A nagyokban jobban bíznak a vállalkozók

Látkép a MÜPA tetejéről - K&H Bank irodája a Lechner Ödön fasoron 2015 február 15-én
Vágólapra másolva!
A magyar vállalkozások több mint 200 pénzintézetnél vezetik számláikat, azonban 1000 feletti céges ügyfélszámmal mindössze 37 rendelkezik. A 15 legnagyobb pénzintézetnél összpontosul a vállalati partnerek csaknem 84 százaléka - derül ki a Bisnode nemzetközi cégminősítő elemzéséből. A felmérés szerint a több mint 1000 céges ügyféllel rendelkező pénzintézeteket nézve a legkisebb arányban a Pátria Takarékszövetkezet ügyfelei között volt csőd és felszámolási eljárás 2015-ben.
Vágólapra másolva!

A legtöbb céges ügyféllel, több mint 103 ezerrel továbbra is az OTP rendelkezik a január 1-jei adatok alapján. Ez 4,8 százalékos növekedést jelent az elmúlt 12 hónapban. A második helyezett a K&H 67 ezer ügyfelével, ezáltal az elmúlt évben 3,3 százalékos növekedést könyvelt el. A TOP 5 többi szereplőjénél viszont már csökkenő céges ügyfélkör tapasztalható az elmúlt egy évben. Közülük a Budapest Banknál és az UniCredit-nél az 5 százalékot is meghaladta a vállalati ügyfélszám csökkenése.

A 10 legtöbb vállalati számlát vezető pénzintézet részesedése Forrás: Bisnode

A gazdasági társaságok számának 2013-ban kezdődő, és azóta töretlenül folytatódó csökkenése a legtöbb banknál az országoshoz hasonló arányú ügyfélszám csökkenést eredményezett.

Három év alatt megtriplázta

Természetesen itt is voltak kivételek, a legalább 1000 vállalati ügyféllel rendelkező pénzintézetek közül

a Gránit Bank népszerűsége növekedett a legjobban, az elmúlt 3 évben több mint háromszorosára növelte vállalati ügyfélkörét,

de még így sem éri el a 3000 vállalati partnert. Ugyancsak jelentős növekedést könyvelt el ebben a 3 éves időszakban az FHB Bank (+49 százalék).

Ugyanebben az időszakban a legnagyobb arányú csökkenés a Citibank (-36 százalék) vállalati szegmensét jellemezte. A legtöbb új ügyfelet, az OTP tudhatja magáénak, 2013. január 1-jéhez képest 10 001 új ügyféllel büszkélkedhetnek, míg a legnagyobb csökkenés az Erste Bankot jellemezte 9 640 elvesztett ügyféllel.

Szinte mindent visz

Alkalmazotti létszám kategóriánként vizsgálva a 15 legnagyobb vállalati portfólióval rendelkező bank ügyfélkörét, szinte minden kategóriában az OTP Bank tudhatja magáénak a legnagyobb ügyfélszámot, az egyetlen kivétel az 50-249 főt foglalkoztató cégek csoportja, ahol a K&H megelőzte, ám mindössze egyetlen ügyféllel.

A Bisnode elemzése kitért a banki portfóliók kockázatosságának elemzésére is.

A legstabilabb portfólióval a Pátria Takarékszövetkezet büszkélkedhet.

A legnagyobbak közül a K&H portfóliója számít a legkevésbé kockázatosnak a maga 0,68 százalékos Bisnode Bedőlési Indexével.

A K&H Bank számít a legkevésbé kockázatos pénzitézetnek Fotó: Szabó Gábor - Origo

Lelassult hitelezés

Az elmúlt évek intézkedései súlyosan érintették a bankrendszert, a gazdasági trendek pedig a hitelezés lelassulásához vezettek. A hitelezés élénkülését támogató Növekedési hitelprogram sikere elmaradt a várakozásoktól, így

2016-tól újabb program indul, mellyel párhuzamosan megkezdődik a növekedési hitelprogram kivezetése is.

A nehéz idők a bankokat a potenciális ügyfelek pontosabb feltérképezésére és a kockázatok körültekintő kezelésére késztették. Ugyan egyre több bank megszűnéséről vagy összeolvadásáról röppennek fel időről időre hírek, emellett úgy tűnik a kisebb pénzintézetek még tudatosabb kockázatkezeléssel próbálnak talpon maradni.