Itthon is lehetne repülőgépet gyártani

Többen terveznek bővíteni, mint ahányan elbocsátanának: pozitívba fordult a Manpower munkaerő-piaci előrejelzése
Vágólapra másolva!
Másképp néz ki a mai világkereskedelem: az értékláncok szerepe megnőtt, ezekbe bárki bekapcsolódhat. Magyarországon is lehet repülőgépet gyártani, legalábbis létezhet olyan alkatrész, amit mi tudunk hozzáadni a teljes folyamathoz. Ezért fontos, hogy minél jobban integrálódjunk a nemzetközi kereskedelembe, méghozzá az értéklánc egy magasabb szintjén, mint most – mondta előadásában Ábel István, az MNB elemzője. A Nyíregyházán zajló Közgazdász-vándorgyűlés legérdekesebb gondolatait közvetítjük.
Vágólapra másolva!

A világkereskedelem nagyban átalakult az elmúlt években, évtizedekben. A tőke nemzetközi lett, a piacok regionálisak és csak a munkaerő lett nemzeti. Épp ezért fontos, hogy Magyarország minél inkább képzett munkaerőt tudjon adni a folyamatokhoz. Nem mindegy ugyanis, hogy hol kapcsolódunk be a nemzetközi értékláncba, vagyis a termékek előállításának folyamatába.

Nem mindegy, hol vagyunk az értékláncban Forrás: MTI

A profit nem a gyártóknál van

A piaci tapasztalatokból is az látszik, hogy a gyártó országok soha nem keresnek igazán jól a világkereskedelemben. Mindig a fogyasztóhoz közelebb lehet profitot termelni. Ez látszik a kínai mobilgyártás, de akár bármely mezőgazdasági termék esetén is, ahol a termelő csak minimálisan részesedik a profitból.

Ezért fontos az oktatás

Ezért fontos tehát az oktatás, hogy minél több profitot kaphassunk a világkereskedelmi termékek gyártásából. Kérdésre az előadó elmondta, hogy jelenlegi kormányzati gazdaságpolitika, amely elsősorban az újraiparosításra próbál építeni, akkor lehet jó, ha próbálják közben növelni az országunk hozzáadott értékét a piacokon.