2021-ben már papírpalackban kerül a boltok polcaira a Johnnie Walker whisky. A merész ötlet és a hozzá kapcsolódó új gyártási technológia az egész iparágra hatással van és újabb cégek állnak át a papírpalackos csomagolásra.

Idén nyáron jelentette be a Diageo, a világ egyik legnagyobb, alkoholos italokat gyártó cége, hogy 2021-től papír csomagolású whiskyt fog árulni. Bár az italipari óriáscég 2007 és 2020 között 50 százalékkal csökkentette a közvetlen termelt üvegház hatású gázok kibocsátását, a papíralapú palackoknak 90 százalékkal kisebb a karbonlábnyoma, mint az üveg alapúaknak. De ez csak az egyik lépés volt a gyártó részéről a fenntartható csomagolás felé vezető úton. Felhívta az iparág figyelmét is a problémára és közös gondolkodásra sarkallt mindenki.

illusztrációForrás: Shutterstock

Éppen ezért hoztak létre egy új céget, Pulpex néven, kifejezetten a palackok gyártására. A fenntartható csomagolással foglalkozó cégtől már a Pepsi és az Unilever is rendelt csomagolást. Így a Pepsi termékeivel is találkozhatunk papír csomagolásban 2021-től.

Papír palackok
A Pulpex által gyártott palackok különböznek más típusú cellulózcsomagolásoktól, mert nincs műanyag alapú bélésük, amelyet nehezebb kinyerni és újrahasznosítani, ehelyett a palackok belsejét bevonattal permetezik, hogy megakadályozzák a nedvesedést, valamint a fazúzalékból előállítandó palackok teljes mértékben újrafeldolgozhatók.

Az ipar többi szereplője is aktívan teszteli az üveges csomagolás alternatíváit. A Seedlip, melyben többségi tulajdonos a Diageo, a következő hónapban micéliumból, gombák által létrehozott néhány hét alatt lebomló anyagból készült díszdobozt dob a piacra. Az Absolut vodka forgalmazója, a Pernod Ricard egy 57 százalék papírból és 43 százalék műanyagból álló palackot tesztel. Ezt a Paboco cég fejleszti, amely többek között a L'oreált és Calsberget is ellátja fenntartható csomagolóanyaggal. A Brewdog sörgyártó pedig egy olyan kétéves fenntarthatósági terven dolgozik, amivel lenullázhatja a karbonlábnyomát.