Gyakran előfordul, hogy egy-egy termék, de általában élelmiszer fogyasztása vagy használata a vásárlóra nézve veszélyes lehet, ezért a gyártó vagy a forgalmazó visszahívja azt az elárusítóhelyekről.
2018 tavaszán végeztek egy felmérést, melyből több mint ezer fő megkérdezése után az derült ki, hogy a termékek visszahívásáról a vásárlók 96,1 százaléka hallott már. Amikor konkrét terméket kérdeztek, akkor
bébiételeket, fűszerpaprikát vagy valamilyen húsipari terméket említettek, de ásványvizek, tojás, csokoládé és köménymag is szóba került.
A termék visszahívása a válaszadók 5,8 százaléka szerint kizárólag a vállalkozás, míg 14 százaléka szerint kizárólag a hatóság feladata. Mint látszik, együtt sem érik el a többséget, a maradék 80,2 százalék ugyanis arra szavazott, hogy a vállalkozásnak és a hatóságnak együtt kell eljárnia ezekben az esetekben,
és az a gyártó hiteles a fogyasztó számára, aki maga ismeri be, ha hibázott.
A megkérdezettek egyébként 90 százalékban úgy válaszoltak, hogy visszahívott terméket kidobnák, de ugyanilyen arányban kíváncsiak a visszahívás okára is.
Ha egy élelmiszeripari vállalkozás észleli, hogy a követelményeknek nem felel meg az áruja, de már kiszállította azt a kiskereskedelmi vagy nagykereskedelmi partnereihez, akkor azonnal kezdeményeznie kell az élelmiszer kivonását a forgalomból, és erről tájékoztatnia kell a hatóságot is. Ha pedig a termék már a vásárlókig is eljuthatott, akkor vissza kell hívnia a terméket.
A termék kivonása a forgalomból és a termék visszahívása tehát mást jelent, hiszen
utóbbi esetben az áru már a vásárlónál van, ami kockázatot jelent, és az értékesítő parnerek értesítésével ellentétben a vásárlókat már sokkal nehezebb elérni, megszólítani.
Vagyis a termék kivonásáról a vásárló általában nem szerez értesülést, így az nem is érinti a cég jó hírnevét, míg a visszahívásnál már nem lehet kikerülni azt, hogy a kockázattal kapcsolatos információ eljusson a fogyasztókig. Egy tisztességesen eljáró vállalkozásnak ezért kritikus döntési pont a termékvisszahívása akkor, ha még csak a gyanú áll fent. A vállalkozások vezetői ugyanis úgy érzik, hogy a termékvisszahívások nemkívánatos negatív marketingkövetkezménye a hírnév és a márkaérték csökkenése lehet.
Ráadásul a termék visszahívása során a vállalkozások lehetőségei kommunikáció szempontjából korlátozottak. A hatóságnak közre kell működnie a folyamatban, de úgy, hogy a tájékoztatás mellett ne okozzon felesleges kárt az érintett vállalkozásnak.
Cikkünk a Magyaridők.hu írása alapján készült.