Elmarasztalták az Airbust és a Boeinget is a 15 éve húzódó vitában

2019.09.30. 19:01

Másfél évtizede húzódó vita végére tett pontot a Kereskedelmi VIlágszervezet Genfben, amikor mostani döntésével kimondta, mind az európai repülőgépgyártó Airbus, mind a nagy amerikai rivális, a Boeing tiltott állami támogatásokban részesült éveken át, dollármilliárdos értékekben. Ebből először az amerikaiak húzhatnak hasznot, ám ez azt is jelenti, hogy a jövőben számos, Európából importált termék ára nőhet.

15 éve tartott a huzavona a Boeing és az Airbus között azért, mert az amerikai vállalat korábban panaszt tett a Kereskedelmi Világszervezetnél (WTO) az Airbusnak juttatott, tiltott állami támogatások miatt. A Boeing ugyanis azt állította, ezek révén versenyhátrányba került a szélestörzsű gépek piacán. Ezért a Boeing kompenzációra való igényt jelentett be. Az ügy fordulatairól az Origo például ebben a cikkében írt.

A hosszan tartó vitának a WTO háromtagú döntőtestülete vetett vége, és kimondta: mindkét cég részesült tiltott állami támogatásokban.

A Reuters beszámolója szerint az Egyesült Államok megkezdheti az elégtétel bevasalását. Az előzetes információk még 11 milliárd dollárról szóltak, ám a WTO ezt az összeget nem fogadta el. Valamennyivel szerényebbet ellenben igen, így a döntés nyomán, az USA-nak lehetősége van mintegy 7,5 milliárd dollár értékű ellentételezésre Európával szemben.

Ez egyébként rekordösszeget jelent a WTO történetében is a vitás kérdések rendezésekor.

Washington már korábban közölte: ha ez az ítélet születik, úgy azt európai országok termékeire kivetett büntetővámok formájában fogja érvényesíteni. Az amerikai kormányzatnak hosszú listája van arról, milyen, az öreg kontinensen készült termékekre vezet be új tarifákat vagy emel meg meglévőket, amibe járművek, alkatrészek, élelmiszerek, sőt, márkás pezsgők is beletartoznak.

A Wizzair egyik Airbus 321-es, azzal szemben a Ryanair egyik Boeing 737-es gépeForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Horst Galuschka

Mindez persze azt is maga után vonhatja, hogy ezeknek a termékeknek az ára emelkedni fog a tengerentúlon.

Egyébként nem általános gyakorlat az, hogy az érintett országok élnek azzal a lehetőséggel, amit egy-egy vitás kereskedelmi kérdésben a WTO döntése biztosít számukra. Most azonban minden jel arra mutat, az USA az utolsó centig érvényesíti a kompenzációt Európán.

Várhatóan egyébként hasonlót lép az EU is, igaz, Brüsszelnek 2020 elejéig várnia kell azokkal a rendelkezésekkel, amiket a Boeing okán vezetne be, amiről a genfi testület szintén úgy találta, burkoltan csordogáltak hozzá az állami támogatások. Az EU indítványa kapcsán, a WTO végleges döntéséig - mivel az EU-s panasz az amerikainál később érkezett be - még hónapok fognak eltelni, az viszont már most látható, hogy a Kereskedelmi Világszervezet ugyanúgy kifogásolhatónak találta az amerikai vállalatnál megvalósuló gyakorlatot, mint az európait.

A légitársaságok kapcsán most napvilágot látott új fejleményeknek minden valószínűség szerint, komoly hatásuk lesz az USA és az EU közötti kereskedelmi feszültségekre, az azokkal kapcsolatos további tárgyalások menetére.