Az éttermi étlapokban is keres a Google

Vágólapra másolva!
A szolgáltatás egyelőre az Egyesült Államokban működik, de az irány egyértelmű: a Google igyekszik egyre inkább kontextusban értelmezni, és strukturáltan visszaadni az általa indexelt információkat.
Vágólapra másolva!

Korábban már többszörírtunk arról, hogy a Google hogyan kezdi egyre inkább a kontextust értelmezni ahelyett, hogy "buta gép" módjára betűről-betűre elemezné a keresőkifejezést.

Úgy tűnik, hogy ebben a folyamatban egy újabb - a vendéglátóhelyek számára meghatározóan fontos - mérföldkőhöz érkeztünk. Hivatalosan is bejelentették ugyanis azt, amiről egy ideje már keringtek pletykák: a Google értelmezi és indexeli az éttermek internetre feltöltött étlapját - persze egyelőre csak az Egyesült Államokban.

Ráadásul nem csak egyszerűen kilistázza őket, hanem kategorizálhatóvá, kereshetővé és ár szerint rendezhetővé is teszi azokat.

A hivatalos közlemény szerint az étlap adatait a kereső nem közvetlenül az éttermek honlapjáról "halássza le", hanem - az időjáráshoz, a tőzsdei információkhoz vagy a zenészek diszkográfiájához hasonlóan - egy független tartalomszolgáltató oldaláról húzza be az adatokat. Azt nem hozták nyilvánosságra, hogy melyik ez a tartalomszolgáltató, de a piaci pozíciójuk miatt az AllMenus vagy a Gayot tűnik a leginkább sanszosnak.

Ez azt is jelenti, hogy amennyiben egy étterem szeretné, hogy az ő étlapja is felkerüljön a Google-re, nem a saját oldalát kell meghekkelnie, hanem ezekkel a szolgáltatókkal kell megállapodnia. Ha pedig nem szeretné, hogy ott legyen az étlap a Google-ben, akkor ezekről az oldalakról kell leiratkoznia.

Üzleti szempontból persze egyaránt érdekes lesz az, hogy az éttermeket hogy érinti a változás, és az is, hogy az eddig kimondottan az étlapok listázására és összehasonlítására szakosodott tartalomszolgáltatók piacán milyen átalakulásokat hoz majd ez az új funkció.

Különösen érdekes lehet ez abból a szempontból, hogy amikor egy-egy területen a korábban is meglévő, de körülményesen hozzáférhető és összehasonlítható adatok jól rendszerezhetően áttekinthetővé válnak, az rendszerint komoly átalakulást hoz az iparág számára. Elég csak a biztosítási bróker szájtokra gondolni, amelyek pontosan ugyanezt tették a pénzügyi területen - alapjaiban rendezve át a piaci erőviszonyokat.

Így főzünk mi

Ami biztosnak tűnik: a hazai menü-összehasonlító szájtoknak nem fog nagyon bekavarni ez a lépés - leginkább azért, mert nemigen vannak ilyenek.

Néhány próbálkozás ugyan akad, mint például a Étlapok.net, ami a székesfehérvári éttermek étlapjait hasonlítja össze, de tekintve, hogy ez a menük beszkennelt változatait listázza ki blog-formátumban, aligha tekinthető egy súlycsoportnak a kereshető-rendezhető-összehasonlítható adatbázis-alapú szájtokkal.

Volt egy másik próbálkozás is, amely a budapesti éttermek napi menüit rakta egymás mellé, de cikkünk megírásakor a Napimenü.eu oldalon mindössze egy MySQL hibaüzenetet találtunk.

A fenti szolgáltatáshoz a magyar nyelvű neten talán a Netpincér illetve új konkurenciája, a Foodpanda állnak a legközelebb, de mivel az ő üzleti modelljük a házhozszállításra, nem pedig az információk listázására épül, nekik egyelőre aligha van félnivalójuk.

Végül a fenti weboldalakon kívül létezik még a NapiMenü mobilapplikáció, ami térképfunkcióval kombinálva listázza az aktuális napi menüket - ez azonban szintén teljesen más piaci szegmens, így a belátható jövőben feltehetőleg ezt az alkalmazást sem fogja érinteni a mostani fejlesztés