A cél az illegális szereplők, illetve az áfacsalók kiszűrése, amit a gyakorlatban az automata lelkének is nevezett, automata felügyeleti egység biztosít.
Ezzel az eszközzel kizárható a bevétel eltitkolása,
hiszen az automaták értékesítési adatai online jutnak el a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV-hoz).
A kormány által meghatározott másfél milliárd forintos támogatás várhatóan az automata felügyeleti egység beszerzési költségeit teljes mértékben fedezi majd.
A vállalkozó a tervek szerint a felügyeleti szolgáltatóval szerződik majd, amellyel a gyakorlatban egy „három az egyben" szolgáltatást kötnek. Hiszen
nemcsak az automata felügyeleti egység megvételét, hanem annak az automatába történő beszerelést és folyamatos működtetést is biztosítania kell a szolgáltatónak.
Az adóhivatali adatszolgáltatásra kiépített adatkapcsolat a minisztérium szerint egyben a vállalkozó hatékonyságát is javíthatja, ha - a két fél megállapodása alapján - a felügyeleti szolgáltató például készpénzmentes fizetési megoldást, vagy logisztikai támogatást is nyújt az üzemeltető számára.
Már a 2015-ös regisztráció is jelentősen fehérítette a szektort. Az idehaza működő étel- és italautomaták majd 20 százalékát (nagyságrendileg 5 ezret) még tavaly leszereltek az üzemeltetők. A
NAV ellenőrzési szakterülete szerint a gépek jelentős része a közterhek megfizetése nélkül üzemelt,
a készülékek pedig épp azért tűntek el, mert minden automatát be kellett jelenteni az adóhivatalhoz.
A regisztráció után a második lépés az automaták felügyeleti egységgel történő ellátása, amely egy hatóságilag vizsgált és engedélyezett műszaki berendezés. Ezt - a trükközések elkerülése és kizárása érdekében - a már meglévő automata berendezések vezérlőpaneljéhez elválaszthatatlanul kapcsolódó módon kell beépíteni. Ezzel a lépéssel a kormány megvédi a szektor tisztességes vállalkozóit a bevételeltitkolást üzletvitelszerűen alkalmazó adócsalóktól.