Alig kapták meg az engedélyt a Boeing halálgépei, újabb botrány érik körülöttük

FOTÓTECHNIKA KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ légi felvétel repülőgép repülőtér telephely
Seattle, 2020. november 18. Légi felvétel forgalomból kivont Boeing 737 Max 8 típusú repülőgépekről a Boeing seattle-i telephelyén 2019. július 21-én. Az Amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) 2020. november 18-án visszavonta a Boeing 737 Max 8-as és 737 Max 9-es utasszállító repülőgépek kereskedelmi műveleteinek leállítását elrendelő parancsot. A Boeing 737 Max típusú gépek üzemeltetését 2019. márciusában állították le két légikatasztrófa után. A 2018. október 29-én Malajziában, majd 2019. március 10-én Etiópiában történt Boeing repülőgép-szerencsétlenségekben 346 ember veszítette életét. MTI/EPA/Gary He
Vágólapra másolva!
Az amerikai szenátus elrendelte vizsgálat szerint a Boeing munkatársai nem megfelelően készítették fel a pilótákat a cég 737 Max repülőgépének újbóli forgalomba helyezési engedélyének megszerzése érdekében. Ez pedig roppant kínos helyzetet teremthet, hiszen a korábban két súlyos légi katasztrófához is köthető típus újbóli forgalomba állítását csak nemrég engedélyezték a hatóságok, hosszú földön tartás után.
Vágólapra másolva!

A gépek két halálos balesetet követően 2019 márciusában maradtak a földön világszerte. Az először Indonéziában, majd Etiópiában történt okozó balesetekben összesen 346 ember vesztette életét. A szerencsétlenséget az MCAS nevű automatizált repülési szoftver hibáinak tulajdonították, amelyek röviddel a felszállás után a gép orrát - tévesen - a föld felé irányította.

Most viszont, amikor már úgy tűnt, hogy a Boeing dolgai rendbe jönnek és a társaságok újra használatba vehetik a gépeket, a problémás 737 Max típus kapcsán új információk kerültek elő, melyek nehezíthetik a típus repülési engedélyének visszaállítási folyamatát. A vizsgálók ugyanis azzal vádolták meg a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) tisztviselőit, hogy fontos információkat próbáltak meg elhallgatni ezzel kapcsolatban.

Az FAA az újraengedélyezés részeként szimulátortesztet hajtott végre, mellyel azt vizsgálta, hogy a pilóták milyen gyorsan tudnak reagálni az esetleges hibás szoftverre. A Boeing a jelentés szerint ezeknek a teszteknek a során

nem megfelelően képzett ki néhány FAA tesztpilótát abból a célból, hogy elérjék a kívánt eredményt az újraminősítéshez, sőt, néhány tesztet olyan szimulátorokon is elvégeztek, amelyek nem voltak felszerelve a balesettel megegyező körülményekkel.

Emellett az FAA-t többek között azzal is megvádolták, hogy megtorolja a visszaélést bejelentőket, illetve akadályozza a balesetekkel kapcsolatos nyomozást.

Forgalomból kivont Boeing 737 Max 8 típusú repülőgépek a Boeing seattle-i telephelyén 2019. július 21-én - aggodalmak merültek fel a géptípus repülési engedélyének újraengedélyeztetési folyamata során az amerikai szenátus jelentése szerint Forrás: MTI/EPA/Gary He

A pénteken nyilvánosságra hozott 102 oldalas jelentést a szenátus kereskedelmi, tudományos és közlekedési bizottsága állította össze, és 50 visszaélést bejelentő személy, az FAA munkatársainak interjúi, valamint több mint 15 ezer oldalnyi dokumentum alapján készült.

- kommentálta a jelentést Roger Wicker szenátor, a bizottság elnöke.

Az ügy kapcsán részleteket ismertet a Reuters, illetve az Airportal is. Közlésük szerint, például egy névtelen szivárogtató azt állította, a Boeing szakemberei a gyakorlatok előtt azt ismételgették a pilótáknak, hogy "ne felejtsék el a kapcsolót".

A "súgás" miatt a szimulált veszélyhelyzetre a pilóták reakcióideje 4 másodperc volt, míg egy ettől független másik tesztrepüléskor, amikor nem tudták előre, mire készüljenek, 16 másodpercet mértek.

A bizottság több belsőstől származó információra hivatkozva azt is megállapította, hogy az FAA és a Boeing összejátszottak. A hivatal vezetése még az értékelés előtt közreműködött a gyártóval a 737 Max képzési és tanúsítási elvárásainak meghatározásában.

A Boeing a hírre reagálva közölte, komolyan veszi a bizottság megállapításait, és a teljes anyagot tüzetesen átvizsgálják.

Ezzel ellentétben az FAA azt állítja, hogy a szenátus kereskedelmi bizottságának jelentése számos megalapozatlan állítást tartalmaz, a 737 Max gépek vizsgálata pedig alapos volt, a korábban észlelt hibákat feltárták és kijavították.

Az FAA a múlt hónapban engedélyezte a Boeing 737 Max gépének újrarepülését, bár a hatóság szerint a meglévő repülőgépeket az újbóli üzembe helyezés előtt módosítani kell, a pilótáknak pedig átképzésre van szükségük.

Az FAA szerint ezek a változtatások kiküszöbölik a további, a korábbiakhoz hasonló baleseteket.

A jóváhagyást követően a brazil Gol lett az első légitársaság, amely először repült újra ezzel a géptípussal. Az American Airlines közölte, hogy első 737 Max járata várhatóan december 29-én emelkedik újra a magasba az Egyesült Államokban.

Forrás: BBC.com, Asiatimes.com