Verstappen és Hamilton nullázása után Pérez először győzött a Red Bullal
2021. június 06. 13:44
A betétfutamokon és az F1-es időmérőn látottak alapján roncsderbire lehetett számítani a versenyen, a rajttól viszont Lance Stroll és Mick Schumacher kisebb koccanásától eltekintve simán eljöttek a pilóták, az élmezőnyben ráadásul nagyobb mozgás sem volt. Charles Leclerc megtartotta a vezetést Lewis Hamilton és Max Verstappen előtt, Sergio Pérez pedig felzárkózott a dobogósok mögé.
Hamilton viszont nem hagyta annyiban, nem sokkal később a célegyenesben átvette a vezetést Leclerc-től, a Ferrari pilótája viszont a nyomában maradt, és a szélárnyékot, valamint a DRS-t használva őrizte a 2. helyet a rohamozó Verstappennel szemben. Ez egészen a 7. kör elejéig sikerült neki, a Red Bull pilótája ekkor 1,2 másodperces hátránnyal Hamilton nyomába eredhetett.
Verstappent a következő körben Pérez is követte, remek rajtja után feljött a 3. helyre, így csapattársa hátvédje lehetett, közben Hamilton a balanszra kezdett panaszkodni, de a holland pilóta nem tudott érdemben közelíteni hozzá.
A rajt vesztese Lando Norris volt, a 9. helyről indulva átmenetileg a 13. helyre esett vissza, még Daniel Ricciardo mögé is került, majd beszorult a 10. helyezett Valtteri Bottas mögé, aki az időmérőhöz hasonlóan beleszürkült a mezőnybe, és a rajt által kínált lehetőséget sem tudta kihasználni. Sebastian Vettel ezzel szemben két helyet javított.
Norrist a 8. kör elején kimentették Bottas mögül,
kemény gumikra váltott (ezzel hasonló taktikára került a keménnyel rajtoló Stroll-lal, aki ekkor a 11. helyezett volt). Többen is korán kereket cseréltek, George Russell már az első kör végén lecserélte a közepes keverékű gumikat keményekre, így tett Antonio Giovinazzi is, majd követte őket Mick Schumacher és Fernando Alonso is. Korán kiállt a bokszba Esteban Ocon is, motorhiba miatt azonban ő ott is maradt.
Az élmezőnyben Leclerc cserélt először kereket a 9. kör végén, keményekkel folytatta a 10. helyen (kivárták, amíg visszaér a közepesekkel rajtoló Kimi Räikkönen elé), a kivezető körén rácsúszott a záróvonalra. Egy körrel később Carlos Sainz is kiállt a bokszba, ő viszont csak a finn pilóta mögé ért vissza, közben Norris visszaelőzte Alonsót, aki a korai kerékcserével átmenetileg elé tudott kerülni.
Sainznak nem hozott szerencsét az új gumi, kicsúszott és visszaesett a 15. helyre, közben a 12. körben mindkét Mercedesen kereket cseréltek. Hamilton autójával csak 4,6 másodperc alatt végeztek, mert a gyors sávban Pierre Gasly (Alpha Tauri) érkezett, akit meg kellett várniuk, így Vettel mögé a 4. helyre ért vissza, Bottas pedig a 11. helyezett volt.
Verstappent a következő körben ki is hívták kerékcserére,
a papírformának megfelelően visszaért Hamilton elé, ráadásul ez Péreznek is sikerült, pedig az ő bokszkiállása is 4,3 másodpercig tartott. Ennek köszönhetően az F1 történetében először egy Aston Martin vezette a versenyt Vettel révén, és egészen a 19. körig tartotta magát az élen.
A német pilóta kiállása után is maradt az Aston Martin az élcsoportban, Stroll a kemény gumikkal megnyújtotta az első etapját, ebben a kezére játszott, hogy a várakozásokkal ellentétben a többiek kerékcseréjéig még sárga zászló is alig jelent meg, így jó döntésnek bizonyult, hogy a 19. helyről vállalták a rajtot a kemény gumikkal.
Az élen közben Verstappen zavartalanul rótta a köröket, a 24. körben 3,5 másodperc volt az előnye Pérez előtt, aki megfutotta a leggyorsabb kört és leszakította magáról Hamiltont. A brit pilóta 2,8 másodperces hátrányba került, hiába igyekezett az egyenesben a szélárnyékot használva, a középső szektorban nem tudta tartani a Red Bull tempóját.
Küszködött Bottas is, beragadt a 10. helyen Norris mögé,
mérnöke hiába biztatta, hogy egy előzés esetén az 5. helyért küzdhetne, ezzel csak azt érte el, hogy a finn pilóta túlfusson egy kerékvetőn és lemaradjon a McLaren mögött. A 26. körben a dobogósok mögött Stroll, Gasly, Leclerc, Vettel, Cunoda, Norris és Bottas volt a pontszerzők sorrendje, de Stroll még nem volt kerékcserén.
A verseny második felénél egyre jobbnak tűnt a helyzet Stroll számára, bár a visszajátszásokon már látszott, hogy kopnak a kemény abroncsai, még mindig versenyképes tempót diktált. Ez a 31. körig tartott, ekkor a célegyenesben defektet kapott és nagy sebességgel a falnak csapódott. Az Aston Martin teljesen összetört, de a versenyző szerencsére nem szenvedett sérüléseket.
A versenyigazgató a 34. körig lezárta a bokszutcát, így a pilóták nem tudtak azonnal kiállni kereket cserélni, később pedig már csak az alsóházban szereplő Alonso, Giovinazzi és Russell és Schumacher számára volt vonzó a lehetőség. A német pilóta viszont nem tudott visszatérni a pályára, mert a bal első kerekét nem rögzítették rendesen az autóján.
A verseny a 36. körtől indult újra: a dobogós helyen autózók résen voltak, Verstappen tartotta a vezetést Pérez és Hamilton előtt,
a mexikói pilótának átmenetileg védekeznie kellett, de visszaverte a támadásokat. Mögöttük Vettel ismét remekelt, a négyszeres világbajnok gyorsan feljött az 5. helyre, majd megelőzte Gaslyt is, és az újabb abroncsainak is köszönhetően a 4. helyre lépett.
Hátrébb folytatódott Bottas vesszőfutása, az újraindítás után visszacsúszott a 13. helyre, így nemhogy az 5. helyért, a pontszerzésért sem volt versenyben, nem sokkal később Giovinazzi is megelőzte őt az új lágy abroncsaival, majd üldözőbe vette utódjelöltje, Russell is.
A verseny a 46. körig nyugodt mederben folytatódott, ekkor Verstappen autóján is felmondta a szolgálatot a bal hátsó gumi a pályán ugyanott, a célegyenes elején. A Red Bull pilótája tehetetlen volt, a falnak csapódott és bár egyenes útja volt a győzelem felé, kénytelen volt feladni a versenyt.
A Red Bull szerint nem volt előjele a hibának, ezért Jonathan Wheatley sportigazgató javasolta, hogy állítsák le a versenyt, Michael Masi versenyigazgató meg is fogadta az ötletet, három körrel a verseny vége előtt megszakították a futamot. Bár a szabályok lehetővé tették volna, hogy győztest hirdessenek, az Azeri Nagydíjat végül újraindították.
A mezőny vasárnap másodszor is felsorakozott a rajtrácsra, Hamilton előtte a rádión azt mondta, az idei világbajnokságot maratonnak, nem sprintnek tekinti, ebből arra lehetett következtetni, hogy nem feltétlenül akar kockázatos csatába kezdeni a győzelem megszerzése érdekében.
A szabályok szerint a pilóták kereket cserélhettek, így mindenki nagyjából új, lágy szettekkel készülhetett a kétkörös sprintfutamra.
Az új rajthoz a mezőny Pérez, Hamilton, Vettel, Gasly, Leclerc, Cunoda, Norris, Sainz, Ricciardo, Alonso sorrendben állt fel a pontszerző helyeken. A lámpák kialvását Hamilton kapta el a legjobban, lerajtolta Pérezt, közben azonban véletlenül átállított egy kapcsolót az autóban, amitől az első tengelyre helyezte az összes fékerőt, és egyenesen kiszaladt a bukótérbe. Pérez így egyből visszavette a vezetést Vettel, Gasly, Leclerc, Norris, Alonso, Cunoda, Sainz, Ricciardo és Räikkönen előtt.
Az utolsó kör kezdetén Sainz támadta Gaslyt, de az Alpha Tauri pilótája visszaverte az ostromot, cserében Norris is bejelentkezett a 4. helyre, de végül nem történt helycsere. Hamilton bocsánatot kért a rádión, de tehetetlen volt, az utolsó helye azt jelentette, hogy a Mercedes pont nélkül zárta az Azeri Nagydíjat.
Pérez pályafutása második futamgyőzelmét érte el, az elsőt a Red Bull színeiben, az Aston Martin története első dobogós helyét szerezte meg, Pierre Gasly pedig idén először állhat fel a dobogóra az Alpha Taurival. Leclerc 4. helye és Norris 5. pozíciója révén továbbra is nyílt a küzdelem a konstruktőri világbajnokság 3. helyéért, az élen a Red Bull végül növelte az előnyét a Mercedesszel szemben, az egyéniben pedig továbbra is Verstappen vezet Hamilton előtt.
2024.10.18. - 19:30United States Grand Prix - 1st Practice |
2024.10.18. - 23:30United States Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.10.19. - 20:00United States Grand Prix - Sprint |
2024.10.20. - 00:00United States Grand Prix - Qualification |
2024.10.20. - 21:00United States Grand Prix - Race |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Azeri Nagydíj élő közvetítésében! Sajnos mielőtt rátérünk az előttünk álló 51 körös futamra a 6003 méter hosszú bakui pályán, meg kell emlékeznünk Mansour Ojjehről, a McLaren társtulajdonosáról, aki ma reggel, 68 éves korában elhunyt. A svájci születésű üzletember oroszlánrészt vállalt abban, hogy a McLarent a Forma-1- történetének jelen állás szerinti második legsikeresebb csapatává fejlesztették, és amellett, hogy rendkívül sikeres volt a sportágban, mindenki által kedvelt figurája is volt a száguldó cirkusznak.
Charles Leclerc szerezte meg az első rajtkockát a szombati időmérő edzésen, de még a Ferrari sem gondolja úgy, hogy a monacói pilótának túl nagy esélye lenne a győzelemre, mivel szerintük a Mercedes és a Red Bull versenytempója is jobb. Mindez azt vetíti előre, hogy a második helyről rajtoló Lewis Hamilton és a harmadik helyről rajtoló Max Verstappen újabb csatáját láthatjuk majd, de nem szabad elfelejteni azt sem, hogy az eddig az edzéseken és a Forma-2-es futamokon látottak alapján nagy esély van a balesetekre és a biztonsági autós szakaszra, ami megkeverheti a kártyákat.
A Pirelli szokás szerint meghatározta a futamon várható legjobb taktikákat, ám már most érdemes kisebb jelentőséget tulajdonítani ennek, mint máskor, hiszen az esetleges VSC vagy biztonsági autós fázisok egy pillanat alatt átírhatnak mindent. A gumigyártó a lágy-kemény egykiállásos stratégiát tartja a leginkább kedvezőnek a 11. és 15. kör közötti kiállással, de ugyanolyan gyorsnak véli a közepes-kemény gumitaktikát is a 16. és 23. kör közötti cserével. Ezeknél valamivel lassabbnak gondolja a lágy-kemény-lágy kétkiállásos stratégiát.
Itt jegyezzük meg azt is, hogy eltér, hogy kinek milyen gumiból van még új szettje. A Mercedeseknek például nincs már friss közepes abroncsuk, ellenben kemény szettből két friss áll a rendelkezésükre, míg a Red Bullnak (és mellettük sokan másoknak) csak egy új kemény szettje van, de van egy új közepes is.
A szabályok szerint az első tíz helyezettnek azon a gumiszetten kell rajtolnia, amelyen bejutott a Q3-ba, az FIA engedélyével azonban lehet cserélni. Most Verstappen esetében azért volt mind a négy gumi lecserélésére, mert a Q2-es gyorsköre után kihívták mérlegelésre, és ráment a bokszutca aszfaltján levő festékre, ami befogta és rendkívül csúszóssá tette az abroncsait. Mivel új szett amúgy sem állt már a Red Bull rendelkezésére, így ennek vajmi kevés hatása lehet Verstappen versenyére, akár a pozitívumokat, akár a negatívumokat nézzük.
Nem sokon múlt, hogy nem kellett már a verseny előtt romeltakarításba fognia a pályamunkásoknak, George Russell ugyanis alig tudta megfogni autója kitörő hátulját a 15-ös kanyar féktávján. „Mi történt?" – értetlenkedett a rádióban a brit. Nem ő volt egyébként az egyedüli, aki meleg pillanatokat élt át, Daniel Ricciardo a 16-os kanyar bukóterét látogatta meg.
Természetesen nemcsak a McLaren, hanem az egész Forma-1 gyászolja a 68 évesen elhunyt üzletembert, így a rajt előtt nem sokkal egy perces néma csenddel emlékeztek rá. És nemcsak rá, hanem a nemrég meghalt Max Mosely, az FIA korábbi elnökére is.
Éjjel esett az eső Bakuban, ami a hétvége során felhordott gumi egy részét biztosan lemosta, így még a mai F2-es főfutammal együtt is rosszabb lehet a pálya tapadása, mint tegnap. Mindezt tetézi, hogy felhős idő van, ezért az aszfalt hőmérséklete is alacsonyabb. Ez a gumimelegítéssel jobban küszködő Mercedesnek vélhetően nem jó hír.
Az első tízből mindenki közelező jelleggel a piros oldalfalú Pirelliken kezdi a versenyt, de a legtöbben hátrébb is erre a keverékre voksoltak, csak Räikkönen (14.), Russell (15.), Latifi (16.) és Stroll (19.) nem. Utóbbi keményeken, előbbiek közepeseken rajtolnak.
Mindenki gond nélkül eljött (Schumacher egy kicsit nehezebben, mint a többiek) a rajtrácsról, hogy megkezdje a felvezető kört a 6 km hosszú pályán. Néhány perc és jön a rajt!
Mindenki nagyon óvatos volt, még csak koccanás sem történt első ránézésre. Leclerc vezet, mögötte Hamilton, Verstappen, Pérez, Gasly, Sainz a sorrend.
Az olasz az utolsó helyről a 15. pozícióba jött előre, míg a legtöbbet Norris bukta a rajtnál, ő visszaesett a 12. helyre, majd a második kör elején Ricciardo is megelőzte. Közben Russell már ki is jött a bokszba és megkapta a kemény gumikat. Ránézésre ez szándékos stratégiai döntés volt.
Ott maradt Leclerc nyakán a hétszeres világbajnok és a célegyenesben simán elviharzott a szélárnyékból kibújva a Ferrari mellett. Verstappen korábban levágta a 15-ös kanyart, miután kicsit elmérte a féktávot, miközben egy törmeléket került ki.
A rajtnál pedig mégis volt koccanás, Stroll és Schumacher értek össze.
Nem akarja hagyni, hogy Hamilton meglógjon, és DRS-sel nagyon közel került a Ferrarihoz, de nem tudott bevetődni mellé az első kanyar féktávján. Ocon közben leparkolta az Alpine-t a garázs előtt, így az első kiesőnk is megvan.
Leclerc másodpercen belül maradt a Mercedes mögött, miközben őt szintén másodpercen belül követi Verstappen. Pérez hátránya már kicsit nagyobb, 1,5 másodperc csapattársa mögött.
Ocon kiesését valószínűleg váltóhiba okozta, a 11. helyről búcsúzott a francia.
Valódi szélárnyékvonat megy a mezőny élén Hamilton vezetésével, aki nem tudja DRS-távon kívülre leszakítani Leclerc-t. Norris közben azt mondta a mérnökének, hogy nem valami könnyű előzéssel próbálkoznia az előtte a 10. helyen haladó Bottas ellen.
Hamilton most másodpercen kívül került Leclerc-től, így a monacói nem nyithatta a hátsó szárnyát, így Verstappen simán levadászta a Ferrarit és feljött a második helyre.
Hátrébb Cunoda ugyanezt tette Alonsóval és átvette a hetedik helyet.
Nem a legjobb az autó egyensúlya, egy kicsit túlságosan elöl van a hétszeres világbajnok szerint. Az infót persze Verstappen is azonnal megkapta.
Mögöttük Leclerc már a dobogóról is leszorult, Pérez is lelépte őt a célegyenesben. Még hátrébb Alonso, Norris és Giovinazzi is a bokszban járt és megkapta a kemény gumikat.
Egy másodpercen kívül van Hamiltonhoz képest, legutóbbi köre pedig egy kicsit lassabb is volt a Mercedesnél. Az autóján viszont 3 körrel frissebb gumik vannak, aminek akár még jelentősége is lehet nemsokára.
„Mit csinálunk?” – kérdezte mérnökét a monacói pilóta, aki azt mondta, hogy maradnak az A-tervnél. Mindez, mint kiderült, azt jelentette, hogy Leclerc a 9. kör végén kiment a bokszba és megkapta a kemény gumikat. Utána Cunoda is kiállt.
Nem nyithatta a DRS-t, de olyan közel került a Mercedeshez, hogy a célegyenes végére a szélárnyék miatt is 7 tizedre csökkent a különbség a két autó között. Hamilton azt jelentette, hogy szenvede a tapadással.
Hátrébb a másik Ferrari is a bokszban járt kemény gumiért.
Nagyon lassú volt Hamilton cseréje (4,6 másodperc), mert meg kellett várják, amíg a szintén kiálló Gasly elhalad a garázs mellett. Verstappen átvette a vezetést.
Sainz közben visszatolatott a 8-as kanyar bukóteréből, de visszaesett a 15. helyre.
A Red Bull azonnal reagált Hamilton lassú cseréjére és kihívta a hollandot, akinek mindössze 1,9 másodperc alatt lecserélték a kerekeit, így simán visszajött a Mercedes elé. Így most Pérez vezet Vettel és Verstappen előtt, Hamilton a negyedik.
Sokat bíbelődtek a jobb első kerékkel, így 4,3 másodpercig állt a mexikói, de így is ki tudott jönni Hamilton elé. Mindkét Red Bull a címvédő előtt!
A lassú kiállásnak így is meglehet a böjtje, Péreznek védekeznie kellett a DRS-sel támadó Mercedesszel szemben, és egyelőre nem tud elszakadni tőle. A futamot közben közepes gumikon Vettel vezeti, mivel még nem volt kint.
Ez most már a köridőkön is látszik, Pérez a leggyorsabb kört autózva 1,1 másodpercet adott a 15. körben a britnek, aki így már leszakadt tőle. Hamilton szerint a Red Bullnak a hátulja tapad sokkal jobban, mint az ő Mercedeséé. Pérez 2,8 másodperccel van lemaradva Verstappentől.
Most ő futotta meg a leggyorsabb kört és 8 tizedet visszavett Péreztől, amivel ismét 1 másodperc körülre került mögötte. Az élen haladó Vettel valamivel lassabb ugyan eközben Verstappennél, de így is van még 2 másodperc előnye, a gumijai pedig elmondása szerint még jó állapotban vannak.
A két Aston Martin zavar be az egyenletbe még, hiszen Stroll is ott van az ötödik helyen, mivel ő sem állt még ki, de ha mindkét zöld autó meglátogatja a szerelőit, Leclerc akkor is csak az ötödik helyre fog előreugrani, azaz a rajt óta a két Red Bull, Hamilton és Gasly is megelőzte. Sainz eközben csak a 14. helyen autózik a hibája után...
Eddig ment a közepeseken a négyszeres világbajnok, aki most megkapta a kemény gumit, és a hetedik helyre, 2,5 másodperccel Lelcerc mögé tért vissza. A 11. helyről indulva nem rossz.
Sehogy sem tud most DRS-távolságon belülre kerülni Pérez mögött, így támadási közelségbe sem tud lopózn a célegyenesben. Verstappen előnye 3,3 másodperc az élen. A hollandnak korábban azt mondták, hogy a jobb hátsó gumi túlhevülésével legyen óvatos.
„Lehetetlen tartani vele a lépést a középső szektorban” – utalt a pálya legkanyargósabb részére a hétszeres világbajnok, aki hiába igyekszik, nem tud elég közel kerülni Pérezhez.
Bottas egyébként ugyanezzel küzd a 10. helyen, ő Norris mögött van hiába egy másodpercen belül, nem tudja megelőzni a McLarent.
Vessünk egy pillantást a hátsóbb régiókra is: Mazepin az utolsó 20 másodperccel lemaradva az utolsó előtti Schumacher mögött, aki 3,5 másodpercre követi Latifit, aki 1,6 másodpercre van Russelltől. Eddig Ocon az egyetlen kieső.
Ha meg tudná előzni a 9. helyért Norrist, akkor a Mercedes szerint a finn az ötödik pozícióért is versenyben lehet, azaz Cunodát, Vettelt és Leclerc-t is elkaphatná (Stroll a kiállása után mögé esik vissza).
A második DRS-zónában kívülről kifékezte Giovinazzit, amivel feljött a 13. helyre, most 3,2 másodpercre van Alonsótól.
„Lemaradok” – mondta a rádióba, miközben 2,5 másodpercnyire szakadt már le Péreztől. Innen pedig csak rosszabb lesz a helyzet, mert ahogy kikerül a szélárnyékből, még hátrébb eshet.
A finn a 16-os kanyarban ment le egy kicsit a bukótérbe Norris üldözése közben, az orosz pedig a négyes kanyarban futott ki egyenesen a bukótérbe, de gyorsan visszatolatott és továbbment.
Miközben most nem igazán bővelkedünk az eseményekben, van egy kis idő vetni egy pillantást a mai nap fotóira. Az alábbi képre kattintva tudják ezt megtenni.
---- separator ----gallery-content-type:2d22fe70-610d-4d40-b0e0-ea1bad55fe36---- separator ----Mégpedig Sainz és gyerekkori példaképe, Fernando Alonso között, csatának ugyanakkor lehet, hogy túlzás hívni a DRS-sel történt kikerülést a célegyenesben. A Ferrari pilótája feljött a 12. helyre, Ricciardo 6,5 másodpercre van tőle.
Már 6 másodperccel vezet Pérez előtt az élen, miközben Hamilton nem szakadt le egyelőre jobban a mexikóitól, és 2,8 másodperces távolságból követi őt a harmadik helyen. A még mindig kiállás nélkül álló Stroll a negyedik, mögötte, Gasly, Leclerc, Vettel, Cunoda, Norris és Bottas az első tíz sorrendje.
„Ha nem előzöl, a kilencedik vagy a tizedik helyen fogunk végezni” – mondta neki a mérnöke. Egyelőre azonban nem úgy tűnik, hogy el tudná kapni Norrist, akitól 1,7-2 másodperc körüli távolságban van.
Verstappent eközben rendszeresen tájékoztatják a szélirányról és hogy mely kanyarokban figyeljen különösen erre.
1,3 másodpercre zárkózott fel a hatodik helyen haladó monacóira, ráadásul a gumijai 9 körrel frissebbek azoknál, mint amik a Ferrarin vannak.
Lance Stroll a pálya leggyorsabb részén rommá törte az Aston Martint.
Benne van az ütés a kanadaiban, aki a betonfalnak csapódott neki, miután a hírek szerint defektet kapott. Mivel a bokszutca bejáratában állt meg az autója, lezárták a bokszutcát, így senki sem cserélhet egyelőre kereket.
Már a célegyenesben haléadt 300 körüli tempóval, amikor egyszer csak kitört az autója. Stroll tehetetlen volt.
Apja is meggyőződött arról, hogy fia egyben maradt, akit később azért minden bizonnyal az orvosi központban kivizsgálnak majd. A bokszutca továbbra is zárva van.
Azt ecsetelte a rádióban, hogy nagyon jól tapad a Red Bull különösen a középső szektorban, úgyhogy ezeken a gumikon nem fogja tudni támadni őket az újraindítás után, és leginkább hátrafelé kell majd figyelnie, hogy ő ne veszítsen helyet.
A mezőny elejéről mindenki maradt, mert nem akarta feladni a pozícióját, de a 12. helyezett Alonso például már kijött lágy gumiért, és így tett Giovinazzi, Russell és Schumacher is, előbbi kettő viszont keményet kapott. Schumacher cseréjét egyébként elrontotta a Haas és úgy engedték útjára, hogy nem volt jól rögzítve minden kerék, úgyhogy vissza kellett tolni a garázs elé.
Verstappen a bokszutca bejáratáig kivárt, majd simán eljött az élen, hátrébb viszont hatalmas csata zajlott Vettel és Leclerc között. A négyszeres világbajnok megelőzte a Ferrarit, aki utána elfékezte magát és majdnem nekiment, majd a német Gasly-t is majdnem átugrotta. Verstappen vezet Pérez, Hamilton, Gasly, Vettel és Leclerc előtt.
Hét körrel frissebb gumiján szélárnyékból végül csak meglett neki Gasly a célegyenesben, most akár mehet Hamilton után. Bottas közben a 10. helyet sem tudta megtartani és visszacsúszott a 13. pozícióba...
A spanyol már a 11. helyen van lágy gumin, tehát előrébb, mint ahonnan kiállt kereket cserélni, és sorban vadászhatja majd le a kopott kemény gumin autózókat, kezdve Ricciardóval.
Verstappen az élen 3,5 másodpercre lépett el Péreztől, aki 1,2 másodpercre szakította le Hamiltont.
A célegyenesben nyithatta a DRS-t a világbajnok, de éppen, hogy nem tudott bevetődni az első kanyar féktávján a Red Bull mellé. Addig lehet esélye, amíg nem melegednek be igazán a gumik a Red Bullon.
Az imént Giovinazzi is megelőzte őt a célegyenesben, így már csak a két Williams és a két Haas van a finn mögött, aki szemmel láthatóan szenved a nagyobb leszorítóerőre állított autóban.
Hiába van másodpercen belül Pérez mögött, akkor sem tud előzési közelségbe kerülni. Közben Ted Kravitz, a Sky Sports riportere jelentette, hogy a Pirellinél nem aggódnak a használt kemény gumik miatt, azaz Stroll defektjét alighanem törmelék okozhatta.
Elmaradt a várt roham a friss gumit kapó versenyzők részéről, Alonso 1,4 másodperccel autózik Ricciardo mögött a 11. helyen, hátrébb pedig például Russell is csak csapattársát lépte le.
Az elfékezett jobb első kerék az oka, közölte vele a csapat, ami minden bizonnyal megnehezíti, hogy megelőzze a hetedik helyért Cunodát. Mindenesetre szorosan ott van mögötte.
Az élen Verstappen közben 4 másodperccel vezet, Hamilton 1,3-ra van Péreztől.
Leeht, hogy a Red Bullnál arra is próbálnak figyelni, hogy Péreznek elegendő szélárnyéka maradjon Hamilton maga mögött tartásához, amihez Verstappen nem húzhat el a távolban. Hamilton egyébként nagyon nyomja neki, a 16-os kanyarban volt egy meleg pillanata, de így is megautózta a leggyorsabb kört.
A holland az iménti körben átvette a leggyorsabb kör tulajdonosának címét, így jelenleg ő kapná az azért járó egy pontot.
Egy ideig úgy tűnt, hogy apránként közelebb lopózhat a brithez, de már 4,5 másodperccel szakadt le tőle a negyedik helyen. Ez azonban így is szép teljesítmény a 11. helyről rajtoló négyszeres világbajnoktól.
Ugyanúgy mint Stroll, a célegyenesben a holland pilóta is rommá törte az autóját, allighanem ez is defekt lesz. Katasztrófa a Red Bullnak.
Természetesen pályára küldték a biztonsági autót, Verstappen pedig jól van, az autóból kiszállva bele is rúgott néhányat a defektes bal hátsó kerékbe. A Red Bull szerelői és bokszfala nem hisz a szemének.
Ha megtartja a második helyet, Hamilton 4 pontos hátrányból 14 pontos előnybe kerül Verstappennel szemben, ami óriási csapás a Red Bullnak.
Lehet, hogy nem akarák biztonsági autó mögött lefutni a maradék 3 kört, de az is elképzelhető, hogy biztonsági okokból döntöttek így. Egyelőre nem tudni, hogy lesz-e folytatás, de nem zárható ki, hogy igen.
Egyelőre minden úgy zajlik, hogy lesz folytatás, és a végén láthatunk egy két körös sprintet. Ilyenkor mindenki cserélhet kereket, így ha a kopott gumikkal áll fenn csak a veszély, akkor akár újra is indíthatják a versenyt.
A Red Bull csapatfőnöke Helmut Markóval beszélgetett a bokszutcában és azt ecsetelte, hogy szerinte egyszerűen rosszak a gumik és az élettartamuk végén defektet kaptak.
Jonathan Wheatley, a Red Bull csapatmenedzsere szólt rádión Michael Masi versenyigazgatónak, hogy abszolút semmilyen előjele nem volt Verstappen defektjének, ezért biztonsági okból piros zászlóval szakítsák félbe a futamot és engedélyezzék mindenkinek a kerékcserét. A versenyirányítás tehát a Red Bull javaslatára szakította félbe a versenyt.
Amikor beküldték a biztonsági autót, a Safety Car Verstappen célegyenesben álló autója miatt a bokszutcán vezette keresztül a mezőnyt, de a később odaérő Latifinek a mérnöke először azt mondta, hogy maradjon kint, majd miután Latifi már elhaladt a bokszbejárat mellett, szólt neki, hogy jöjjön be, de nincs kerékcsere. Ezért biztosan meg fogják büntetni a kanadait, noha ő semmiről sem tehetett.
Íme, ahogy Verstappen autóján minden előjel nélkül felrobbant a bal hátsó gumi, a falba katapultálva a versenyt vezető holland pilótát.
Michael Masinak rádióztak, hogy a Norris előtt a hatodik helyen álló Cunoda nem lassított Verstappen balesete után a dupla sárga zászlós jelzésnél, mire a versenyigazgató azzal reagált, hogy az egész mezőny nem lassított eléggé, ezért mindenkit meg lehetne büntetni, és majd a következő versenyzői eligazításon elbeszélget a pilótákkal.
Lehet, hogy azóta már ki is cserélték az elemet, amely minden bizonnyal a Verstappen autójáról lerepülő törmelék miatt szenvedett apróbb sérülést.
A legtöbb versenyző sisak nélkül ücsörögve vagy álldogálva várja az újraindítást, de Vettel például az autóban maradt.
Hivatalos, lefutják a hátralevő három kört, amelyből egyet mindenképp a Safety Car mögött tesznek majd meg, az utolsó kettőben azonban jöhet az ereszd el a hajam. 13 perc van addig.
A szabály szerint ilyen esetekben már állórajttal folytatódik a futam, de az is lehet, hogy Masi biztonságra megy és nem akar megkockáztatni egy tömegbalesetet. Itt hívnánk fel a figyelmet arra, hogy Sebastian Vettelnek a harmadik helyen van vadonat új lágy gumija, míg Pérez és Hamilton csak használt szettet tud feltenni.
Nem a Safety Car mögül fog újraindulni a futam, hanem egy kivezető kör végén mindenki felálla. rajtrácsra, és a mai nap folyamán másodszor is elrajtol. Ez csak növeli az izgalmakat.
Tíz másodperces stop and go büntetést kapott a kanadai, így ő lényegében kiírta magát a további küzdelmekből.
Az élen Pérez, Hamilton, Vettel, Gasly, Leclerc, Cunoda sorrendben várhatják a rajtot, mögöttük Norris, Sainz, Ricciardo, Alonso, Räikkönen és Giovinazzi következik.
Hogy csak taktikázik-e, vagy komolyan gondolja, azt mindenki döntse el maga, de Hamilton közölte a csapattal, hogy a világbajnoki címet tartja szem előtt, ezért felesleges kockázatot nem fog vállalni a rajtnál. Toto Wolff abszolút egyetértett vele.
Libasorban kihajtottak a pályára az autók, akik most megtesznek egy felvezető kört, majd felállnak a rajtrácsra a kétkörös sprintversenyhez.
Mondanunk sem kell, mindenki lágy gumin van.
Lerajtolta Pérezt, de nem tudott megállni az első kanyarban és egyenesen kirongyolt a bukótérbe, amivel visszaesett a 16. helyre. Pérez vezet Vettel és Gasly előtt.
Vezet 1,5 másodperccel Vettel előtt, miközben Leclerc támadta Gaslyt a dobgóért, de nem tudta megelőzni egyelőre.
A végére is maradt dráma, Hamilton azok után, hogy közölte, nem fog kockáztatni, mindent eldobott és csak a 16., azaz utolsó helyen ért célba.
Pérez élete második győzelmét aratta, mögötte Vettel és Gasly jött be.
Valami gond akadt az autójával, ami hacsak néhány méterrel előbb jelentketik, akkor Vettel nyert volna. A sorrend így: Pérez, Vettel, Gasly, Leclerc, Norris, Alonso, Cunoda, Sainz, Ricciardo, Räikkönen, Giovinazzi, Bottas, Latifi, Schumacher, Mazepin és Hamilton. George Russellnek a rajt előtt gondja akadt és bevánszorgott a bokszutcába a Williamsszel, ami miatt le is zárták annak a bejáratát.
Az a fura helyzet állt elő, hogy a holland pilóta megtartotta a leggyorsabb kört, de mivel nem végzett az első tízben, pontot nem fog érte kapni.
Hamilton egyébként azon nyomban elnézést kért a hibájáért a rádióban.
Kitörő örömmel fogadta a csapat és a négyszeres világbajnok is az Aston Martin történetének első dobogós helyezését a Forma-1-ben, ami Vettel első dobogós helyezése a tavalyi Török Nagydíj óta.
Hamarosan jelentkezünk a verseny utáni reakciókkal, amelyek már önmagukban csemegét szolgáltathatnak, az Azeri Nagydíj élő közvetítését azonban most befejezzük, legközelebb a Francia Nagydíjon jövünk hasonlóval. A viszontlátásra!