Amerikába készül a kínai internetes sztárcég

Vágólapra másolva!
Nagyon úgy fest, nem a hongkongi piacon megy tőzsdére a legnagyobb kínai internetes kereskedő, az Alibaba, hanem a New Yorkban. A problémát az jelenti, hogy a hongkongi tőzsde a kettős részvényesi struktúrát nem engedi, de az irányítási jogokról a cég alapítója, Jack Ma nem akar lemondani. A kibocsátás mérete az elsődleges találgatások szerint 13 milliárd dollár körül alakulhat, ami a Facebook tőzsdére lépése után a legnagyobb IPO lehet. 
Vágólapra másolva!

Megszakadtak a tárgyalások az Alibaba és a hongkongi tőzsde között a Bloomberg információi szerint, ami miatt így minden bizonnyal az amerikai piacot választja az elsődleges kibocsátás helyszínéül a legnagyobb kínai internetes kereskedő, az Alibaba.

A társaság alapítója, nagytulajdonosa, Jack Ma szeretné az IPO után is megőrizni a cég feletti irányítást, de a hongkongi tőzsde nem engedélyezi a kettős részvényesi struktúrát. Ezzel megoldható lenne, hogy Ma megtarthassa a kontrollt. Az amerikai tőzsdéken ugyanakkor erre van lehetőség, és ezt használták ki a Google alapítók, Larry Page és Sergey Brin, valamint a Facebook alapítója, Mark Zuckerberg is.

Mi az IPO?

Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.

A Facebook 2012-es tőzsdére lépése óta ez lehet a legnagyobb elsődleges kibocsátás. Az Ernst & Young június végi becslése szerint 12,9 milliárd dollár körüli lehet az IPO nagysága, míg a Facebooké 16 milliárd dollár volt. A cég értéke pedig 120 milliárd dollár lehet a befektetési bankárok számításai szerint.

A vállalat előtt komoly növekedési lehetőségek vannak, mivel óriási a kínai internetes felhasználóbázis. A McKinsey számításai szerint a kínai internetes kereskedelmi piac 2011 és 2015 között megháromszorozódik és eléri a 395 milliárd dollárt.

A Yahoonak is van egy kisebb részvénycsomagja az Alibabában

A Yahoo szempontjából is fontos lesz, hogy milyen áron vezetik majd be az Alibaba részvényeit a tőzsdére, ugyanis 24 százalékos részesedéssel rendelkezik még az amerikai cég a kínai vállalatban. A legnagyobb tulajdonos pedig az a japán Softbank, amelyik megvette az amerikai Sprint Nextel részvényeinek a többségét.

Yahoo napi grafikon Forrás: Investor.hu