Van benne valami kis kosz

Vágólapra másolva!
Két férfi és egy nő egy lakásban, egy lassan felszínre bukkanó titok társaságában. Ezt találtuk, amikor egy decemberi éjszakán kimentünk Dyga Zsombor Köntörfalak című új filmjének forgatására. A titokhoz ugyan nem kerültünk közelebb, viszont elcsevegtünk a dumálós kamaradráma három szereplőjével, Elek Ferenccel, Tompos Kátyával és Rába Rolanddal, és persze a rendezővel, aki, hogy ne kelljen túl sokat felfednie a filmjével kapcsolatban, a sztori helyett inkább azt mesélte el, hogy milyen zenék inspirálták forgatókönyvírás közben.
Vágólapra másolva!

Angyalföldön vagyunk, a Riverloftnak nevezett lakóparkban, egy olyan első emeleti loftlakásban, amihez hasonlót eddig csak filmen láttunk. A bejárati ajtótól belátni az egész teret Belényi Zoltán férfimodell innenső fal előtt függő, aggasztó méretűre nagyított portréjától a szemközti dögös plazmatévé mögött megbújó babzsákos sarokig. A különleges külföldi élelmiszerekkel és egy kolbásztöltő géppel megpakolt konyhapult is a térben áll, amiből csak egy kis üvegkalickát választottak le. Egy normális napon ez a kis helyiség a loftlakás fürdőszobája, ma éjjel viszont ásványvizes palackokkal van telidobálva a zuhanytálca és egy profi sminkszett elemei sorakoznak a mosdókagylón, mert a lakásban filmforgatás zajlik.

Fotó: Varga Ferenc [origo]
A lakás | Nézz még több képet a forgatásról! | Fotó: Varga Ferenc


Dyga Zsombor (Tesó, Kész cirkusz) legújabb filmjének, a titokzatos című Köntörfalak-nak a forgatásán járunk, ahol egy feltűnően pici stáb hajnali kettőkor is kedélyesen ugrál körbe három színészt: Elek Ferencet, Tompos Kátyát és Rába Rolandot. Nem csak a mai jelenetben vannak ilyen kevesen, néhány epizódszereplőt kivéve a teljes film három figura körül forog. A rendező "minimál karakterdrámát" csinál valós időben, azaz sok duma lesz, kevés tényleges történéssel. Nem csoda, hogy nehéz volt finanszírozót találni a filmhez. Az alkotók kétszer is pályáztak állami támogatásra, míg Dyga végül összeakadt Major István producerrel (Fekete kefe), aki egyből értette, hogy fölösleges a "művészfilm vagy közönségfilm lesz ez, kezicsókolom?"- kérdést feszegetni, hiszen olyan műfajról van szó, amit magyar rendezők nemigen művelnek, de nagy hagyománya van - például az amerikai függetlenfilmben (gondoljunk mondjuk Richard Linklater Visszajátszás-ára vagy Steve Buscemi Interjú-jára).

Fotó: Varga Ferenc [origo]
A csapó | Nézz még több képet a forgatásról! | Fotó: Varga Ferenc


A hosszas kilincselésnek pozitív folyománya is volt: időt adott arra, hogy Dyga és színészei egyedülálló módon nyolchónapos próbafolyamat alatt csiszolják készre a figurák közti dinamikát és felkészüljenek a mindössze tizenöt napos villámforgatásra. Az apró rezzenések nagyon fontosak, mert három ember játszmáinak kell másfél óra alatt kibontakozniuk úgy, hogy a nézőt végig izgassa a figurák interakciója során fokozatosan felszínre kerülő titok. Hogy ez mi, arról persze se a rendező, se a köntörfalazó trió nem beszél, viszont sok mást elmesélnek nekünk ezen a szerdai hajnalon. Át is adjuk nekik a szót.

- - -

Mondhatjuk, hogy a Tesó-ban és a Kész cirkusz-ban is szerepelt Elek Ferenc immár Dyga állandó színésze, sőt, a rendező-forgatókönyvíró kifejezetten rá írta a Köntörfalak központi figuráját.

Fotó: Varga Ferenc [origo]
Elek Ferenc | Nézz még több képet a forgatásról! | Fotó: Varga Ferenc


A figura

"Ez egy elbénázott randi története. Én Zolit játszom, akinek van két gyereke, a felesége meghalt pár évvel ezelőtt és most kezd újra randevúzni, most kezd megint élni. Esztivel randizik, akit Tompos Kátya játszik. Zoli nem egy nyertes típus, de ahogy kibontakozik a film, fény derül más oldalaira is. Amikor kiderül számára, hogy ebből a randiból nem lesz semmi, akkor fellazul, elkezd normálisan viselkedni és egyre férfiasabb lesz."

A mai jelenet

"A randi itt folytatódik a lakásban, feljövünk Esztivel beszélgetni és egyszer csak beállít Eszti testvére, Gábor, akié a lakás. Innen kezd el szép lassan kibontakozni valami, amit még nem mesélhetünk el, de Gábor és Zoli szálai összefutnak. Ma azt vesszük fel, amikor kiderül, hogy Zoli egy ideig kártyázással kereste a kenyerét és rommá veri Gábort pókerben. Zoli egyezséget köt Gáborral, hogy ha sikerül megvernie, akkor Gábor válaszolni fog egy kérdésre, ami nagyon foglalkoztatja Zolit. Egyébként igazából közöm nincs a pókerhez, de a film szerint annyira profi vagyok, hogy gyakorlatilag anélkül belekergetem Gábort a vesztésbe, hogy hozzáérnék a kártyához."

A film

"Idáig Zsombor filmjei nagyon gyorsak és pergő ritmusúak voltak, ez most egy picit lassabb, a saját idejükben történnek meg benne a dolgok. Én már harmadszor dolgozom Zsomborral, és nagyon tetszik, hogy most egy egészen másfajta filmet csinál, mint eddig, ez most inkább emberi viszonyokat és érzéseket bont ki. A kihívás ebben a filmben az, hogy hárman visszük, nagyon-nagy feladat, hogy ez végig érdekes maradjon. Több mint egy évig próbáltuk, ami nagyon jó, mert már lefektettük, hogy mi történik a szereplők közt, itt a forgatáson már csak kis hangsúlybeli tologatások vannak."

- - -

Tompos Kátya szinte módosult tudatállapotban lebeg az éjszakai forgatás miatt, ami nem csoda: a huszonöt éves színésznő délelőttönként színházában, a Nemzetiben próbál, így nyilván kihagyja az alvást ebben a két hétben.

Fotó: Varga Ferenc [origo]
Tompos Kátya | Nézz még több képet a forgatásról! | Fotó: Varga Ferenc


A figura

"Eszti jómódú családból származik, néhány napja a bátyjánál lakik, akivel csipkelődős testvéri viszonyban vannak. Eszti, aki egy rosszul kezelt röpke beszélgetés következményeit nyögi egy vakrandi formájában, a kimért hidegségből lassan somolygós melegségbe vált, ahogy közelebb kerül Zolihoz. Mikor a bátyja felbukkan, inkább szemlélődő, ő az, aki átereszti magán azokat az infókat, amik kicserélődnek a figurák közt, mondhatni kapocs Gábor és Zoli figurája közt. Ez színészileg helyenként picit nehéz, de közben nagyon hálás feladat, mert egy pozitív figurát kell megformálni, aki jó irányba szeretné terelni az általa elfuserált dolgokat."

A film

"Azt gondolnánk, hogy ez a mai szlenges nyelv könnyen mondható, de pont arra görcsöl rá az ember, hogy természetesnek hasson. Éjszaka forgatjuk, és teljesen másképp működik az agy ilyenkor. Hajnalban hazaérsz, reggel kezdődik a nap, menned kell színházi próbára és teljesen illuminált állapotban vagy. Én eleve nehezen tudom megítélni, hogy mit csinálok, de ennél aztán pláne. Itt igazán azt érzem, hogy a rendező kezében vagyunk, annyi minden múlik a vágáson."

Kátya mostanság

"Tavaly átkerültem a József Attila Színházból a Bárkába, ami 180 fokos fordulatot jelentett. Eléggé nehéz évad volt drámai szerepekkel, kicsit túl voltam terhelve, ezután a Valami Amerika 2 megkönnyebbülés volt annak ellenére, hogy az sem volt lazulás, mert táncokat és énekelni kellett tanulni. Ősztől a Nemzeti Színházban vagyok, ahol nagyon szeretem a kollégáimat és nagyon jó ennyi nagy színész közt lenni. Most van kialakulóban, még szokják egymást az emberek, de szerintem egy jó csapat."

- - -

Az éjszakai műszak nem lehet könnyű az ősztől szintén a Nemzetiben játszó Rába Rolandnak sem, aki ma este, állítólag a Ragyogás újranézésének hatására, égnek állított Jack Nicholson-hajat visel, és a felvételek szüneteiben a forgatókönyvbe temetkezne, ha nem zavarognánk mi is itt.

Fotó: Varga Ferenc [origo]
Rába Roland | Nézz még több képet a forgatásról! | Fotó: Varga Ferenc


A figura

"Gábor egy jómódú, jó körülmények közt élő, szellemes, cinikus, bepunnyadt séf."

A film

"Még nem sokat forgattam, de még annál is kevesebbet próbáltam filmekben, és mivel a színházban sokat próbálunk, ez mindig hiányzott nekem eddig a filmeknél. Jól mondható szövegek vannak a forgatókönyvben, és feltűnő az is, hogy mennyire nem ezt a magyar szociót, erőltetett közönségességet használja, ami sok filmben megjelenik. Jó a forgatókönyv, de nem tudom, ki fogja megnézni, mert nem lőnek le benne senkit, nincs benne szex, nincs kutya és gyerek se. Színészileg viszont nagyon vonzó, hogy fordulatos a története, és van benne valami kis kosz. Érdekes feladat, hogy ezt hárman hogyan tudjuk kibontani."