Kaszai János Elmondta, hogy a szövetség november 11-e óta gyűjti az aláírásokat annak érdekében, hogy ne a szaktárca, hanem az Országgyűlés tárgyalja meg a vasútvonalak jövőjét. A vésztői vasúti csomópontban élők közül például már közel kétezren írtál alá az íveket.
Az elnök szerint egyebek mellett azért is a parlamentnek kellene tárgyalni a vasút jövőjét, mert szinte folyamatosan újabb és újabb olyan tervezetek kerülnek elő a szaktárcától, amelyekről hivatalosan nem tárgyaltak az érintett települések vezetőivel.
Kaszai hangsúlyozta, hogy nem érti a minisztérium által jelzett tárgyalási szándékot, hiszen számára úgy tűnik, hogy legalább 26 szárnyvonalon a személyszállítás megszüntetése már el is dőlt. Az elnök sokkal alaposabb, és több szempontot is figyelembe vevő terveket várna a minisztériumtól.
Példaként említette, hogy Vésztő és Körösnagyharsány között is meg akarják szüntetni a vasúti személyszállítást, miközben a két település között nincs autóbusz járat.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete felszólítja a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot (GKM), hogy a tervezett tömegközlekedési reform kapcsán haladéktalanul kezdje meg az egyeztetést a vasútnál képviselettel bíró reprezentatív szakszervezetekkel.
A szakszervezet hétfői közleményében aggodalmát fejezi ki a szakminisztérium követhetetlen javaslatai, tervezett intézkedései miatt. A mintegy 50 vasúti mellékvonal bezárása alapvető gondokat okoz a MÁV Zrt-nél foglalkoztatott munkavállalók, így a mozdonyvezetők körében is. Veszélybe kerülhet az immár 16 éve fennálló foglalkoztatási biztonság, kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetnek a mozdonyvezetők és családjaik.
"A tárgyalás késleltetése, vagy elmaradása miatt minden felelősség a tárca vezetését terheli. Ezek közé tartozhat a munkaügyi konfliktus is" - áll a közleményben.
Várhatóan december elején dönt a GKM 28 vasútvonal illetve vonalszakasz sorsáról, hogy azokon indokolt-e a közforgalmú személyszállítás további fenntartása állami finanszírozással vagy célszerűbb átmeneti szüneteltetésük.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete megdöbbent a szaktárca sajtón keresztül bejelentett újabb vonalbezárási tervei miatt. Az elmúlt időszakban számos találgatás és javaslat született arról, hogy először 28, később ezt csökkentve 4-5 vasúti mellékvonalat kívánt megszüntetni.
"Sem a tervezett döntés tartalma, sem annak formája nem felel meg a társadalmi-, az utazóközönség és a vasutasság érdekeinek" - áll a szakszervezet közleményében. Az érdekvédelmi szervezet úgy véli, hogy minden ilyen súlyú beavatkozás súlyosan veszélyezteti a lakosság és a munkavállalók érdekeit. Hozzáteszik: egy modern demokráciában a döntés előkészítés folyamatába illik bevonni az érintetteket, azok érdekképviseleteit. Az aprófalvak elhalásának egyik oka a vasúti közlekedés megszüntetése volt. A most tervezett vonalbezárások az iskolarendszer, az egészségügyi rendszer átalakítása tovább sújtja a kistérségek lakóit.