A szexmunkások feljebb húzták a GDP-t

Vágólapra másolva!
A magyar gazdaság kibocsátásának egyre nagyobb részét - mintegy 1,5 százalékát - teszi ki a prostitúció és a drogkereskedelem. A Központi Statisztikai Hivatal legújabb számítási módszere szerint a számlázás elől kibúvó fekete gazdaság ezen ágai növekvő mértékben járultak hozzá a gazdasághoz, teljesítményük csaknem 300 milliárd forint körüli. A háztartások fogyasztásában ez a két tétel bőven több, mint amit újságra, könyvre, vagy oktatásra fordítanak és megyezik a gyógyszerekre, gyógyászati segédeszközökre költött összeggel.
Vágólapra másolva!

A KSH a héten visszamenőleg módosította a GDP-adatok néhány számát amiatt, hogy a számítások módszerét közelítse az Eurostat módszertanához. A becslések szerint a prostitúció és a kábítószerforgalom érezhetően feljebb hozta a gazdaság teljesítményét, a növekedés 1-1,5 százalékot tett ki. Ez a GDP dinamikáján nem érhető tetten, mivel minden évre vonatkozik.

A felülvizsgált adatok szerint 2005-ben 124, 2007-ben már 152 milliárd forintot tett ki a prostitúció éves szinten. Ez azt jelenti, hogy ez a szolgáltatás a GDP hozzávetőleg fél százalékát teszi ki.

A Bloomberg számításai szerint 2005-ben 344 milliárd forintot jelentett az "illegális" fogyasztói kiadás (tehát a drog és prostitúció együtt). Ez utóbbi szám már közel a GDP 1,5 százaléka, tehát komoly tételről van szó, főleg hogy az iparág adójövedelmet nem termel a magyar gazdaságnak.

E korábban a "nem megfigyelt gazdasághoz" tartozó ágazatok számbavételére azért van szükség, hogy az uniós országok GDP-számításai azonos, vagy legalábbis a hasonló módszer szerint folyjanak, pontosabb képet nyújtsanak a gazdaság teljesítményéről, s így nagyobb biztonsággal legyenek összevethetők a szolgáltatott GDP-adatok, amelyeket aztán alapul vesznek a közösségi befizetések kalkulálása során.

A statisztikai hivatal adatai szerint a háztartások kiadásaiban előrébb állnak az ezekre az illegális tevékenységekre fordított összegek például az oktatásra, vagy a könyvekre, újságokra költött pénzeknél. Hasonló nagyságban költenek a családok gyógyszerekre, gyógyászati segédeszközökre és nem sokkal maradnak el az alkoholmentes italokra, vagy a közlekedési és szállítási szolgáltatásokra fordított összegektől.

Közvetett információk

Az adatok reviziója és az új becslések abból adódnak, hogy az Eurostat egységesítené a tagállamok GDP-mérését, hogy pontosabban lehessen mérni egy ország gazdasági teljesítményét megjelenítve olyan tételeket is, amelyeket közvetlenül nem mérhetők.

Magyarországon a KSH új módszerekkel mérte fel a prostitúció és drogfogyasztás miatt keletkező nemzeti jövedelmet. "Természetesen csak közvetett információkból készíthetőek becslések a fekete gazdaság kibocsátásáról" - mondta az [origo]-nak Szabó Péter, a KSH főosztályvezetője.

Forrás: KSH
Forrás: KSH

A mérések - amelyeket egy uniós ajánlás szerint végeznek - részletesen rögzítenek minden elérhető adatot, s így viszonylag pontosan becsülhető a prostitúció, mint iparág kibocsátása. A statisztikához szükséges tudni, hogy körülbelül hány prostituált van Magyarországon, ők hány alkalommal bocsátják rendelkezésre szolgáltatásukat, milyen egységáron, valamint azt is, hogy milyen költségekkel jár az adott szolgáltatás. Szabó elmondta, hogy különböző technikákkal ellenőrzik az adatok pontosságát: szakértői becsléseket is alkalmaznak, de egyeztették a számokat a Magyarországi Prostituáltak Érdekvédelmi Egyesületével (MPÉE) is.

A szexmunkások tíz féle kategóriája

Földi Ágnes, az MPÉE elnöke elmondta, hogy támogatják a KSH méréseit, amikor csak megkeresik őket. Az érdekvédők elnöke megerősítette a számítások alapjait: hány "szexmunkás" dolgozik az országban, mennyiért és milyen gyakorisággal. Utóbbi két adat széles skálán mozog, a szakmában dolgozók számáról azonban pontosabb számot tudott közölni Földi. Mint elmondta, nyárig megemelkedik a "szexmunkások" száma, összességében 15-20 ezer főre tehető a létszám, ebben azonban a külföldre utazók száma is benne van.

Az uniós ajánlás olyannyira törekszik a pontosságra, hogy például a prostitúció tíz kategóriáját határozza meg (például utcai, call-girl, üzletkötői). Szabó szerint azonban az ajánlások ellenére kérdéses az Eurostat harmonizációs terve, hogy a jövő évben egységes GDP-mérés legyen az unióban ők még semmilyen erre vonatkozó megkeresést nem kaptak.

A háztartások fogyasztási kiadása* (milliárd forint)

2005

2007

Oktatás

139,7

150,8

Biztosítás

153,7

172,8

Újság, könyv

185,3

197,8

Szálláshely szolgáltatás

205,7

247,6

Bútor, szőnyeg, lakberendezési cikkek

256,7

260,4

Prostitúció és kábítószerek

225,7

276,4

Gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök, egészségügyi termékek

228,7

276,5

Közlekedési és szállítási szolgáltatások

253,5

300,5

Alkoholmentes italok

289,0

338,2


*rendeltetés szerinti bontásban

Forrás: KSH, nemzeti számlák

A drogfogyasztás követése szintén nem egyszerű feladat, habár nem is lehetetlen megbecsülni. A nehézségek élén az áll, hogy a fogyasztói szokások meglehetősen gyakran változnak, "divathullámokat" követ - állítja Szabó. A becslés alapjai hasonló módszerekkel történik, mint a prostitúció esetében.

Lefülelt drogszállítmányból GDP-adat

A fogyasztás becsléséhez az egyes drogfajták fogyasztóinak számát, az évi fogyasztás mennyiségét és az átlagárakat használták - a rendőrség is végez "piackutatásokat". Figyelembe vesznek emellett tisztiorvosi, illetve igazságügyi orvosi statisztikákat, valamint az adóhivatali, illetve a vám- és pénzügyőrségi adatokat. A felderített bűnügyekből, például egy-egy drogszállítmány elfogásakor az áru értékéből, kikövetkeztethetők a drogkereskedelemre vonatkozó számok. Szakértői véleményeket is figyelembe vesznek, amelyek akár a fogyasztók névtelen bevallásai alapján is készülhetnek. Ezekből határozzák meg a fogyasztók számának, a drogok mennyiségének és átlagárainak mértékét.

A vámhatósági adatokban az azért mindenképpen bizonytalansági tényező, hogy nehéz szétválasztani a magyarországi fogyasztási célú forgalmat a tranzit forgalomtól, és ebben az esetben is az adatok inkább tükrözik a felderítés hatékonyságát, mintsem a tényleges droghelyzetet.

A becslések évente készülnek, mivel a nagy adatmennyiség összegyűjtésének időigényessége lehetetlenné teszi a negyedéves statisztika vezetését, ezért inkább az éves adatokból becsülnek. Szabó elmondta, hogy a drogfogyasztás változása hasonlóan mozog a kiskereskedelmi forgalom alakulásával, amit negyedévente mérnek, megkönnyítve a becslést. A viszonylag friss számítások miatt azonban a válság idején történt változásokról még nem tudott beszámolni a statisztikai hivatal.