már a 14. helyen áll, az élen változatlan a helyzet.
A holland pilóta elmondta, szenved a fokozatok szinkronizációjával. Ennek ellenére nem maradt le Sainztól.
A holland versenyző még a kör elején, a célegyenesben maga mögé utasította Sainzot, és 2 és fél másodperces hátrányban Bottas nyomába eredhet. Hamilton Cunoda mellett ment el, majd Giovinazzit is megelőzte.
A holland versenyző az előző körben megfutotta a leggyorsabb kört, és most is gyorsabb volt nála. Hátránya 2 másodperc körül mozog. Hamilton továbbra is a 12., de pillanatokon belül megtámadhatja Alonsót.
Verstappen továbbra is gyorsabb Bottasnál, de egyelőre csapattársa az, aki támadási pozícióban van. A mexikói pilóta 7 tizedre van Sainztól.
A címvédő a célegyenesben ment el Alonso mellett, és jött fel a 11. pozícióba. Verstappen ezúttal már csak pár századdal volt gyorsabb Bottasnál.
A brit versenyző az 1-es kanyarban támadott, ám nem tudott elmenni riválisa mellett. Verstappen hátránya másfél másodperc.
Nem sokkal az első kísérlete után a születésnapos megint próbálkozott, és ezúttal elment Leclerc mellett. Verstappen ismét közeledett egy kicsit.
Továbbra is a 11. helyen halad, viszont Ricciardót megtámadni sem tudja. Ennek oka, hogy Vettelnek köszönhetően az ausztrál pilóta is nyithatja a DRS-t.
Jelenleg 1,2 másodperc a távolság, de volt már 1,1 is. Norrisnak közben azt mondták, hogy akár Pérezt is elkaphatja, akitől 1,2 másodpercre van most.
Nincs szó drasztikus lassulásról, de hátránya 1,4 másodpercre nőtt. A holland pilótának később segíthet a lágy abroncsok kopása, de ennek egyelőre nincs jele.
Ezúttal sikerült megtámadnia, és a célegyenes végén meg is előzte. A következő áldozata Vettel lehet, aki a 9. pozícióban autózik.
A távolság fél másodpercre csökkent, így a következő körök valamelyikében megtámadhatja Bottast. Pérez még mindig Sainz mögött van, de nem tud mit kezdeni vele.
A holland pilóta nem volt elég közel Bottashoz. Eközben Hamilton Vettel és Ocon mellett is elment, így feljött a 8. pozícióba, jelenleg Gasly van előtte.
Mérnöke közölte vele, hogy legyen türelemmel. Hátránya továbbra is fél másodperc környékén mozog Bottas mögött, kérdés, hogy a finn pilóta abroncsai meddig bírják.
A hétszeres világbajnok hihetetlen felzárkózást produkál, hiszen Gaslyt is megelőzte. Leclerc viszont több mint 3 másodperccel vezet előtte, így őt már nehezebb lesz megelőzni.
A holland versenyző eddig nem tudta megtámadni Bottast, és most már a DRS-távolságból is kikerült. Hamilton viszont rohamosan közeledik Leclerc-re, ebben a körben közel 1,3 másodperccel volt gyorsabb nála.
Mindezt Péreznek mondták, ezzel is lelket öntve belé, hogy meglehet neki a 3. hely. Verstappennel ellentétben ő még mindig 1 másodpercen belül van Sainz mögött.
A hétszeres világbajnoknak a Ferrari sem okozott gondot, így már a 6. helyet foglalja el. Norris sincs messze tőle, mindössze 1,6 másodperc a különbség.
Verstappen nem szakadt le tőle túlságosan, de a finn pilóta tartja az 1,1-1,2 másodpercres különbséget. Pérez még mindig fél másodpercen belül autózik Sainz mögött, de a támadáshoz ez kevés.
Már Norrist is megközelítette, és könnyen lehet, hogy őt még maga mögé utasítja. Verstappen ismét DRS-en belülre került Bottashoz képest, mint ahogyan Pérez is küzd Sainzcal.
Legalábbis a sprintfutamon, ugyanis megint kikerült a DRS-távolságból. Hamilton viszont könnyen megelőzheti még Norrist.
A finn pilóta Monza után Interlagosban is megnyerte a sprintkvalifikációt, Verstappen pedig növelte előnyét Hamilton előtt. Sainz lett a 3., Hamiltonnak pedig végül sikerült kifékeznie Norrist az 1-es kanyarban, így 5. lett.
A brit versenyzőt Wolff is megdicsérte, hogy remek kármentést végzett, Hamilton pedig azt válaszolta, hogy még nincs vége. Ami biztos, hogy holnap 21 pontos hátrányban, a 10. helyről vág neki a versenynek.
Ugyan Norris is szép futamot teljesített, de Sainz 3. helye kétségtelenül a maranellóiakat teheti optimistává. A brit versenyző mögött Leclerc végzett, mögötte pedig Gasly, ocon, Vettel, Ricciardo, Alonso, Giovinazzi, Stroll, Cunoda, Latifi, Russell, Räikkönen, Schumacher és Mazepin végzett.
A konstruktőri bajnokság borzasztóan szorosan alakul: Bottasnak és Sainznak köszönhetően a Mercedes 1 ponttal növelte előnyét a Red Bull előtt, ami így megduplázódott.
Múlt héten megdöntötte René Arnoux rekordját, és immáron ő rendelkezik a legtöbb rajtelsőséggel a világbajnoki cím nélküli pilóták közül. Most pedig újabb mérföldkőhöz érkezett.
Egészen pontosan két és fél órával korábban, este 6-kor. Természetesen azelőtt is várjuk Önöket percről percre közvetítésünkkel, mára viszont megköszönjük a figyelmüket, nemsokára jön az összefoglaló és a nyilatkozatok!