Ki sem kell jönnünk a moziból

2011.01.08. 8:36

Az áprilisig megérkező hollywoodi portékát már bemutattuk, most jöjjenek azok a filmek, amelyeket a legjobban várunk! Megkapjuk Danny Boyle öncsonkító hegymászóját és Coenék félszemű Jeff Bridgesét, jön a balettos Natalie Portman és a dadogós Colin Firth. És ha minden jól megy, Tarr Béla legújabb alkotása is eljut a mozikig.

Emberek és istenek (Des hommes et des dieux)
Bemutató:
január 27.

 

A cannes-i zsűri nagydíját elnyert film megtörtént eseten alapul, és nyolc katolikus szerzetesről szól, akik egy algériai faluban élnek a '90-es években, békés összhangban a helyi muzulmán lakossággal. Amikor fundamentalista szélsőségesek támadnak a falura és rájuk, minden szerzetes másképp reagál a halálos fenyegetésre, van, aki elfogadja sorsát, van, akiben hitválságot okoznak az események. Szép, de lassú film.

* * *

A király beszéde (The King's Speech)
Bemutató:
február 3.

 

II. Erzsébet édesapja nem számított rá, hogy király lesz, hiszen V. György második fiaként született. Amikor azonban bátyja, Edward úgy döntött, hogy egy elvált amerikai nő szerelmére cseréli a trónt, a dadogós öcsnek hirtelen fel kellett nőnie a feladathoz, hogy VI. Györggyé váljon. Nincsenek ellenünkre a takaros kosztümös történelmi filmek, különösen, ha Colin Firth-t, Helena Bonham Cartert és Geoffrey Rusht láthatjuk a főszerepekben, és a filmre zúduló díj- és jelöléseső is azt jelzi, hogy egy jobb darabbal van dolgunk.

* * *

Fekete hattyú (Black Swan)
Bemutató:
február 17.

 

Darren Aronofskyt egyre jobban bírjuk: mindig is remek filmeket csinált, de A pankrátor-ban és most a Fekete hattyú-ban a korábbinál is érettebb arcát mutatja. Talán furcsa, hogy pont egy erotikától fűtött, néha igencsak paráztató és megdöbbentő film kapcsán állítjuk ezt, de az erotikus thriller csak köntös, amiben egy letisztult film bújik meg. A művészi és szexuális önfelfedezés útján kóválygó balerinát játszó Natalie Portman csodálatos alakítást nyújt, ilyen izgalmasnak, zaklatottnak, sebezhetőnek tényleg nem láthattuk még soha. És végre egy film, amely igazán női témáról szól!

* * *

A félszemű (True Grit)
Bemutató:
február 17.

 

A Coen testvérek ezelőtti filmje felkerült 2010-es toplistánkra, és már most sejthető, hogy A félszemű pedig megtalálja majd a helyét az idei listán. A félszemű vérbeli western csökönyös Texas rangerrel (Matt Damon), félszemű, alkoholista rendőrbíróval (Jeff Bridges) és egy kislánnyal, akinek olyan éles az esze és a nyelve, hogy először el sem hisszük, aztán persze megszeretjük. Van benne halál és mocsok és bosszú, de közben - mint Coenéknál mindig - rengeteg humor is. A fakó képekbe pedig bele lehet feledkezni, olyan szépségesek, de a Coenék legtöbb filmjét fényképező Roger Deakinstől nem is vártunk mást.

* * *

Visszatérés
Bemutató:
február 17.

Forrás: [origo]

Elek Judit filmje már 2009 nyarán leforgott, de csak most lett teljesen kész. A több idősíkon játszódó és több szálon futó magyar-angol-román nyelvű dráma középpontjában egy nő áll, aki a második világháború végén, gyerekként hagyta el Romániát és 1980-ban, a Ceausescu-diktatúra alatt tér vissza. A nőt a magyar származású kanadai színésznő, Kathleen Gati (Sose halunk meg, Hazudós Jakab) alakítja. Mivel mozgóképet még nem láttunk belőle, keveset tudunk erről a filmről, de állítólag lesz benne fájdalmas szembesülés a múlttal és még fájdalmasabb szerelmi háromszög is.

* * *

Womb
Bemutató:
március 3.

 

Fliegauf Benedek külföldi sztárokkal, angol nyelven, az Északi-tengernél bizonyította, hogy egy erős alkotó akkor is tud színvonalas szerzői filmet csinálni, ha nem a megszokott közegében és módszereivel dolgozik (kritika). A Womb-ot (magyar címe még nincs) lehet ugyan sci-finek vagy akár szerelmes thrillernek is titulálni, valójában egy nagyon visszafogott dráma egy nőről, aki sajátos és veszélyes módját választja elvesztett szerelme pótlásának. A képek csodaszépek, a főszerepet játszó, szomorú Eva Green pedig majdnem minden pillanatban nagyon jó.

* * *

127 Hours
Bemutató:
március 3.

 

Aki eddig látta Danny Boyle új filmjét, általában elájult, vagy a zsenialitásától vagy a gusztustalanságától (kollégánk az előbbitől). Mint már sokszor leírtuk, a film megtörtént esetet dolgoz fel: egy hegymászó balesetét, aki öt napig senyvedett egy kanyonban, miután fél karja beszorult egy szikla alá, aztán saját végtagját amputálva kiszabadította magát. James Franco állítólag brillírozik a főszerepben, Boyle pedig visszaemlékezésekkel és vizuális trükkökkel köti le nézőit, miközben a fiú megjárja a poklot.

* * *

A torinói ló
Bemutató:
első negyedév

Forrás: Varga Ferenc [origo]

Tarr Béla nem arról híres, hogy szívesen nyilatkozgatna készülő filmjeiről, így A torinói ló-ról semmivel sem tudunk most többet, mint 2009 nyarán, amikor még azt hittük, a 2010-es cannes-i filmfesztiválra elkészül. Annyi tűnik valószínűnek, hogy nagy szegénység, sok liter pálinka és egy öreg gebe lesz benne: a film annak a lónak a történetét meséli el, amely szenvedésének látványa Nietzsche összeomlásához vezetett a torinói főtéren. A ló gazdáit Tarr két rendszeres színésze, Derzsi János és Bók Erika játssza, a forgatókönyvet természetesen most is Krasznahorkai László írta. A bemutató időpontja feltehetőleg a lehetséges fesztiválszereplésektől is függ.

* * *

Paul (Paul)
Bemutató:
április 21.

 

Simon Pegg és Nick Frost (Haláli hullák hajnala, Vaskabátok) megint együtt őrültködik, de most nem Edgar Wright, hanem Greg Mottola (Superbad, Adventureland) rendezi őket, ami éppenséggel nincs ellenünkre. Pegg és Frost két, ufókat kereső sci-fi-mániást alakít, aki találkozik egy Paul nevű földönkívülivel. A kicsi és udvariatlan zöld lény csatlakozik hozzájuk, mert - mint az alienek általában - menekül az amerikai titkosrendőrség elől. A korábbi előzetesben fárasztóan sok volt a primitív fütyis-segges poén, de a fent látható újabb verzió alapján reméljük, hogy az eddig nagyon jól működő vicces duóban most nem kell csalódnunk.

* * *

You Will Meet a Tall Dark Stranger
Bemutató:
április

 

Ez a szerző bevallottan még Woody Allen gyenge filmjeit is szereti, de ezúttal nem kell kifogásokat keresni a mesternek: legutóbbi komédiája kifejezetten kellemesre sikerült. A helyszín ismét London, a téma pedig tömören összefoglalva az, hogy mindenki másra vágyik, mint akit vagy amit megkaphat. Sztárokból jut bőven: Naomi Watts, Antonio Banderas, Anthony Hopkins lubickol a könnyed, ironikus tanmesében. Elegáns kis film, amelyben minden a helyén van (cannes-i beszámolónk).

* * *

Cirkusz Kolumbia (Cirkus Columbia)
Bemutató:
március 24.

 

Danis Tanovic új filmje az egykori Jugoszláviában játszódik, és egy férfiról (Miki Manojlovic) szól, aki miután megszedte magát Németországban, új nőjével hazatér a falujába, és rögtön kiebrudalja a házából egykori feleségét. A sokszor vicces családi konfliktusok hátterében finoman ábrázolva bontakoznak ki az etnikai konfliktusok, érik a délszláv háború.

* * *

További bemutatók április végéig:

Forrás: [origo]

Rubber (Rubber, január 13.) - Mr. Oizo filmje egy gyilkos gumiabroncsról (eredetileg december 30-án mutatták volna be, de átkerült januárra).

Boonme bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire (Loong Boonmee raleuk chat, január 13.) - Aranypálma-díjas film sok furcsasággal és egy kis halszexszel.

Egy néma kiáltás (Un homme qui crie, január 20.) - Egy úszómester nehéz hétköznapjai a Csádi Köztársaságban, a polgárháború közepette.

Szerelem, pasta, tenger (Mine vaganti, január 27.) - Ferzan Özpetek új filmjében egy olasz tésztagyáros család két sarjának kell döntenie, hogy milyen életet akar élni.

Három majom (Üc maymun, február 10.) - Nuri Bilge Ceylan szép filmje 2008-ból egy háromtagú család tagjairól, akik élete felborul, amikor a családfő elvállal egy kétséges megbízást.

Egy jobb világ (Haevnen, február 10.) - Susanne Bier egy hollywoodi kiruccanás után visszatért Dániába, de maradt a családi drámáknál.

New York, I Love You (New York, I Love You, február 14.) - Valentin-napra kapjuk ezt a Párizs, szeretlek! mintájára készült, sajnos annál jóval laposabb omnibuszfilmet.

A fa (The Tree, február 17.) - Egy érdekesen induló, aztán kicsit idétlenbe hajló film, amelyben Charlotte Gainsbourg küzd egy, a családja házát összerombolni készülő fával.

Precious - A boldogság ára (Precious, február 24.) - Nagy nehezen hozzánk is eljut a megosztó Sundance-nyertes film, amely egy félanalfabéta, HIV-pozitív és egyéb hátrányokkal terhes lányról szól.

Három (Drei, március 3.) - Tom Tykwer visszatért Németországba, ahol most egy szerelmi háromszöget mesél el egy negyvenes pár két tagja és egy férfi közt.

La tete en friche / My Afternoons with Margueritte (március 3.) - Magyar címe még nincs ennek a Gérard Depardieu főszereplésével készült filmnek, amelyben a színész egy írástudatlan, magányos férfit játszik, aki összebarátkozik egy olvasott idős hölggyel.

Fütyülök az egészre (Eu cand vreau sa fluier, fluier, március 17.) - Román dráma egy börtönben ülő fiúról, akinek a szabadlábra helyezése előtt hirtelen fejre áll az élete, amikor évek óta távollevő anyja visszatér, és közli, külföldre viszi magával a srác öccsét.

Snabba cash / Easy Money (március) - Svéd film gengszterekről és drogdílerekről.

Chico és Rita (Chico & Rita, március) - Animációs film egy zongoristafiú és egy énekesnő szerelméről.

Buried (március) - Ryan Reynoldsot élve elásták Irakban, és szegény most ott fekszik a föld mélyén egy mobiltelefon és egy öngyújtó társaságában.

Kedves szomszéd (Smukke mennesker, április 7.) - A dán film négy különböző, szerelemre vágyó ember történetét meséli el.

A HR-manager (The Human Resources Manager, április 21.) - Tragikomikus történet Izrael legnagyobb pékségének HR-manageréről, aki megpróbálja megmenteni a cégét.
 
A kártyavár összedől (Luftslottet som sprängdes, április) - Folytatódnak és minden eddiginél képtelenebb fordulatokat vesznek a hacker Lisbeth Salander kalandjai.