Melyik volt a legszuperebb film a nyáron?

Vasember 3, legszuperebb
Vágólapra másolva!
Mielőtt teljes svunggal beindulna az őszi moziszezon, még egyszer visszapillantottunk a nyárra, és értékeltük az elmúlt hónapok blockbuster-felhozatalát. Megindokoltuk, hogy miért bírtuk jobban a páncélos Robert Downey Jr.-t, mint a lovagló Johnny Deppet, és gondos mérlegelés után eldöntöttük, hogy Matt Damon vagy Brad Pitt bolygómentése sikerült-e jobban. Aztán még azt is megvizsgáltuk, melyik filmre mennyire volt vevő a magyar közönség.
Vágólapra másolva!

12. R.I.P.D. - Szellemzsaruk (R.I.P.D.)

Az élők világában rendet vágó túlvilági zsaruk alapötletéből (ami persze nem a film íróinak agyából pattant ki, hanem egy képregény volt) még akár szórakoztató filmet is lehetett volna csinálni, de nem ilyen színvonaltalanul összebuherált forgatókönyvvel. Ami a R.I.P.D.-ben akárcsak halovány mosolyra is ingerel, az mind benne van a teljesen megtévesztő előzetesben, ami olyan benyomást kelt, mintha egy viccesen bárgyú filmről lenne szó, pedig valójában a R.I.P.D. annyira cikin és unalmasan bárgyú, hogy kínkeserves végignézni.

Jeff Bridges és Ryan Reynolds a R.I.P.D. című filmben Forrás: UIP Dunafilm

Az sem sokat segít, hogy a karizmamentes Ryan Reynoldsot választották az egyik főszerepre, a másikban pedig Jeff Bridges hozza ugyanannak a figurának a leértékelt verzióját, amit A félszemű-ben alakított. Ami viszont konkrétan elveszi az ember kedvét ennek a filmnek a végignézésétől, az a látvány: elkövették azt a klasszikus gagyi 3D-s hibát, hogy a legtöbb jelenet - még a nappal játszódók is - annyira sötét a filmben, hogy időnként egyszerűen nem látni rendesen, mi történik éppen a vásznon. Ha lenne a moziban pénz-visszafizetési garancia, itt biztosan érvényesítettük volna.

Magyarországi nézőszám: 28 371

Igazán nem szoktunk soha filmek bukásának drukkolni, de a R.I.P.D. annyira sokkoló élmény volt számunkra, hogy örülünk, hogy kevesebb mint 30 ezer embernek kellett elszenvednie ugyanezt az országban. Hogy közutálatról érdemes beszélni, vagy simán csak teljes érdektelenségről, arról esetleg lehetne vitatkozni, de nem érdemes, a nézők világszerte a távolmaradásukkal tüntettek, és ez a film lett a nyár legnagyobb buktája: 130 milliós büdzséjének csak a felét hozta vissza.

* * *

11. A Föld után (After Earth)

Ez a film szórakoztatóipari terméknek pocsék, viszont kiválóan szemlélteti, hogy mi történik akkor, ha egy hollywoodi sztár mindenhatónak képzeli magát, és belefolyik a filmkészítés egyéb aspektusaiba is. A Föld után tulajdonképpen a filmet társíróként és producerként is jegyző Will Smith félresikerült ajándéka a fiának, és egyben egy utazás a színész zűrzavaros gondolatokkal kibélelt fejébe. A helyzetet súlyosbítja, hogy vélhetően a szcientológia ihlette a filmben elhangzó bugyuta párbeszédeket a félelem természetéről.

Jaden Smith és Will Smith A Föld után című filmben Forrás: InterCom

A látványról sem lehet örömódákat zengeni. A kicsi Smith giccses képeslapokra való tájakon vándorol, és különféle mutáns vadállatok elől menekül. Ezzel a történetet nagyjából össze is foglaltuk. Reméljük Will Smith legközelebb lejjebb ad az ambícióiból, és ismét a színészetre fog koncentrálni. Például kifejezetten örülnénk annak, ha tényleg szerepelne A függetlenség napja folytatásában. Kevesebb életvezetési tanácsadás, és több akciózás. Ez állna jól neki. Eléggé elcsépelt dolog kirándulást ajánlani egy gyenge film megnézése helyett, de A Föld után témája miatt adja magát, hogy ezt javasoljuk azoknak, akik esetleg tervezték, hogy bepótolják ezt a sci-fit. És ha még gombászni is fognak túrázás közben, akkor egyenesen garantált, hogy nagyobb kalandban lesz részük annál, amit ez a film adhat.

Magyarországi nézőszám: 101 332

Will Smith mindenütt sztár, hazánkban is, és a magyarok valamilyen megmagyarázhatatlan okból M. Night Shyamalant is újra és újra kitüntetik a bizalmukkal. Ennyi elég is volt nálunk ahhoz, hogy az iszonyatos A Föld után megugorja a 100 ezres nézőszámot. Azért persze ez nem egy Men in Black, annak a franchise-nak a harmadik része tavaly nyáron körülbelül kétszer ennyi embert érdekelt mifelénk.

* * *

10. A magányos lovas (The Lone Ranger)

A magányos lovas a nyár legmegdöbbentőbb bukása. Ez a film még egy "tipikus nyári blockbuster" szintjét sem éri el, mivel hiányzik belőle mindaz, ami Hollywoodban még a legközépszerűbb filmben is megbízhatóan jelen van: a zsánerelemek precíz egymás mögé pakolása, és a legegyszerűbb hatáskeltő elemek profi használata. Gore Verbinski rendezőnek már abba beletört a bicskája, hogy eldöntse, mit szeretne kihozni a magányos lovas régi legendájából: fárasztóan debil komédiát vagy hősies, vadnyugati westernt? Így a dramaturgiai hibáktól hemzsegő, a kelleténél legalább egy órával hosszabb – két és fél órás – film egyik jelenete egy iszonyú blőd és erőltetetten humorizáló komédiára hajaz, a másik pedig egy hősies, vadnyugati westernre. Ez a kettő pedig folyamatosan gyengíti egymást – talán mert a filmből hiányzik az iróniának még a szikrája is.

Johnny Depp és Armie Hammer A magányos lovas című filmben Forrás: Fórum Hungary

Verbinski tényleg mindent elkövet, hogy a film élvezhetetlen legyen: a főszereplők abszolút szerethetetlenek, a film mondanivalója zavaros és buta kapitalizmusellenes maszlag, a vicceken nem lehet nevetni, a komoly részeket nem lehet komolyan venni, és közben az egész rettentő unalmas. A magányos lovas a bizonyíték arra, hogy van hollywoodi blockbuster, ami az elvárható minimumot (egy estényi tökegyszerű, agyzsibbasztó szórakoztatást) sem képes teljesíteni.

Magyarországi nézőszám: 54 087

A Disney nyilvánvalóan azt remélte, a film úgy működik majd, mintha A Karib-tenger kalózai legújabb része lenne, de Johnny Depp, Gore Verbinski és Jerry Bruckheimer hármasának felvonultatása ellenére ez nem jött be sem az USA-ban, sem máshol. A magyar közönség is elég egyértelműen kinyilvánította a véleményét a két és fél órás eposzról: míg a kalózos franchise több százezres nézőszámokat produkál nálunk, A magányos lovas bő ötvenezer érdeklődőt kapart csak össze.

* * *

9. Tűzgyűrű (Pacific Rim)

A Tűzgyűrű pont abban jobb A magányos lovas-nál, hogy teljesíti a hollywoodi minimumot: pokolian látványos, grandiózus és változatos képekben mutatja hosszan, amint óriásrobotok és gigantikus űrlények csépelik egymást hol térdig a tengerben, hol egy szétvert nagyvárosban, hol az óceán fenekén. A korábban ennél azért nagyobb feladatokat is teljesítő Guillermo del Toro hozzáértően használja a zsáner szabályait, rendben van a történet dramaturgiája, a filmnek van lendülete és feszessége, nem hosszabb az elviselhetőnél, sőt, van benne könnyesen érzékeny apa-fiú és apa-lánya kapcsolat, szerelmi szál és hazafiasság is.

Tűzgyűrű Forrás: InterCom

Viszont nincs benne semmi más – vagy ami van, bár ne lenne. A verekedéseken túli jelenetek közhelyesek és roppant giccsesek, a párbeszédek kínosak, és ha az ember kicsit belegondol a sztori logikájába, hamar be kell látnia, hogy az egész úgy marhaság, ahogy van, az elsőtől az utolsó ötletig. A készítők számára csakis az volt a fontos, hogy az egymás csépelését mutató jelenetek minél bombasztikusabbak legyenek, és ennek vetettek alá mindent: egy olyan sincs a történet alapjaival kapcsolatban felmerülő több tucat kínzó kérdés közül, amire megnyugtató választ lehetne adni. Ez nem csak azért kínos, mert a film belső "logikájából" következően minden ugyanúgy elférne itt, ahogyan a szöges ellentéte is, hanem, mert így még a lényeg sem derül ki: hogy kik ezek az űrlények, és mit akarnak. Ilyen látványosan talán még egy film sem röhögött a néző képébe; akkor már tisztességesebb lett volna a kilencvenes évek verekedős számítógépes játékainak mintájára egyszerűen csak bemutatni tíz harcjelenetet, minden átvezetés nélkül.

Magyarországi nézőszám: 93 983

Bár műfajukban, tematikájukban és célközönségükben kétségtelenül a Transformers-filmek állnak legközelebb a Tűzgyűrű-höz, mégsem lenne igazságos ugyanazzal a mércével mérni őket, hiszen a Transformers-robotok rengeteg emberben kellemes gyerekkori emlékeket ébresztenek, ráadásul Michael Bay és Shia LaBeouf neve sokkal szélesebb réteget vonz, mint Guillermo del Toróé és Charlie Hunnamé. (Egyébként a Transformers 3 itthon majdnem annyi nézőt szerzett a nyitóhétvégéjén, mint a Tűzgyűrű összesen.) Del Torónak ezzel az eredeti sztorival nyilvánvalóan sokkal nehezebb dolga volt, így szép eredménynek nevezhető, hogy megközelítette a 100 ezres nézőszámot.

* * *

8. Farkas (The Wolverine)

Sokat elmond a filmről, hogy a legjobb pillanata egy remekül eltalált poén a bevezetésben. Aki sokáig szöszmötölt a popcornnal meg a kólával, talán le is maradt róla. A Farkas (Hugh Jackman), vállán a világ minden súlyával sétál az erdőben, és a karmaival megjelöli a fákat. Feltűnik tőle pár méterre egy hatalmas grizzly medve, és egy bokorra vizel. A két csúcsragadozó felosztotta egymás közt a vadont! Egy ideig még ígéretesen folytatódik a film: szépen, ügyesen felvezetik a nyugati ember számára nehezen kiismerhető Japánt, kapunk pár kellően rejtélyes szereplőt, és egy titkok hálójába gabalyodó dúsgazdag családot. Mintha csak egy letehetetlen krimi első pár fejezete elevenedne meg előttünk. De a temetés után minden elromlik.

Hugh Jackman a Farkas című filmben Forrás: InterCom

A nagy leleplezések mind ásításra ingerlőek, vagy egyenesen nevetségesek, a végső mentsvárra, az ugrálós akciószekvenciákra pedig mindig túl sokat kell várni, mert Famke Janssen újból és újból megjelenik érzelmesnek beállított, valójában totál felesleges álomjelenetekben. James Mangold utolsó igazán jó filmje A nyughatatlan volt, itt lenne az idő, hogy visszatérjen a gyökereihez (Heavy, Észvesztő). A Farkas azért előzött meg pár filmet a toplistán, mert a kellemes felütés következtében kíváncsiak lettünk a képregényre. Abban biztos, hogy izgalmasabban folytatódik a történet.

Magyarországi nézőszám: 108 417

A kritika és a közönség nagyobb része egyetért abban, hogy az idei Farkas jobban sikerült a 2009-es X-Men kezdetek: Farkas-nál, anyagi szempontból viszont világszerte nagyjából döntetlen az eredmény. Az érdeklődés nálunk is egyforma volt a két film iránt: az X-Men kezdetek: Farkas-t összesen 110 436-an nézték meg az országban, azaz mindössze kétezer fős különbség van a nézőszámukban. Hugh Jackmant kedvelik a magyarok (a Vasököl is tisztességes számokat produkált), a Farkas a legnépszerűbb figura az X-Men-mutánsok közt, úgyhogy ezzel a filmmel nálunk nagyon nem lehetett mellényúlni.

* * *

7. Halálos iramban 6 (Furious 6)

A Halálos iramban 6 tagadhatatlanul nyári szuperprodukció, mégis nehéz összemérni a többivel. A féltucatnyi részt számláló sorozat ugyanis egy külön mikrokozmoszban létezik, lepattannak róla a kritikák, és csak az számít, hogy az egyre terebélyesedő rajongótábor igényeit kielégítsék. Itt aztán nincs meglepetés, és pontosan azt kapjuk, ami meg lett ígérve. Csikorognak a kerekek, a fizika törvényei szertefoszlanak, úgy repülnek a kocsik, és néha a szereplők, mintha szárnyaik nőttek volna. A szünetekben pedig lehet stírölni a csajokat, és figyelni Vin Dieselt és Dwayne Johnsont, hogy éppen melyikük néz szúrósabban.

Vin Diesel a Halálos iramban 6 című filmben Forrás: UIP Dunafilm

Bár ennél többet nem ad a film, egész jól el lehet szórakozni rajta, mégpedig azért, mert nem veszi magát teljesen komolyan. Papol ugyan a család szentségéről, de a végén azért kikacsint, és megnyugtat, hogy attól szép az élet, ha van hozzá egy vagány verdánk. Csak az az utolsó, végtelenségig húzott akciójelenet nem kellett volna a világ leghosszabb felszállópályáján.

Magyarországi nézőszám: 166 293

A Halálos iramban-széria egy egészen egyedi sikertörténet, amit sikeres folytatásokat bemutató cikkünkben már részletesen taglaltunk. A harmadik részt leszámítva filmről filmre egyre sikeresebb a sorozat, és mint a fenti szám mutatja, nálunk is jelentős tábort tudhat magáénak. A nézettség Magyarországon annyiban alakult kicsit eltérően, hogy már a második film kiugróan magas látogatottságot ért el (167 120 néző). Utána viszont más országokhoz hasonlóan nagy visszaesés következett (a harmadik részt 99 965-en látták), és onnan jött vissza fokozatosan a sorozat (4. rész: 101 736 néző, 5. rész: 143 052 néző).

* * *

6. Az acélember (Man of Steel)

Superman legújabb kalandja képviselte a totális középszert az idei nyár szuperprodukcióinak mezőnyében. Hiába az illusztris szereplőgárda, hiába az idei év talán legnagyobb rombolásorgiája, ha Az acélember nem kockáztat semmit, és a közelmúlt bevált képregényes sémáit hasznosítja újra. A vészesen komoly hangvétel talán a legszembetűnőbb tulajdonsága: itt minden a bolygóközi méreteket öltő dráma felé mutat. Csak éppen ez a megközelítés a Batman: Kezdődik! esetében volt újszerű és izgalmas, ma már megszokott, és kevésbé hatásos.

Henry Cavill Az acélember című filmben Forrás: InterCom

Nem lehetett panasz Michael Shannonra, ahogy gyűlölettel eltelve ordítja a parancsait. Kevin Costnernek is remekül állt a bölcs tanítómester szerepe, és a kriptoniak utcákat felszántó közelharcával sem volt baj. A fejünket azonban nem robbantotta le a film, és érzelmileg sem mozgatott meg bennünket. Végeredményben hidegen hagyott minket. Az lenne a legpontosabb értékelés, ha annyival elintéznénk, hogy persze, korrekt volt, hiszen dőltek rendesen az épületek. Most már úgyis Ben Afflecken a világ szeme, hiszen neki kell majd egy kis életrevalóságot beleverni Supermanbe.

Magyarországi nézőszám: 97 676

Superman jelenleg közel sem olyan népszerű nálunk, mint Vasember vagy Batman, no de ők a közelmúltban három-három filmet kaptak, és mozis pályafutásuk során folyamatosan nőtt a rajongótáboruk, Zack Snyder pedig csak most indította újra a Superman-franchise-t. Így is hajszál híján elérte a 100 ezret, úgyhogy abban maradhatunk, hogy ha nem is ordító a siker, de azért teljesen korrekt ez a szám.

* * *

5. Elysium – Zárt világ (Elysium)

Az Elysium-nál is a Farkas-szindrómát érzékeltük, csak itt sokkal magasabbról indult a minőségi zuhanás. Imádtuk a film a porfelhőbe burkolózó, mocskos jövőképét a házilag felspécizett verdákkal, testre felszerelhető, erőnövelő fémszerkezetekkel. Arra gondoltunk, hogy pontosan ez a sok piszok, verejték, szóval a Mad Max-hangulat hiányzik napjaink fényesre csiszolt szuperprodukcióiból. Matt Damont talán ki sem kellene emelni, annyira evidens, hogy kifogástalan választás volt a Hétköznapi Akcióhős szerepére. Aztán itt is elromlott minden.

Matt Damon az Elysium című filmben Forrás: InterCom

Pontosabban lesüllyedt a színvonal egy átlagos nyári látványfilm szintjére. A végére már nem számított, hogy darabjaira hullik a történet, hogy ordító logikátlanságok követik egymást, hogy elég egy kavarodás, és máris olyan könnyű feljutni az Elysiumra, mintha csak a szomszéd borospincéjébe surrannánk be. Mindent alárendeltek annak, hogy a hős és a gonosz zavartalanul megküzdhessen egymással, és hogy a hős elrebeghesse búcsúzó, szép szavait. Ráadásul ott ér véget a film, ahonnan megint érdekes lett volna. Mi történik az után, hogy Matt Damon elhozta a szocializmust a nyomorgó népnek? Sajnos Neill Blomkamp megcselekedett mindent, amit Hollywood megkövetelt tőle. Ez persze nem jelenti azt, hogy elfelejtettük a District 9-t: remélhetőleg Blomkamp nem áll be a sorba, és kapunk még tőle kevésbé kompromisszumos sci-fit a jövőben.

Magyarországi nézőszám: 120 255

Az Elysium még számos moziban műsoron van, így a nézőszáma még nőni fog, de már most látszik, hogy minden tekintetben a Z világháború párja a magyar mozikban. Ez sem franchise-film, hanem eredeti sztori, ennek is vonzó sztár a főszereplője, aki behúzta az embereket a moziba, és ez is szép nézőszámot fog elérni. Valószínűleg segített, hogy már az előzetesekből látszott, hogy nem egy tucat-sci-firől vagy tucat-akciófilmről van szó, az Elysium kellően kiemelkedett a nyári dömpingből, és ez erőteljes nyitóhétvégét biztosított (majdnem 40 ezren nézték meg az első hétvégén, ebben is hasonlít a Z világháború-ra, amit 37 ezren), aztán pedig a szájhagyomány vitte tovább a filmet lendületesen.

* * *

4. Z világháború (World War Z)

Zombifilm vérzuhatag és darabolás nélkül olyan, mintha egy romantikus filmből hiányozna az összeveszés, és az azt követő montázs két sajgó szívű, magányos emberről. Ezzel el is mondtuk a Z világháború legnagyobb hibáját. Ha viszont egy tömegfogyasztásra belőtt katasztrófafilmként tekintünk rá, már nincs is vele olyan nagy baj. A béke 21. századi nagykövete repülőre ül, és négy leszállással meg is oldja a világ legégetőbb problémáját. És közben még arra is van ideje, hogy telefonon nyugtatgassa a feleségét. Ha valakinek jól áll ez a szerep, akkor az Brad Pitt.

Brad Pitt a Z világháború című filmben Forrás: UIP Dunafilm

A világkörüli út állomásai kellően változatosak ahhoz, hogy az unalom messze elkerüljön minket. Gyors vizit egy koreai katonai bázison, aztán az izraeli védelmi rendszer megtekintése következik, és még ezután sincs pihenő, ugyanis a biztonságosabb vidékek felé tartó utasszállító repülőgépen is vészhelyzet alakul ki. Az egész olyan, mintha az Emlékmás-ból ismert cég egyik legdrágább kalandtúrájára fizettünk volna be. A negyedik helyezésnél jobbat azért nem érdemel a film, mert a Magyarországon forgatott részeket kivágta belőle a lelketlen Hollywood. De rosszabbat sem, mert például remekül működik a szokatlan lezárás is, amelyben az addigi monumentalitást félredobva Brad Pittnek mindössze annyi a feladata, hogy az egyik épületszárnyból átjusson a másikba.

Magyarországi nézőszám: 145 282

Mint azt korábbi cikkünkben részletesen feldolgoztuk, a nem franchise-ba tartozó filmek közül ijesztően kevés aratott igazi anyagi sikert a nyáron. A Z világháború a legerősebb kivétel, amelynek még a film készülése körüli sok negatív hírt is le kellett győznie, és ezt is megugrotta. A világméretű sikerből Magyarország is kivette a részét: Brad Pitt vonzereje a zombikkal és egy kedvező szájhagyományt megalapozó, izgalmas sztorival kombinálva nagyon szép eredményre vezetett.

* * *

3. Szemfényvesztők (Now You See Me)

Elérkeztünk a dobogós helyezésekhez, ami egyben minőségi ugrást is jelent: ezek a filmek már vannak annyira jók és emlékezetesek, hogy pár év múlva ismét elővegyük őket. Itt van például a Szemfényvesztők, amiben hiába nincsenek szuperhősök, mégis a nyár egyik meglepetéssikere lett, és mi is rettentően jól szórakoztunk rajta. Négy bűvész kirabol egy párizsi bankot egy Las Vegas-i show keretében, és ezt a későbbiekben még grandiózusabb trükkök követik. A Szemfényvesztők tulajdonképpen a látványfilmek létjogosultságát bizonyítja: olyan mértékben képes elbűvölni, hogy a játékidő alatt nem válik zavaróvá az a tény, hogy a csillogó felszín alatt valójában nincsen semmi.

Jesse Eisenberg a Szemfényvesztők című filmben Forrás: Pro Video

Ha ez húsz, harminc évvel ezelőtt készült volna, akkor persze arra is odafigyeltek volna, hogy a karakterek ne csak lapok legyenek egy állandóan keveredő kártyapakliban, de most kivételesen lehetünk nagyvonalúak, mivel az irgalmatlan tempó, és az egy pillanatig sem hihető, de annál káprázatosabb bűvészmutatványok simán elviszik a hátukon a filmet. Érdemes eredeti nyelven is megnézni a Szemfényvesztők-et, ugyanis Mélanie Laurent erős francia akcentusa elmondhatatlanul szexi.

Magyarországi nézőszám: 175 428

Ahogy nagyobb léptékben az USA-ban, szerényebb keretek közt nálunk is a nyár meglepetéssikere lett ez a nem blockbuster-áron, hanem csak 75 millió dollárból készült, izgalmas thriller. Nem játszik benne óriási sztár, aki a nevével behúzta volna a magyarokat a moziba, de sokaknak szimpatikus lehetett a bűvésztrükkös alapötlet, és az előzetes is nagyon ügyes volt: jól megragadta a film pörgős hangulatát, és tényleg vonzóvá tette. Ez elég volt egy erős, 30 ezer nézőt közelítő nyitóhétvégéhez, onnantól pedig egész biztosan a kedvező szájhagyomány segítette hozzá a filmet ahhoz, hogy végül meghatszorozza ezt az eredményt.

* * *

2. Vasember 3 (Iron Man 3)

A Vasember 3 ugyan egyenetlen színvonalú, de jobb pillanataiban olyannyira ellenállhatatlan a humora, hogy ez a tulajdonsága egészen a dobogó második fokára repítette a filmet. Köszönhető mindez az új rendezőnek és forgatókönyvírónak, Shane Blacknek, és persze a főszereplőt harmadszorra is tökéletesen alakító Robert Downey Jr.-nak. Végig az volt az érzésünk, hogy a repülő páncél csak egy nyűg Black számára, és akkor érzi magát elemében, ha a Stark nevezetű nyegle playboynak találhat ki frappáns szövegeket, és instruálhatja régi ismerősét a Durr, durr és csók-ból.

Robert Downey Jr. a Vasember 3 című filmben Forrás: Fórum Hungary

Ezért is történhetett meg az, hogy a vasemberes-harcolós szekvenciák nem különösebben emlékezetesek, annál inkább azok a részek, amikor páncél nélkül láthatjuk a főszereplőt. Néha nem akartuk elhinni, hogy tényleg egy szuperhősfilmet nézünk, ráadásul egy harmadik részt, annyira jó mondatokkal és elborult vidéki kalandokkal szerelte fel Shane Black Starkot. Azért azt hozzá kell tenni, hogy ezt a filmet elsősorban azok kedvelik, akik a rendező-forgatókönyvíró eddigi munkásságát nagyra tartják, a Vasember-rajongók már jóval kritikusabbak. Mi az első táborhoz tartozunk.

Magyarországi nézőszám: 303 317

A Vasember 3 magasan a nyár legsikeresebb filmje az egész világon, és nálunk is: nem akadt még egy olyan film, ami akár megközelítette volna a 300 ezres nézőszámot. A Marvel kétségtelenül tökéletesen építette fel a franchise-t: már a 2008-as első (585 milliós összbevétel) és a 2010-es második (623 milliós összbevétel) film is nagy siker volt, de aztán jött a tavalyi Bosszúállók (1,5 milliárdos összbevétel) bombasikere, ami akkora lendületet adott Tony Starknak, hogy az idei, harmadik résszel (1,2 milliárd) megduplázta a második eredményét. A Vasember-t Magyarországon 105 936-an, a Vasember 2-t 164 822-en látták, tehát a hazai nézőszámok gyakorlatilag egy az egyben a világszintű folyamatot tükrözik.

* * *

1. Sötétségben - Star Trek (Star Trek Into Darkness)

Ez a film még a nyári moziszezon elején, májusban debütált, és olyannyira nem finomkodott, hogy azóta sem talált legyőzőjére. J. J. Abrams továbbra is mellőzi a régi sorozatok morális színezetű verbális huzavonáit, megelégedett néhány gyors csörtével Kirk és Spock között, és elsősorban a látványra és a tempóra koncentrál. Játszi könnyedséggel csalinkázunk ide-oda a végtelen űrben, és ez minket annyira elvarázsolt, hogy egy űrhajó makettjével rohangáló gyerek lelkesedésével tapadtunk a vászonra.

Zachary Quinto és Chris Pine a Sötétségben - Star Trek című filmben Forrás: UIP Dunafilm

Forradalom persze nem történt, csupán az a helyzet, hogy az idei nyáron elég volt annyi az első helyhez, hogy az audiovizuális csinnadratta átlagon felüli legyen, hogy az idei év legemlékezetesebb akciójelenete szerepeljen a filmben, nevezetesen Kirk és Khan repülése az űrtörmeléken át, és hogy a gonoszt egy olyan piszkosul tehetséges színész játssza, mint Benedict Cumberbatch. Annyira jól ment neki a manipulálás, hogy egy ponton még egy kicsit rokonszenvezni is kezdtünk a karakterével. És nem hagyhatjuk említés nélkül Alice Eve vetkőzését sem. Ez annyira nyilvánvalóan indokolatlan volt, hogy kellő jóindulattal akár még a sok hasonló, női testet fürkésző és tárgyiasító jelenet paródiájaként is felfogható.

Magyarországi nézőszám: 90 491

A Star Trek-filmek ahhoz képest kicsit drágák (a második rész 190 millió dollárt kóstált), hogy világszerte csak a szerényebben jövedelmező franchise-ok közé tartoznak, de ez ugyebár nem a mi problémánk. A Sötétségben - Star Trek ugyan nem érte el itthon a 100 ezer nézőt, tehát nálunk sem tartozott a bombasikerek közé, mégsem lehet igazi panasz a hazai teljesítményére, ugyanis növekedett a sorozat népszerűsége: a Star Trek 2009-ben még csak 70 565 látogatóig jutott.