Tavaszra befejezik az M7-es sztráda bővítését

Vágólapra másolva!
A megrendelő Nemzeti Autópálya Rt. (NA Rt.) nem kereste meg a Vegyépszert azzal, hogy a választások miatt esetleg hozzanak előre átadásokat, cáfolta a Magyar Hírlap értesülését Tímár Gyula, a Vegyépszer Rt. vezérigazgatója. A cég első embere még hozzátette: a sztrádaépítő konzorciumnak jelenleg öt projekt kivitelezésére van szerződése, s még további négy útberuházás előkészítési stádiumban van.
Vágólapra másolva!

Az NA Rt. és a Magyar Autópálya-építő Konzorcium már újabb autópálya-szakaszok és gyorsforgalmi utak beruházását készíti elő. Mint azt Tímár Gyulától a Magyar Hírlap megtudta, előkészítés alatt áll az M7-es autópálya bal oldalának felújítását tartalmazó szerződés, az M35-ös jelű Polgárt elkerülő szakasz építését tartalmazó szerződés. De tárgyalnak az M30-as jelű, az M3-as autópályát Miskolccal összekötő autópálya-szakasz, valamint az M70-es autóút Letenye és Tornyiszentmiklós közötti szakaszának építéséről is.

A Vegyépszer Rt. vezérigazgatója azt is elmondta, hogy az idén április 30-áig be kell fejezniük az M7-es autópálya jobb oldalán a 90-es és a 110-es kilométerek közötti szakasz megépítését. Ezt a határidőt a konzorcium tartani tudja, mondta a vezérigazgató. Az idén november 30-áig pedig át kell adniuk a forgalomnak az M3-as autópálya Füzesabony és Polgár közötti 61,5 kilométeres szakaszát, valamint az új pálya és Emőd közé eső bekötő részt és a Tiszán átívelő oszlári hidat. Ugyancsak az idei feladataikhoz tartozik, s folytatják is az M9-es fél autópálya építését, illetve a szekszárdi Duna-híd kivitelezési munkáit. Ezeket a beruházásokat a jövő év június 30-áig kell befejezniük. A konzorcium a Magyar Hídépítő Konzorciummal együtt az eddig rájuk bízott öt projekt 138,2 milliárd forintos összértékéből 2000-ben és a múlt évben 84 milliárd forint értékű munkát végzett el, s ebből 2001-ben 72,6 milliárd forint volt a kivitelezés értéke.

A vezérigazgató kiemelte, hogy a konzorcium a kivitelezések során egy európai szintű, számítógépes ütemezési rendszer (primavera) segítségével végezte a munkáját. Az átadás idejét minden feladatuknál a vállalt határidők és az ezeknek megfelelő ütemezés határozza meg, azokat az országgyűlési képviselő-választás nem befolyásolja és nem is módosítja. Az NA Rt. nem kereste meg a konzorciumot azzal, hangsúlyozta a Vegyépszer vezetője, hogy a vállalt határidőket esetleg előrehozzák. Az NA Rt. vezérigazgatója, Haraszti László egy múlt évi nyilatkozata szerint viszont a 15 éves autópálya-építési programot elvileg fel lehet gyorsítani, a kivitelezési idő akár tíz évre is csökkenhet.

A Vegyépszer vezérigazgatójától, Tímár Gyulától a lap azt is megtudta, hogy a konzorcium az NA Rt.-vel kötött szerződésen kívül más kivitelezésen nem dolgozik. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy az NA Rt., melynek kezében van szinte az egész 15 éves gyorsforgalmiúthálózat-fejlesztési program, nem dolgoztat mással, csak a konzorciummal. A több száz milliárdos projektet így gyakorlatilag sima ártárgyaláson, vagyis ismét verseny nélkül kaphatja meg a konzorcium. (Mint emlékezetes, az Orbán-kormány élt azzal a lehetőséggel, hogy a szabályok szerint az állami vállalatok, szemben a költségvetési szervekkel, nem tartoznak a közbeszerzési eljárásra kötelezettek közé, függetlenül attól, hogy állami pénzből költenek.)

A következő évben indulhat az M3-as keleti szakaszának beruházása

A középtávú elképzelések szerint 2003-ban - 146 milliárd forintos költséggel - megkezdődik az M3-as sztráda további, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei részének építése. A Pródnál épülő elkerülő az M3-as autópálya része lesz, és a jövő év végéig elkészül. A Magyar Hírlap információi szerint innen majd Nyíregyháza és Debrecen felé ágazik le az új sztráda, s vélhetően délen csatlakozik a tervezett M4-eshez.

A gyorsforgalmi út 2005-re éri el Nyíregyházát, onnan pedig 2009-ig épül ki az ukrán határig. Debrecent Pródtól az M35-ös autóút köti majd a sztrádához. Nyíregyháza köré úgynevezett keleti és nyugati elkerülő út épül, amely Kálmánháza-Nyírtelek, illetve Oros-Nyírtura szakasszal csatlakozik az autópályához, s ezzel bekapcsolja a vérkeringésbe a 4-es, a 36-os, a 38-as és a 41-es számú főutak szabolcsi részeit.

Iván Gizella

(Magyar Hírlap)