Továbbadják-e a magyarok a karácsonyra kapott ajándékot?

Christmas holiday stress Holiday Men Males Sale Celebration Facial Expression Santa Hat Sulking Adult Looking Commercial Activity Santa Claus Irritation Christianity Caucasian Ethnicity Hat One Person Frustration Failure Hopelessness Emotional Stress Sadn
Stressed man is shopping gifts for christmas with red santa hat angry and distressed
Vágólapra másolva!
A KártyaPláza.hu felmérést készített a karácsonyi ajándékvásárlási szokásokról. Meglepő eredmények adódtak, és kiderült, mindig annál maradnak-e az ajándékok, aki kapja azokat.
Vágólapra másolva!

A gyerekek a karácsony igazi nyertesei, legalábbis ha a fa alá kerülő ajándék értékéről van szó, hiszen rájuk fordítunk általában a legtöbbet – derül ki a portál felméréséből. A magyarok többsége nem a meglepetésre gyúr, hanem arra, hogy praktikus, használható ajándékot adjon szerettének.

A várt hatás olykor elmarad:

minden ötödik megajándékozott adott már tovább karácsonyra kapott holmit.

A legtöbben előre terveznek, de minden 100. ajándékot december 23-án, illetve szenteste napján szereznek be.

Illusztráció Forrás: Getty Images/iStockphoto/DeanDrobot/Vadym Drobot

Nincs markáns különbség a nemek között abban, hogy pontosan milyen céllal választunk ajándékot: a többség (54 százalék) indítéka, hogy valami hasznosat, praktikusat adjon – derül ki az online kutatásából.

– mondta Zettisch Róbert, a cég ügyvezetője. "Ugyanakkor csak ötből egy tudakolja meg közvetlenül az illetőt, mit vegyen számára." - tette hozzá.

Persze olykor sikerül valódi meglepetést okozni, ami döbbenettel párosul. „A beszámolók szerint került már elő anyóstól kapott csomagból erotikus alsónemű, a férjtől pedig WC-illatosító vagy fogyókúrás tippeket összefoglaló könyv is" – mondta Zettisch Róbert. Ötből egy személy a nem éppen eltalált ajándékot továbbadja.

Az is előfordult már, hogy valaki az előző évben általa adott csomagot kapta vissza az aktuális karácsonyon.

Termék választása helyett egyre népszerűbbek a márkák, szolgáltatók ajándékkártyái: várhatóan minden tizedik fa alá kerül majd valamilyen konkrét meglepetésre beváltható voucher.

„A nők számára a legkelendőbbek a masszázs-, wellnessutalványok, divatmárkák vagy éttermek ajándékkártyái, míg férfiaknak jellemzően élményvezetést, repülést vagy hobbihoz kapcsolódó terméket választanak" – részletezte a cégvezető. A legnagyobb összeget egyébként jellemzően a legkisebbekre fordítjuk.

Illusztráció Forrás: Getty Images/iStockphoto/Manuel faba- R.L/Manuel Faba

A felmérés szerint egyébként a magyarok 37 százaléka egész évben résen van, hogy kinek mire van szüksége, így évközben be tudja szerezni az ajándékot.

A válaszadók 32 százaléka viszont a végsőkig napolja a vásárlást, de jellemzően december 22-éig sort kerít rá.

„A tudatossággal összecseng az online vásárlás térnyerése is, kutatásunk eredményei szerint kétszer annyian vannak már azok, akik az internetről is rendelnek ajándékot" – fűzte hozzá az ügyvezető.

A KártyaPláza.hu 2018.11.14. és 2018.11.26. között online kérdőív formájában végezte el a kutatást, melyet 1105 magyarországi lakos töltött ki. Bár az eredmények nem reprezentatívak a lakosságra nézve, de az adatok alkalmasak a karácsonyi ajándékozási szokásokkal kapcsolatos trendek szemléltetésére.