Európa legértékesebb 32 klubcsapata összesen annyit ér a KPMG spottanácsadási csapata szerint, mint az idei magyar költségvetés nagyjából fele: a nyilvánosan elérhető pénzügyi adatok alapján ezen klubok összesített cégértéke 26,3 milliárd euró, azaz több mint 8100 milliárd forint. A listát a Real Madrid és Manchester United vezeti, míg a dobogóra a Barcelona fért még fel. Három Groupama Arénával már oda lehetett érni a legértékesebb 32 közé.

Ezeknél a kluboknál már nem a profit, hanem sokkal inkább a sportsikerek a fontosak” – jelentette ki Pedro Iriondo Trueba a Brain Bar Budapest keretében tartott előadáson, amelyen kollégájával, Antonio Di Ciannival bemutatták a KPMG napokban publikált „Football Club’s Valuation: The European Elite” című tanulmányát

A cég spottanácsadási csapatának szakértője elmondta, hogy a labdarúgásban a befektetések nem egyenesen arányosak az elért sportsikerekkel: hiába fektetnek többet egy klubba, attól az még nem fog mindenképpen jobb eredményeket szállítani. És ez egyébként így van jól. Ezt valamilyen szinten tükrözi is a lista, amelynek az élén a Real Madriddal holtversenyben az a Manchester United található, amely – önmagához mérten – pocsék szezont tudhat maga mögött, míg az angol bajnokságot óriási meglepetésre megnyerő Leicester City nincs is a legértékesebbek között.

Pedro Iriondo Trueba szerint általában „a futballklubok nem nyereségesek”, illetve kevés klub működik úgy, hogy közben profitot tud termelni.

A szakértő felvázolta, hogy miként is működik egy labdarúgó klubot működtető cég, mikből jönnek a bevételek, hogyan alakul a nyereségesség:

  • + meccsnapi bevételek (jegyek, büfék stb.)
  • + közvetítési jogdíjak
  • + reklám- és szponzorációs bevételek
  • = árbevétel
  • - költségek (bérek, bérleti díjak, fenntartási költségek stb.)
  • = nyereség / veszteség

A tanulmány készítői egy olyan új, úgynevezett „Revenue Multiple” módszertan alapján alkották meg a listát, amely során az alábbi tényezőket vették figyelembe adott kluboknál:

  • profitabilitás, 
  • népszerűség, 
  • sportpotenciál, 
  • közvetítői jogok és 
  • stadiontulajdonlás.

A legjobb 32 csapat kiválasztásában Pedro Iriondo Trueba elmondása szerint az UEFA-koefficiens alapján kezdték szűkíteni az európai topcsapatokat, majd ezek mellé tették a klubok hivatalos árbevételeit. A cég közleményéből az is kiderül, hogy a KPMG szakértői a 2013-14 és 2014-15-ös szezonra vonatkozó, nyilvánosan elérhető, pénzügyi és nem pénzügyi adatatok alapján határozták meg a 2016. január 1-i cégértékeket – az elemzés ugyanakkor nem számol a klubok 2015-16-os szezonban elért üzleti- és sporteredményeivel.

Jamie Vardy, az angol bajnok Leicester támadójaForrás: AFP/Ben Stansall

Antonio Di Cianni úgy szemléltette a klubok értékét, hogy melléjük tett néhány ismerős sportszergyártó céget: a Nike például 92,5 milliárd eurót ér, az Adidas 18,3-at, míg a Puma 2,5-et. Ezzel szemben a tanulmány szerint a 32 legértékesebb klub összértéke 26,3 milliárd euró, több mint 8100 milliárd forint, ami nagyságrendileg az idei magyar központi költségvetés fele.

A szakértő hozott még néhány példát:

  • a Mol 2,9 milliárd eurós értékével annyit ér, mint a Real vagy az MU, míg 
  • a Magyar Telekom 7,7 milliárd eurós értékével közel háromszor ér annyit, mint a Bayern München.

Ez az olasz elemző szerint azért is érdekes, mert nem feltétlenül a legnépszerűbb klubok, márkák érnek a legtöbbet. Ugyanis amíg a Magyar Telekomnak 340 ezer, a Molnak alig 80 ezer Facebook-követője van, addig a Barcelonának 92 millió, a Real Madridnak 88 millió, a Manchester Unitednek pedig 69 millió, míg a három nagy sportszergyártónak (Nike, Adidas és Puma) együtt van 67 millió követője.

Idén a Real Madrid nyerte a Bajnokok LigájátForrás: AFP

„A futballklubok gazdasági környezete folyamatosan változik, egyebek mellett ez derül ki a top európai klubokat vizsgáló tanulmányunkból. Miközben egy-egy klubból nagyon gyorsan világmárka lesz, és világszerte népes szurkolótábort építenek, cégértékük relatív kicsinek mondható amennyiben egyéb vállalkozásokhoz hasonló módon mérjük” – idézi Andrea Sartori, a KPMG sporttanácsadási üzletágának globális vezetőjét a cég közleménye.

A tanulmány további főbb megállapításai:

  • A három legértékesebb klub (a Real Madrid, a Manchester United és a Barcelona) adja a 32 klub teljes cégértékének harmadát. 
  • A vizsgált 32 klub közül 26 az öt legerősebb európai bajnokságban (angol, spanyol, német, olasz és francia) szerepel.
  • További 6 klub (Ajax Amsterdam, PSV Eindhoven, Benfica, Porto, Fenerbahçe és Galatasaray) a holland, a portugál és a török bajnokságot képviseli.
  • Utóbbi 6 csapat cégértéke a vizsgált 32 klub összesített értékének közel 5 százaléka.
  • Az angol Premier League belföldi közvetítési jogai (melynek összértéke szezononként 2,4 milliárd euróra tehető) jelentősen befolyásolják az angol klubok értékét.
  • A 32 klub közül 9-nek a cégértéke haladja meg az egy milliárd eurót.
  • Az angol klubok körülbelül a 40 százalékát adják a 32 klub összértékének – az angol klubok összértéke 10,2 milliárd euró.
  • 7-7 olasz és angol csapat fért fel a listára.
  • A 90-es években még az olasz klubok voltak a legértékesebbek, azonban most körülbelül 70 százalékkal érnek kevesebbet, mint az angol csapatok.
  • A lista legalján, 156 millió eurós, mintegy 48 milliárd forintos értékkel a Fiorentina áll. Ennyiből három Groupama Arénát lehetne felhúzni.

Pedro Iriondo Trueba szerint magyar kluboknak a fentebb már említett öt kritérium alapján nem volt esélyük még csak a legjobb 50-be sem kerülni.