Néhány évvel ezelőtt nemhogy a növényi alapú húsok, de még a vegetáriánus vagy a vegán életmód is különlegességnek számított a világ több pontján. Mára azonban robbanásszerűen megnőtt a kereslet a növényi alapú élelmiszerek iránt – mondta a CNBC-nek David Yeung, a Green Monday alapítója. A vállalat egyébként a fenntartható életformához kapcsolódó eszközökbe, például növényi alapú húsokba fektet be.
A gyors ütemű változás pedig a cégeket is arra ösztönözte, hogy elkezdjenek belépni a húshelyettesítő élelmiszerek piacára.
Az elmúlt évek nagy fordulatát az hozta el, hogy megjelentek a piacon olyan nevek, mint az Impossible Foods vagy a Beyond Meat, melyek elkezdték divatossá tenni a növényi alapú táplálkozást – tette hozzá Justin Chou, a növényi húsok gyártásával foglalkozó, szingapúri Growthwell Group ügyvezető igazgatója.
Chou kiemelte, manapság egyre népszerűbbek a „rugalmas" étrendek. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztó tipikusan növényi alapú étrendet követ, de időnként eszik húst is.
Ahogy pedig a növényi alapú élelmiszerek növekedési trendje összekapcsolódott egyes élelmiszerbiztonsági aggodalmakkal, úgy kapott hatalmas lendületet a szektor az elmúlt időszakban. Ez különösen Ázsiában igaz, ahol a járvány miatt több piacon felmerültek egészségügyi aggodalmak, főleg a vadhúsokkal kapcsolatban. Ennek következtében pedig megugrott a növényi alapú fehérjeforrások iránti kereslet a térségben.
A fenti tényezők együttese tehát erősen támogató környezetet biztosít a húshelyettesítő termékek piaca számára – emelte ki Yeung. Főként, hogy már a kifejezetten húskedvelő fogyasztók is elkezdtek érdeklődni az alternatív megoldások iránt.
Ehhez jön még, hogy az afrikai sertéspestis korábban rendkívül megemelte a sertéshús árát,
aminek hatásai főként Kínában és Hongkongban voltak érezhetők. Ez szintén segítette az alternatív termékeket kínáló cégeket abban, hogy anyagilag is vonzók lehessenek a fogyasztók szemében.
Mindazonáltal még így is gyakran előfordul, hogy a növényi alapú megoldások drágábbak más alternatívákhoz képest – tette hozzá Chou. Éppen ezért a Growthwell például folyamatosan dolgozik olyan új növényi termékek előállításán, melyek idővel érezhetően lenyomhatják majd az árakat.