Kifulladóban a Netflix világhódítása

Netflix
Vágólapra másolva!
Miközben a Netflix a világ egyre nagyobb részén van jelen, a vállalat lassan kezd kifogyni a növekedési mozgástérből. A közelgő áremelések pedig az amerikai előfizetőknél is gondokat okozhatnak, miközben a hazai felhasználók számának növekedése is lassul. A nagy kérdés, hogy tud-e valami újat húzni az online tévézés szupersztárja.
Vágólapra másolva!

Csökkent tavaly a Netflix amerikai előfizetői számának növekedése, ami újabb akadályt állított a vállalat azon célja elé, hogy elérje otthon a 60 és 90 millió fő közti szintet a jelenlegi 45 millióhoz képest. A már Magyarországon is elérhető videó streaming szolgáltató jövő héten teszi közzé negyedéves gyorsjelentését, és a várakozások szerint 1,75 millió új amerikai előfizetőről számolnak majd be, ami a legalacsonyabb szám lenne 2012 óta – írja a Bloomberg.

A világ legnagyobb online TV csatornájának számító Netflix globálisan is nehézségekkel küzd. Noha Európában és Dél-Amerikában gyorsan emelkedik az előfizetőinek a száma, az elemzői előrejelzések szerint a vállalat egyre inkább kifogy az új lehetőségekből. Azzal ugyanis, hogy új piacokra lépett be, feltornászta a külföldi előfizetőszámot, de

Kínán kívül már nincs több új piac

– jelezte Richard Broughton, az Ampere Analysis kutatási igazgatója.

Amennyiben az előfizetők számának növekedése tovább lassul, úgy a cég egyetlen lehetősége az árpolitika megváltoztatása lehet – tette hozzá az elemző. Ennek jegyében emelnie kellene a díjakat a fejlett gazdaságokban, míg csökkenteni a többiben. Ezzel viszont az a baj, hogy a Netflix már így drágít a jövő hónapban, vagyis egy újabb áremelés igencsak kockázatos lenne.

A szupersztár kihívásai

Jóllehet a Netflix részvénye 2015-ben a legjobb hozamot biztosította az S&P 500 index vállalatai között, az idei év már sokkal borúsabb. Az árfolyam ugyanis

2016-ban eddig 4,1 százalékot esett,

de a január 19-én kiadott negyedéves jelentést követő két hétben 23 százalékos volt a szakadás. Ezt feltehetően az is indokolta, hogy az amerikai növekedési számok immáron a második egymást követő negyedévben múlták alul a várakozásokat.

Forrás: Bloomberg News

A következő kihívás a Netflix számár az lesz, hogy megtartsa a hosszú távú előfizetőit az áremelés ellenére. A lépés eredményeként ugyanis havi 2 dollárral emelik majd a több mint két éve aktív felhasználók által fizetett díjat, a 2014 májusa és tavaly szeptember között regisztráltak pedig további 1 dolláros emelésre számíthatnak. A drágulás különböző időpontokban éri majd el a felhasználókat.

Ezzel szemben csupán fogyasztók 20 százaléka van tisztában a közelgő áremelkedéssel, miközben

12 és 15 százalék között van azok száma, akik felfüggeszthetik az előfizetésüket

– derül ki a JP Morgan legutóbbi kutatásából.

A változtatás hatással lesz a Netflix üzletére, noha nem drámaian – jelezte a bank elemzője. Doug Anmuth ezzel együtt 404 ezerrel csökkentette a második negyedévre várt bővülést az előfizetők számában.

Globális veszteségek

A 30 millió nemzetközi felhasználóval bíró vállalat magas profitreményeit az USA-n kívüli veszteségek is veszélyeztetik. A Netflix nemzetközi működése ugyanis 109 millió dolláros veszteséget ért el a tavalyi negyedik negyedévben, és 114 milliós lehet az idei elsőben.

Forrás: Getty Images

A társaság közlése szerint azon területeken tudnak jól teljesíteni, ahol már jelen vannak néhány éve, mint például Kanadában, az Egyesült Királyságban vagy Skandináviában. A terv pedig az, hogy a legtöbb országban

az amerikaihoz hasonló nyereséges modellt alakítsanak ki.

Ez az átalakulás nem lesz azonnali, de olyan lépés, melyen a cégvezetés komolyan gondolkodik – tette hozzá Broughton. Kiemelte, ha a Netflix valóban tartani akarja a növekedési ütemet, akkor meg kell fontolniuk, hogy miként érhetnének el szélesebb közönséghez, és hogyan fejleszthetnék a lokális kínálataikat.