Mobilapplikációval foglalható elektromos kibuszok közlekednek hétfő óta Hamburgban, amelyek könnyítenek a város forgalmán. Ez a Moia, a Volkswagen elektromos kisbuszokra épített utazási szolgáltatása.
A hamburgi szolgáltatás kezdetben száz járművel indult, de az autógyártó célja egy ezer ilyen kisbuszból álló flotta.
Aki szeretné megrendelni a Moiát, annak meg kell adnia, hogy honnan hová akar eljutni, és kiválaszthatja, hogy a jármű azonnal, öt vagy tíz perc múlva érkezzen. A jármű a taxival ellentétben nem visz házhoz, azonban 300 méterenként lefedett megállóhelyeken áll meg, egészen pontosan ott, amely a kiindulás helyéhez vagy a célhoz a legközelebb helyezkedik el.
10 ezer ilyen megállóhelyet képeztek - az utakon történő megjelölés nélkül -, miközben buszmegállóból "csak" 1327 van a városban.
Egy algoritmus határozza meg, hogy a fuvar honnan hová történjen pontosan, ez az utasok számától és a többi ügyfél útvonalától is függ. A Moia egy kötelező érvényű időintervallumot ajánl fel az érkezésre, de nem vár, ha az érkezéskor az utas nincs a kijelölt megállóhelyen.
A busz legfeljebb hat emberrel osztható meg. Ezzel szemben a személyautókban az utasok általában egyedül ülnek, csak délután és este jelennek meg a csoportos utazások. A Volkswagen Hamburgban jelentősen meg akarja változtatni ezt az arányt.
A buszok csendesek, az utasokat elkülönítik egymástól az üléseken, van hely a poggyászoknak és van gyermekülés is. A buszok emellett WiFi-t és okostelefon töltési lehetőséget is biztosítanak.
A furgon azonban nem alkalmas kerekesszékes utasok számára, azonban a Volkswagen azonos áron bevont egy partner szolgáltatót ezen utasok kiszolgálására.
A Moia drágább, mint a tömegközlekedés, de olcsóbb, mint egy hagyományos taxi:
egy kilométer költsége körülbelül egy euró, míg a taxinál 1,5 - 2,45 euró között alakul a kilométerár a városban. Alapdíj nincs, fizetni az alkalmazáson keresztül lehet.
A viteldíjat a foglalás időpontjában rögzítik, és nem változtatják meg akkor sem, ha dugóba kerül a kisbusz. Ha több ember foglal egyszerre, akkor az első utas fizeti a teljes árat, a második és a harmadik már kevesebbet. Az elégedett utasok értékelhetik a sofőröket az alkalmazásban.
A gépjárművezetők főállásban dolgoznak a Moia-nál, a legalacsonyabb órabér 12 euró. Az éjszakai és a pihenőnapi munkáért többletdíjat kapnak.
A kisbuszok a VW E-Crafter-en alapulnak, legfeljebb 90 kilométeres óránkénti sebességgel képesek haladni, legfeljebb 300 kilométeres hatótávolságra. Az akkumulátorokat az autó kihasználatlan idejében töltik, a 150 kilowattos töltővel kapacitásának 80 százalékára töltődik fel az akkumulátor 30 percen belül.
Cikkünk a Der Spiegel írása alapján készült. Ezen a linken pedig egy olyan beszámoló is olvasható, amelynek írója bemutatja, hogyan oldotta meg egy napjának közlekedését kizárólag a Moia kisbuszaival Hamburgban.