Félrevezető kampány miatt büntették a Vodafone-t

Vágólapra másolva!
60 millió forintra bírságolta a Vodafone Magyarországot a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert megítélése szerint egy reklámkampányban tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a mobilszolgáltató.
Vágólapra másolva!

Az elmarasztalásról szóló indoklásában a versenyhivatal kifejti, hogy a 2009. május 2-án kezdődő promóció során az Internet Basic tarifacsomagot 2 év hűségnyilatkozattal vásárló fogyasztók számára a Vodafone a 4000 forintos havidíj felét 2009. július 31-ig elengedte. Az akciós csomag ára így 2000 forint/hó volt, amely kedvezményes díjtétel - az előfizetés időpontjától függően - maximum három hónapon keresztül (2009. május, június és július) érvényesülhetett - olvasható a GVH közleményében.

A szolgáltatás ára a kedvezményes időszak elteltével - vagyis 2009. július 31. után, ami a gyakorlatban az augusztusban kezdődő számlaciklust jelenti - már 4000 forint volt. Az akcióban úgynevezett fogyó kedvezmény érvényesült, vagyis a potenciálisan elérhető kedvezmény az akciós időszak előrehaladtával csökkent. Az érintett időszakban az Internet Basic mobilinternet-csomagra mobilinternettel már rendelkező ügyfél nem válthatott.

A vizsgált tájékoztatások ugyanis a fogyasztó által jól észlelhető főinformációként a szolgáltatás kedvezményes árát tüntették fel anélkül, hogy utaltak volna arra, hogy a feltüntetett összeg már a kedvezményes, csökkentett havidíjat jelenti. Ebből következően a fogyasztó gyakorlatilag fele akkora kiadásra számíthatott, mint amit hosszú távon, közel két éves periódusban ténylegesen fizetnie kell.

A kifogásolt tájékoztatások között olyan is szerepelt, mely feltünteti ugyan a 2000 forint/hó kedvezményes díjat, ám nem jelent meg az az információ, miszerint e kedvező lehetőség időben korlátozott, azaz kizárólag 2009. május 2. és 2009. július 31. között vehető igénybe.

Nehéz a tájékozódás a reklámdömpingben

A GVH kifogásolta, hogy az apróbetűs, illetve internetes reklámokban a csillaggal jelölt, csak kattintással elérhető információk sem nyújtottak kielégítő támpontot az eligazodásban. A tévés reklámoknál és az utcai hirdetésekben pedig olvashatatlanok voltak.

A versenyhivatal egy kutatásra hivatkozva megjegyzi, hogy a magyar fogyasztók jellemzően árérzékenyek, 68 százalékuk váltana szolgáltatót az ár 2000 forinttal való megemelése esetén. A hivatal emellett azt is figyelembe vette, hogy a mobilpiacra jellemzőek a változatos árak, illetve a szabadon kombinálható részszolgáltatások, ami miatt az átlagfogyasztónak különösen nehéz tájékozódnia.

Határozatában a GVH a jogsértés megállapítása mellett 60 millió forint bírságot szabott ki a Vodafone-ra. A GVH a kiszabott bírság összegének meghatározása során figyelembe vette - a honlap elkészítése és a szórólapok költségei kivételével - a reklámkampány költségeit, valamint a súlyosító körülmények között többek között azt, hogy a Vodafone-t az elmúlt években a versenyhivatal többször elmarasztalta.