Mi vár idén a kínai technológiai gigászokra?

Tencent
--FILE--View of the headquarters of Chinese Internet giant Tencent in Shenzhen city, south China's Guangdong province, 1 November 2017. Chinese internet giant Tencent has become Asia's most valuable company with its shares closing at record high on the Hong Kong Stock Exchange Monday (20 November 2017). Shares of Tencent closed at 420 HK dollars per share, which puts its market value at 510.7 billion U.S. dollars. It became the sixth ranking company in market value in the world, the company said. Tencent is also the first Asian company to beat the 500 billion-dollar mark, it said. On Nov. 15, Tencent announced its unaudited consolidated results for the third quarter of 2017, with its total revenues at 9.825 billion U.S. dollars, an increase of 61 percent year on year. Chairman and CEO of Tencent, Ma Huateng, said the company recorded strong business growth in games, digital content, online advertising and payment related services. Analysts said the new market value put Tencent in the same camp as U.S. tech giants Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon and Facebook, whose values have all exceeded the 500 billion-dollar mark.
Vágólapra másolva!
Az elmúlt időszakban Kínában három nagy technológiai óriás került az élre. A Baidu, az Alibaba és a Tencent trióját a befektetők BAT néven szokták együttesen emlegetni, azonban a tagok elég vegyesen teljesítettek 2019-ben. Egy elemzés most megvizsgálta, mi vár az óriásokra 2020-ban.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt év elsősorban az amerikai-kínai kereskedelmi konfliktus miatt bonyolította a három nagy kínai technológiai óriás mindennapjait – kiegészülve a hazai nehézségekkel. A CNBC azonban most megvizsgálta, mi vár a BAT trióra (Baidu, Alibaba, Tencent) 2020-ban.

Baidu: élesedő verseny

A Baidu Kína legnagyobb keresőmotorját adja, durván 70 százalékos piaci részesedéssel – nagyban hasonlít a Google-re, amennyiben a bevételeinek jelentős része hirdetésekből származik.

Tavaly azonban a vállalat igen erős ellenszelekkel is találkozott a hazai piacon, aminek következtében a társaság részvénye nagyjából 20 százalékot esett 2019-ben.

A háttérben elsősorban a kínai hirdetési piac lassulása állt, ahogy a szabályozók egyre nagyobb szigorral figyelték az iparágat. Ez általánosan is rányomta a bélyegét a piacra, ami durván megütötte a Baidut.

Idén is erős évük lehet a kínai technológiai óriásoknak Forrás: Imaginechina/Zhu min - Imaginechina/Zhu Min

Ehhez jön még, hogy egyre élesedik a verseny a hazai szektorban. A TikTok közösségi média applikáció mögött álló ByteDance például tavaly elindította a saját keresőszoftverét, de az óriások felől a Tencent „szuperalkalmazásai", például a WeChat, népszerűsége is nehezíti a Baidu helyzetét. Ezek a szuperalkalmazások ugyanis rendkívül széleskörű tevékenységeket tesznek lehetővé a felhasználóknak, beleértve például az elektronikus fizetéseket vagy a videózást.

A Baidu azonban egyáltalán nem adta meg magát, sőt felvette a kesztyűt.

A vállalat beindította saját mobil applikációját Baidu App névvel, ami egyre erősebb növekedést produkál a fogyasztók körében, és felcsillantja a reményt, hogy a vállalat képes lesz hatékonyan betörni a mobilpiacra – ami korábban a Baidu egyik nagy gyengesége volt.

Eközben a társaság elkezdte diverzifikálni a bevételi forrásait is.

A Netflixhez hasonló tartalomszolgáltató, az iQiyi például 7,4 milliárd jüanos (1,04 milliárd dollár) bevételt hozott a szeptemberi negyedévben, ami éves alapon 7 százalékos növekedésnek számított.

A felhasználói szám emellett 31 százalékkal bővült a megelőző év azonos időszakához képest.

Élesedő versenyben tartja magát a Baidu Forrás: Imaginechina/Zhu min - Imaginechina/Zhu Min

Ráadásul a nehéz év ellenére a Baidu a vártnál jobb harmadik negyedéves eredményt közölt, a részvénye pedig az elmúlt hónapokban le is tudott dolgozni valamennyit a veszteségéből. Az idei évben azonban a vállalat újabb ellenszelekkel nézhet szembe az elemzők szerint. Ennek részben az az oka, hogy a Baidu növekedési lehetőségei erősen korlátozottak a mobilpiacon. Másrészt a társaság több olyan projektet visz, amely kimondottan hosszú távra épít. Ilyen például az önvezető autók vagy a felhőalapú szolgáltatások divíziója.

Bár az okoseszközök, az önvezető autók vagy a felhő a jövőben is fűthetik a növekedést, de a rövidtávú hatások egyelőre kérdésesek.

Az elemzők egyébként átlagosan 148,37 dolláros célárat fogalmaztak meg 2020-ra a Baidu részvényére, ami 5 százalékos növekedés lenne a csütörtöki záróárhoz képest.

Alibaba: „új kiskereskedelem"

Az Alibaba tavaly a trió legjobban teljesítő részvényét adta, ahogy a papírja nagyjából 55 százalékot izmosodott. Kezdetben azonban sokan aggódtak azzal kapcsolatban, hogy a kínai gazdaság lassulása vissza fogja szorítani a fogyasztói keresletet.

Ezzel szemben az Alibaba kiskereskedelmi részlege, amely a bevételeinek 85 százalékát adja, tartósan erős volt az év folyamán.

A szeptemberi negyedévben például a divízió bevételei 40 százalékot erősödtek a megelőző évhez képest.

Az elemzők most úgy számolnak, hogy a jövőben kiugróan fontos lesz az Alibaba felhő divíziója. A felhőalapú informatikából adódó bevételek ráadásul a szeptemberi negyedévben 64 százalékot emelkedtek éves alapon, ami komoly optimizmusra adhat okot.

Ezzel párhuzamosan az Alibaba erősen képviseli azt a stratégiáját, amelyet „új kiskereskedelem" névre kereszteltek el.

Ez lényegében arra utal, hogy a cégnél összekötnék az online és az offline kiskereskedelem elemeit, beleértve a fizetési rendszereket, a fizikai üzleteket, valamint az étel házhozszállítást is.

"Új kiskereskedelmet" építene az Alibaba Forrás: 123rf.com

Ehhez jön még, hogy az Alibaba 2019-ben másodlagos részvénykibocsátást hajtott végre Hongkongban, ahol a papírja eddig elég jól teljesít.

Mindazonáltal nem biztos, hogy sima éve lesz idén a vállalatnak. Az ételszállítás piacán például erősödő versenyre számíthat olyan cégek felöl, mint a Meituan, de az e-kereskedelemben is kezdenek feljönni a riválisok – például a JD.com vagy a Pinduoduo.

Az elemzők átlagosan 234,63 dolláros célárat lőttek be az Alibaba papírjára, ami közel 6 százalékos emelkedés lenne a csütörtöki záróárhoz képest.

Tencent: diverzifikáció

A globális videojáték piac egyik legnagyobb szereplőjének számító Tencent üzemelteti Kína legnagyobb üzenetküldő alkalmazását (WeChat), amely több mint 1 milliárd felhasználót tudhat maga mögött.

A 2018-as év azonban különösen kemény volt a Tencent számára, amikor a kínai kormány befagyasztotta az új játékok elfogadását – a játékokat jóvá kell hagyniuk a szabályozó hatóságoknak, mielőtt az országban kereskedelmi forgalomba hozzák őket. Ez akkor nagyon rossz hír volt a Tencent számára, amely bevételeinek jelentős részét a videojátékokból szerzi.

Az év végére azonban Kína újraindította az elfogadásokat, ami hozzájárult a Tencent online játékdivíziójának talpra állásához.

Az online játékokból adódó bevétel a tavalyi harmadik negyedévben már 11 százalékos, éves alapú, növekedést produkált.

Bár a Baiduhoz hasonlóan a Tencentet is negatívan érinti a hirdetési piac szigorodása, azonban a harmadik negyedévben ez a divízió is jól szerepelt a cégnél. A közösségi médiából és más forrásokból adódó hirdetési bevételek, szintén éves alapon, 32 százalékkal bővültek a harmadik negyedévben.

A WeChat egyelőre még garantálja a Tencent erejét Forrás: AFP/Imaginechina/Da Qing

A Tencent életében azonban az egyik legfontosabb tényező a diverzifikáció. A vállalat felhőalapú informatikai részlege, illetve a pénzügyi technológiai divíziója folyamatosan bővül. Itt különösen fontos a WeChaten keresztül működtetett online fizetési platform, a WeChat Pay.

Mindezek ellenére a Tencent mégis ellenszelekkel küzdhet 2020-ban. Bár a társaság nyeresége továbbra is erős maradhat (elsősorban a költségkontroll miatt), a haszonkulcsok mégis tartósan nyomás alá kerülhetnek

– mondják az elemzők.

Ezzel párhuzamosan a szakértők úgy számolnak, hogy a Tencent bevétel-növekedése tovább erősödhetett a tavalyi negyedévben, és ez a trend folytatódhat 2020-ban is – elsősorban a játékdivízió ereje miatt. Mindazonáltal a PC játékokból adódó bevétel-növekedés gyengélkedhet, ami viszont lehúzhatja az általános teljesítményt a 2019-20-as pénzügyi évben.

Az elemzők emellett 415,79 hongkongi dolláros célárfolyamot határoztak meg a Tencent papírjára, ami közel 5 százalékos emelkedés lenne a csütörtöki záróárhoz képest. A társaság részvénye egyébként közel 20 százalékot izmosodott 2019 egészében.