Közel 730 milliárdos támogatás hatvanezer kkv-knak

Vágólapra másolva!
A 2014-2020-as uniós ciklus visszatérítendő támogatásainak keretösszege a korábbi háromszorosa, összesen 729,3 milliárd forint. Hamarosan kiírhatják a pályázatot a pénzügyi közvetítőknek, ki oszthatja majd szét a forrásokat.
Vágólapra másolva!

Az idei első GINOP pályázat, amely a kkv-k külpiaci növekedését támogatja május 22-én jelent meg. A további, még jelentősebb programokat várhatóan kora ősszel jelentik majd be, ezt megelőzően viszont legalább két hónappal meg kell jelennie annak a pályázatnak, amelynek nyertesei osztják majd el az EU-s visszatérítendő támogatásokat.

Az elmúlt uniós támogatási ciklusban 158 milliárdos volt a keret. Ennek a 28 százalékát a Vállalkozásfinanszírozók Országos Szövetségének (VÁFISZ) 11 jelenlegi tagja osztotta ki. Ez összesen 3137 hitelügyletet és 40 milliárd forintot jelentett. A VÁFISZ és más pénzügyi finanszírozók tevékenysége a KKV-k versenyképességét a forrásbevonás segítségével növelik, és az EU források elérését non-profit tanácsadási tevékenységgel is támogatják.

Mivel a hitelméretek kisebbek a megszokottnál, így a kereskedelmi bankoknak nem megtérülő ezzel foglalkozniuk, bármennyire is jelentősnek tűnik a célra fordítható teljes keret. Ráadásul a pályázók számára minden esetben egyedi ajánlatokat kell kidolgozni, és nem standard termékeket értékesíteni, miképp azt a bankok teszik. Ezért alakult ki egy külön szolgáltató szektor ezen ügyletek kezelésére. A kombinált programok nagy hangsúlyt fognak kapni ebben a ciklusban, és a VÁFISZ kiemelt szerepet szán a fair banking hazai terjesztésnek.

"Ritka és egyedülálló ez a pályázati lehetőség nagyon sok kis- és mikrovállalkozás számára, akár 50-60 ezer kkv-nak is lehetőséget adhat a növekedésre" ­­– hangsúlyozta Gyöngyösi László, a VÁFISZ elnökségi tagja. Hozzátette, a legutóbbi ciklusban futótűzként terjedtek a kombinált (tőke és hitel együtt) lehetőségek híre, nagyon kevés pályázót utasítottak vissza, ebben a ciklusban pedig tízféle kombinált program áll rendelkezésre.