Amik nélkül összeomlana a világgazdaság: a raklapok

raklap
Vágólapra másolva!
Bár sokan a teherhajók rakterében a világot körbeutazó konténereket tartják a globális gazdaság legfontosabb és egyben leginkább szimbolikus eszközének, a Quartz összeállításából kiderül, ezek a címkék inkább a raklapokat illethetik meg. Ezeknek a látszólag kőkorszaki egyszerűségű eszközöknek külön fejezete van a gazdaságtörténetben, és a svéd IKEA számára legalább annyira megkerülhetetlen a jelentőségük, mint a rendezetlen brexit irányába haladó Nagy-Britanniának.
Vágólapra másolva!

A raklapok korai változatát már az ősi Egyiptomban is használták a piramisok építésekor, az időszámításunk előtti III. évezredben, de igazi jelentőségüket csak jóval később, a XX. század elején meglóduló ipari fejlődés során nyerték el.

Kis raklaptörténelem

Mindebben nagy szerepe volt a motorizáció erősödésének, annak, hogy az 1920-as években már megjelentek a súlyokat emelő vagy mozgató gépek. 1937-ben az USA-ban már használták a mai targoncák elődjét, amivel a raklapon tárolt árukat és eszközöket a mind nagyobb számú teherautó platójára tudták emelni, a korábbi megoldásoknál jóval könnyebben és nagyobb hatásfokkal.

A második világháborúban pedig mind a targoncák, mind a raklapok jelentősége megkerülhetetlenné vált. Ahogy ez a tanulmány bemutatja, az amerikai háborús logisztikában mindkét eszköznek fontos szerep jutott, amik így közvetetten hozzájárultak a hadifölény kivívásához is.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

1941-ben mintegy 25 ezer targoncát, illetve motorikus emelőszerkezetet alkalmaztak az amerikai ipari és kereskedelmi telephelyeken, a hadifelszerelésért felelős parancsnokság pedig több mint 1 millió darab raklapra adott le rendelést a gyártóknál, miután azok sikeresen vizsgáztak a hadianyag mozgatásában is.

Az 1960-as évek már az „euroraklap” szabványosítását hozták a kontinensen. A raklapok egységesítése maga után vonta azt a kedvező következményt, hogy az árukészleteket könnyebb volt a konténerekbe rakodni, hiszen előre kiszámítható volt, milyen termékkel, hány raklap helyezhető el a jókora fémtartályokban. Ezzel pedig jelentősen gyorsabbá, hatékonyabbá vált a kereskedelem logisztikája.

Bár a raklapoknak jelenleg is több változata van használatban – itt tekinthető meg a kérdésről egy összeállítás –, az áruszállításban és -mozgatásban betöltött szerepe mindegyiknek megkerülhetetlen.

Illusztráció Forrás: Still

Raklapháborúk és szokatlan alkalmazások

„Gondoljunk bele: kitaláltunk valamit több mint 50 éve, ami azóta ugyanúgy néz ki, és ugyanazt a funkciót látja el. Ez szerintem elképesztő!” – mondta Martin Leibrandt, egy nagy német raklapozó vállalat vezetője.

S valóban, a raklapok jelentősége megkerülhetetlen, ahogy az is, hogy alkalmazási területeiken a megfelelő szabványú raklapokkal dolgozhassanak a raktárosok, logisztikusok, targoncakezelők.

A raklapok egyik legérdekesebb alkalmazása 2003-tól 2008-ig tartott, amikor az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed mintegy 40 milliárd dollárnyi készpénzt transzportált Irakba a háború kapcsán, hogy abból fedezzék az alapszolgáltatások újbóli beindítását, és a helyben elintézendő ügyek költségeit.

A szállítást ezúttal szó szerint kell érteni.

A hatalmas pénzmennyiség raklapokon, több ütemben, légi úton került Irakba. Mindegyik raklapra 640 köteg pénzt helyeztek el, egy raklap pedig így kb. 680 kilogrammot nyomott.

Egy korábbi hídépítő verseny, melyen maximum 18 perc alatt kell felépíteni egy raklaphidat, majd átkelni rajta a versenyzőknek Fotó: Szabó Gábor - Origo

A CNBC azt írta korábban, bármennyire is vigyáztak a szállítmányokra, néhány raklapnyi dollár furcsa körülmények között eltűnt Bagdadban, hollétükre a nyomozások sem derítettek fényt.

Így a szokatlan raklapküldetést az USA akkor néhány milliárd dolláros mínusszal zárta.

Ám napjaink egyik legfontosabb, égető kérdése kapcsán is felbukkan a raklap, mint egy fontos probléma egyik lehetséges eszköze. A brexit kapcsán ugyanis a brit kormányzat nemrég hivatalosan bejelentette: nincs elég, megfelelő szabványú raklapja az országnak ahhoz, hogy az EU-ba irányuló exportforgalmat kiszolgálják.

S ha még ez nem lenne elég, a raklapok ügye egyes cégeknek évekre való jogi csatározásra is lehetőséget ad.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

A második világháború lezárását követően az USA több millió darab raklapot hagyott maga után Ausztráliában, ahogy a haderők visszavonultak a csendes-óceáni térségből. Az ausztrál kormány villámgyorsan céget gründolt arra, hogy a raklapokkal betörhessen az USA piacára, kék színűre festett raklapjai pedig gyorsan elterjedtek. Ezt a céget 1958-ban eladták a Bramblesnek, a világ legnagyobb műanyagrekesz- és raklap-gyártó vállalatának.

A Brambles most februárban 2,5 milliárd dollárért vált meg műanyagüzletágától, hogy a fa gyártású raklapokra koncentrálhasson. Tette mindezt úgy, hogy közben az eredetileg kormányzati felállású cég is beszállt a műanyagversenybe, és mellette hosszas jogi csatározásba kezdett azért, hogy bebizonyítsa, az eredeti raklapkészletek jogai őt illetik. A cég vezetője azt mondta, vállalatuknál az a mondás járja, hogy „inkább elpusztítják raklapjaikat, mint hogy azok illetéktelen kezekbe kerüljenek”.

Raklapok az örökkévalóságnak

Az említett brexit-példa mutatja, hogy indokolatlan lenne alábecsülni a raklapok jelentőségét. Néhány érdekes szám kiemeli azt, mennyire fontos szerepet töltenek be napjaink egyre inkább technológiavezérelt gazdaságában is:

  • Mintegy 2 milliárd darab raklapot használnak jelenleg is az USA gazdaságában.
  • Az amerikai kereskedelmi áruforgalom értékének mintegy 80 százalékát raklapokon szállítják.
  • A raklapok bevezetésével néhány órára, a korábbi időtartam töredékére csökkent a nagyobb áruszállító teherautók kirakodása a két világháború között.
  • Megfelelő felhelyezéssel, egyetlen raklapon akár 1 tonnányi áru is mozgatható biztonságosan
  • 2016-ban az USA-ban 849 millió raklapot állítottak elő, ebből 508 millió volt az új, a többi felújított, megjavított.
  • 2016-ban az Egyesült Királyságban 42,5 milliót gyártottak raklapból, 5,6 százalékkal többet, mint a megelőző évben.

A fából készült raklapoknak különösen nagy szerepe lehet a fenntarthatósági törekvésekben, hiszen azok jóval környezetkímélőbbek, mint műanyagból készült társaik. 2017-ben az IKEA bejelentette, minden évben növeli azok arányát telephelyein, kiszorítva ezzel más változatokat.

Ugyanakkor a svéd vállalat volt az, mely képes volt háromszor is újratervezni népszerű „Bang” nevű bögréjét, pusztán azért, hogy azokból több férjen egyetlen raklapra, és így

faragni lehessen a szállítási költségeken.

Így 864 darabról az egy raklapon szállítható bögremennyiség végül 2204 darabra ugrott, amivel a cég 60 százalékos költségmegtakarítást ért el a termék szállításában.