Betiltották a motorkerékpárok leintését, káosz lett belőle

barátságtalan városok Lagos Nigeria
Vágólapra másolva!
Rettenetes állapotokról számoltak be Nigéria legnépesebb, illetve Kairó után Afrika második legsűrűbben lakott nagyvárosában, Lagosban, illetve az azonos nevű szövetségi államban, miután hatályba lépett a kereskedelmi célú motorkerékpárok megosztását tiltó rendelkezés - írja a Quartz.
Vágólapra másolva!

Lagos a Föld egyik legnépesebb városa, pontosabban egyre inkább konurbanizált területe, azaz olyan térsége, ahol a régi település már rég túlnőtt saját határain, és mindinkább egybeépül más településekkel. Lakosságszáma a becslések szerint naponta néhány ezer fővel nő, és miközben központjában nyugati színvonalú - és drága - üzleti negyed nőtte ki magát, külvárosaiban egymást érik a nyomortelepek, magas bűnözési rátával, turistáknak kifejezetten tiltott helyszínekkel.

Ez a település a fővárosa Nigéria legkisebb területű, de gazdaságilag legfontosabb államának, az azonos nevű Lagosnak.

Lagos látképe Forrás: OpenUpEd - Wikipedia Commons

A beszámolók szerint mind a város, mind az állam, rég túlnőtt azon, amikor tömegközlekedési hálózatának fejlesztését organikus módon lehetett megoldani. A lakosság közlekedésében ezért nagy szerep jut a bérelhető motorkerékpároknak, amelynek tulajdonosa adott díjért elszállítja az illetőt oda, ahová kéri, akár a városok között is. Az okadának hívott szolgáltatást azonban betiltották, ahogy a triciklis változatát, a kekét is. A hatóságok ugyanis úgy ítélték meg, a tömegesen cirkáló egyszemélyes fuvarozók felelősek a térséget gyakorlatilag állandóan uraló dugókért és a közlekedési balesetek zöméért.

A tiltásnak az első héten, a beszámolók szerint, katasztrófális eredménye lett.

Lakosok milliónak okozott gondot a munkahelyére eljutás, vagy dolgainak intézése, mivel a város és az állam főként buszokra építő tömegközlekedési hálózata nem készült fel a terhelésre. Sőt, a hálózat nincs úgy szervezve, hogy az mindenhonnan elérhető legyen, a hatalmas, városiasodott térségben inkább városrészenként közlekedtetik a többségében öreg, elégtelen számú buszokat, az összehangolás lehetősége nélkül.

A bérmotorok leállása óriási elégedetlenséget váltott ki a lakosság körében.

Egy rádiós műsorvezető például arról panaszkodott műsorában, hogy a korábban megszokott, motorra pattanás helyett, most 15 percet kell egy dombos részen gyalogolnia a már reggel is állandósult, 30 Celsius fok körüli hőmérsékletben, és ott zsúfolt buszokra felfurakodnia, hogy bemehessen munkahelyére. A hírek szerint a nigériai közösségi médiát, a betelefonálós rádiós és tévéműsorokat, egyáltalán, a közbeszédet, eluralták az ezerszámra elhangzó, hasonló tapasztalatok.

Az okadások pedig elégedetlenek.

Több helyen járműveikkel elállták az utakat, sőt, arról is érkeztek jelentések, hogy egy-egy helyen kisebb csetepatékba bonyolódtak a rendőrökkel.

S ami az egyik legérdekesebb tanulság: úgy tűnik, a borzasztó forgalmi dugók cseppet sem oldódtak annak ellenére sem, hogy leálltak a bérmotorok.

A lakosok a tiltás átgondolatlanságát, előkészítetlenségét okolják. Többen elmondták: azt úgy rendelték el, hogy előtte nem biztosították a beígért alternatívákat, azaz elegendő számú buszt, valamint a vízi közlekedéshez kompokat. További gondokat okozott az, hogy nem nyitották meg a buszok és az autók előtt a városi utak azon részeit, amiket addig betonelemekkel választottak le a sávból, hogy abban az okadák közlekedni tudjanak.

Kiderült az is, hogy a tiltás nem csak Lagosra, hanem több más nagyvárosra és az azok közötti útszakaszokra is kiterjed (a szövetségi államon belül), de arról ellentmondásos információk érkeztek, hol mennyire valósult meg az. Van, ahol láttak bérmotorokat közlekedni, máshol teljesen eltűntek a szolgáltatásokat kínáló sofőrök.

Az bizonyos, hogy a lakosság - különösen az ingázók - rendkívül nehezen boldogul a megszokott közlekedési lehetőség nélkül. Ráadásul mindennek komoly gazdasági vonatkozásai is vannak: a közelmúltban új startupok is megjelentek ezen a piacon, ezek sofőrjei a hatályos közlekedési jogszabályoknak megfelelő motorkerékpárokat használnak, most mégis ügyfél nélkül maradtak.

A Max.ng és a Gokada tavaly 12 millió dolláros finanszírozást kapott a szolgáltatások fejlesztésére, míg az OPay mobilfizetési szolgáltató, 170 millió dollárt, főként kínai befektetőktől.

Utóbbi az ORide nevű szolgáltatással lépett a személyszállítás piacára, és a tőkének köszönhetően, agresszív terjeszkedésbe fogott.

A tiltás különösen érzékenyen érinti ezeket a cégeket. A Gokada munkatársai többéségét egyelőre kényszerpihenőn tartja, míg a Mag.ng-től azt nyilatkozták, motorosaik csak olyan utakon működnek, melyek nem tartoznak a tiltás hatálya alá.

Úgy tűnik, hogy a kritikák sem tántorítják el az illetékeseket attól, hogy megmaradjanak a tlltásnál. Nem sokkal a rendelkezés hatályba lépése után, feburár 5-én, a lagosi kormányzó egy nyilvános felszólalásán azt mondta, kitartanak az állam egészére kiterjedő tiltórendelkezés mellett. Annak ellenére, hogy az állami finanszírozásban épülő, eredetileg 2015-re ígért könnyűvasút, melytől a közútterhelés csökkenését várják legkorábban 2022-re készülhet el.