Az elmúlt időszakban elkezdett csökkenni a kereslet a légi szállítmányozásban, miközben a repülőgépek iránti megrendelések elérték a csúcsot, és lejtmenetbe kapcsoltak – mondta a CNBC-nek a CAPA Centre for Aviation igazgatója.
Peter Harbison jelezte, a légi szállítmányozásban mutatkozó kereslet általában elég jó indikátor nem csupán a légiipar, de az egész gazdaság számára is.
A szállítás pedig most gyors ütemben csökken, ami arra utal, hogy az általános gazdasági kép nem fest túl jól
– figyelmeztetett a szakember.
Miközben tehát az USA és Kína közti kereskedelmi konfliktus egyébként is fokozza a globális recessziós félelmeket, a globális légi fuvarozásban mért kereslet 4,7 százalékkal csökkent áprilisban – éves alapon. A brexit és a kereskedelmi konfliktusok ugyanis olyan bizonytalan környezetet idéztek elő, amely visszafogta az új exportmegrendeléseket, és a gyengélkedés várhatóan kitart majd a következő hónapokban is – mondják a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szakértői.
Noha az elmúlt 6-9 hónapban tapasztalni lehetett némi felfutást a légi szállítmányozási keresletben, Harbison most úgy látja, az valószínűleg csak időszakos erősödés volt, és nem adott alapot tartós optimizmusra.
Hasonlóan fontos indikátornak számítanak a repülőgépek iránti megrendelések, melyek 2018-ban csúcsra értek, és azt követően elkezdtek süllyedni.
Ez pedig azt jelenti, hogy a korábbi ciklusok alapján számítani lehet rá, hogy az idei év gyenge keresletet hoz majd a tavalyi felfutást követően – tette hozzá Harbison.
A Boeing legjobban fogyó gépe, a 737 MAX például március óta igen nagy bajban van, ahogy két halálos baleset is köthető volt a repülőkhöz. Ráadásul a szakemberek nem is számítanak arra, hogy a vállalat újabb megrendeléseket fog bejelenteni a következő időszakban.