Így lett drága és nyereséges a Sziget

Sziget
Vágólapra másolva!
Összesen 754 millió forintos támogatást szán a kormány a legnagyobb fesztiváloknak, ez legfőképp a Sziget-birodalom kasszájába vándorol. Ehhez még hozzájön, hogy a fesztivál több szempontból is megújult, így egyre többet tudnak keresni a látogatókon. A programnak köszönhetően pedig rekordszámban látogattak ki a rendezvényre, idén nyereséges lett a Sziget. 
Vágólapra másolva!

Számításaink szerint az események által termelt állami bevétel többszörösen felülmúlja az állami támogatás összeget, így nem mondhatjuk, hogy az állam számára nem éri meg hasonló eseményekbe fektetni. A Sziget szervezői is egyre jobban kereshetnek, hiszen még az adóváltozás is nekik kedvezett, és újragondolták a rendezvény bevételi szerkezetét is. A jobb zenei felhozatallal a nézőszámot tornázták fel, míg a büfések idei elszámoltatását megváltoztatták, így idéntől többen a bevétel 20 százalékát adják le. Ezek a változások is hozzájárulhattak, hogy most nyereséges legyen a fesztivál.

Rekordszámú látogató = nyereség!

A látogatócsúcs azt is jelenti, hogy az idei Sziget mindenképpen nyereséges volt. Tavalyhoz képest 2014-ben nagyjából 300 millió forinttal nőttek a kiadások, ezzel együtt úgy kalkuláltunk, hogy a 390 ezres látogatottság jelenti a nullszaldót, és ezt sikerült túlszárnyalni - mondta a távirati irodának Gerendai Károly alapító, főszervező.

Forrás: Sziget.hu

A fesztivál szervezői szerint még legalább egy hét kell, hogy végleges pénzügyi adatokat tudjanak mondani. De azt már kijelenthették, hogy pozitív szaldóval zárnak.

Az államnak is megéri

Egy elég régi (sajnos újabb azóta nem készült), 2009-es tanulmány szerint csak az akkori Balaton Sound és a VOLT fesztivál 760 milliós adóbevételt generálhatott az országnak. Már ez fedezi a teljes idei támogatást, pedig mindegyik rendezvény mérete nőtt az utóbbi években, a Sziget pedig magában meghaladja a két említett esemény nagyságát. Ráadásul a tanulmány készítése óta nőtt a termékek alapára, az arra rakodó jövedéki adók és az áfa kulcsa is. Tehát többszörösen is felülmúlhatja az állami bevétel a támogatás mértékét. Ezzel a logikával könnyen indokolható az állami támogatás. Az más kérdés, hogy például az ugyancsak külföldiek által kedvelt ozorai fesztivál nem kapott semmit.

Hogyan kerestek a több látogatón?

Fontos, hogy az idén sikerült sokkal jobb zenei programot összeállítani, mint a megelőző években. Ennek köszönhetően augusztus 14-én, csütörtökön napilátogató-csúcsot ért el a Sziget. Ekkor 85 ezren szórakoztak egyszerre, ami telt házat is jelent, több vendéget nem engedtek be.

Az állami támogatáson kívül a Sziget bevétele több oldalról is megnőtt az idén, ezekre jó hatással volt, hogy egyre több magyar is kilátogatott az Óbudai-szigetre. Jól jött a szervezőknek a 2012-es áfamódosítás is, amikor 18 százalékra mérsékelték a szabadtéri rendezvények jegyei után fizetendő forgalmi adót. A köztehercsökkenést a szervezők nyelték be, a jegyek ára az áfa csökkentése után is nőtt. A rekordszámú látogató nyilvánvalóan nagy bevételnövekedést is jelent. De a jegyen kívül jelentős bevételt jelentenek a szponzorok és a büfések, kocsmák által fizetett díjak is.

Forrás: Sziget.hu

20 százalékot fizetnek a büfések

Nagy változás volt az idén a Sziget büféseinek elszámolásában. Az Origo információi szerint az eddigi évekkel ellentétben az idén nem egy nagyobb összeget (8-900 ezer forintot) kellett kifizetnie több büfésnek, hogy a fesztivál területén árulhasson, hanem a bevétel 20 százalékát. A forgalom növekedésével tehát a rendezvény profitálhatott az eladásokból. Közben pedig olyan kisebb vendéglátóknak is megérte árulni, amelyeknek a tekintélyes fix díjjal kalkulálva korábban nem.

Sokan beépítették áraikba a „Sziget-adót"

Az összes általunk megkérdezett kereskedő forgalomnövekedést tapasztalt az előző évekhez képest, szerintük a kasszák előtti sorokban is annyival álltak többen, mint amennyivel többen látogattak ki a Szigetre.

Kisebb és nagyobb standok tulajdonosai is azt mondták, hogy nagyon jó évet zárhatnak, délután 4-től mindennap és mindenhol nagy volt a forgalom. Sokan dönthettek úgy, hogy a 20 százalékos "Sziget-adót" beépítik az áraikba, ugyanis

- mondta az egyik, Nagyszínpad-közeli hot dog árus. A kempingek mellett már délelőtt is beindult a forgalom, de máshol délutánig kellett várni a dömpingre.

Utcai árakkal is voltak kint

A fenti gyakorlattal szemben a Zing Burger kamionjából ugyanannyiért adták a marhaburgert, mint más hétköznapokon a belvárosban. Az üzemeltető kérdésünkre azt mondta, hogy szerintük a forgalom kárpótolja őket a pluszköltségek miatt, úgy döntöttek, nem változtatnak az áraikon.