75 millió dollárt fektetett fűbe a tőkealap

Az orvosi célú marihuána az USA leggyorsabban növekvő iparága
Vágólapra másolva!
2010-ben az Egyesült Államok lakosságának 23 százaléka élt olyan államokban, ahol legális volt az orvosi célú marihuána árusítása. Ma 72.
Vágólapra másolva!

A "marihuána Procter & Gamble-jét" építené fel a Privateer Holding, az az öt éve alapított vállalat, amely a marihuánával kapcsolatos ismeretterjesztést, a kender - legális - termesztését és terjesztését tekinti küldetésének. A cég most jelentette be, hogy kockázatitőke-befektetőktől egy 75 millió dolláros befektetési kört zárt le. A pénzből kannabisz-termékeinek fog új márkát építeni.

A befektetéshez szükséges forrás egyébként viszonylag gyorsan összejött, miután januárban a nagy presztízsű Founders Fund tőkealap bejelentette, hogy ők benne vannak a buliban.

Három pillér

A Privateernek jelenleg három üzletága van: egyrészt övék a Leafly, a világ legnagyobb marihuánával kapcsolatos információs oldala, másrészt hozzájuk tartozik a Tilray, ami Kanada-szerte termeszti és forgalmazza az orvosi célú füvet, harmadrészt pedig az övék a Marley Natural, egy joint venture, amit Bob Marley családjával közösen alapítottak, hogy ugyanezekkel a tevékenységekkel az Egyesült Államokat is lefedjék.

További államokra számítanak

A Privateer szerint a most tapasztalható tendencia - 2010-ben 15 államban volt legális az orvosi marihuána, ma 23-ban plusz a fővárosban, Washington DC-ben - csak egy folyamat eleje, ami távolról sem ér itt véget.

Fogyasztói márkát a fűből

"Az a célunk, hogy márkákat építsünk, amelyek teljesen megváltoztatják a felhasználók percepcióját. Bizalmat építenek, legitimitást sugallnak, ami pedig meggyőződésünk szerint további változásokhoz vezet majd a legalizáció irányában" - mondta a Privateer alapító ügyvezetője Brendan Kennedy a Techcrunch-nak.

Az orvosi célú marihuána az USA leggyorsabban növekvő iparága Forrás: AFP/Getty Images/David McNew

Elmondása szerint hasonló márkaportfólió felépítésében gondolkoznak, mint a mindenki által ismert óriáscégek, a Nestlé, a Procter & Gamble, a Coca-Cola vagy az Unilever.

Undergroundból a főáramba

Kennedy meg van róla győződve, hogy a fogyasztói márkák elterjedése - pontosabban szólva elterjesztése - ugyanúgy main streammé teheti a marihuánát, mint bármely másik legálisan kapható terméket, legyen szó gyógyszerről, alkoholos italról vagy mosóporról.

Már nem a túlélés a cél

Ez pedig alapjaiban rázhatja meg és alakíthatja át a hagyományosan illegalitásban való túlélésre berendezkedett iparágat. A mostani befektetés is erre utal: azt jelzi ugyanis, hogy már nemcsak aktivisták, vagy lelkes fogyasztók, hanem hidegfejű, számító befektetők is lehetőséget látnak az iparágban.

Lehetőség van bőven

A lehetőség pedig jól látható, hiszen az orvosi marihuána mostanra egyértelműen az Egyesült Államok leggyorsabban növekvő iparága. Amikor 2012-ben a Privateer megvásárolta az akkor már létező Leafly információs portált, annak havonta mintegy 100 ezer látogatója volt. Ma ötmilliónál tartanak, a portál pedig azóta nyereséget termel.

Dollármilliókról szól a történet

Az arányokat és az irányokat jól érzékelteti, hogy az indulás évében, 2010-ben az alapítóknak egy évükbe telt egymillió dollárt összekaparni az ötletükre. Tavaly 29 marihuánával kapcsolatos kockázatitőke-befektetést jelentettek be összesen 90 millió dollár értékben. Az idei első komoly bejelentés pedig már önmagában is 75 millió dollárról szól.