Közel tízszeresére növekedett a Záhonyon át érkező kínai konténervonatok száma

új selyemút
(160914) -- BEIJING, Sept. 14, 2016 (Xinhua) -- File photo taken on July 18, 2013 shows the first direct cargo train leaving from Zhengzhou to Europe at the railway container center in Zhengzhou, capital of central China's Henan Province. Zhengzhou is one of the Chinese cities having direct cargo trains to Europe. Starting from Zhengzhou, a logistics center and transport hub in Henan, the 10,214-kilometer Zhengzhou-Europe international shuttle train crosses the border at the Alataw Pass in Xinjiang before passing through Kazakhstan, Russia, Belarus and Poland on its way to Germany's Hamburg. The Zhengzhou-Europe express railway service, which opened in July, 2013, has brought more imported goods, such as IT products, clothes, food and automobile parts to Chinese and European customers. The ancient Silk Road linked China and Europe, and people along the road traded not only commodities but exchanged their cultures and civilizations. Today, cargo trains were a logical development, opening a new channel for the transfer of goods to and from China's central and western regions to compete with the traditional maritime route from the east coast. (Xinhua/Zhu Xiang) (zyd)
Vágólapra másolva!
Csaknem tízszeresére növekedett a Záhonyon át Magyarországra érkező kínai konténervonatok száma tavaly – mondta el a Magyar Nemzet kérdésére a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke. Kovács Imre felhívta a figyelmet rá, hogy az idei év az unióban a vasút éve lesz, a kötöttpálya versenyképességét a kombinált fuvarozás növelheti jelentősen.
Vágólapra másolva!

A lap beszámolója szerint, kiugró mértékben, 2019-hez képest csaknem tízszeresére növekedett a Záhonyi Átrakó Körzeten keresztül Magyarországra érkező kínai konténervonatok száma 2020-ban. A Rail Cargo Operator – Hungaria (RCO – HU) 2020 augusztusa óta tapasztalja a távol-keleti vasúti intermodális forgalom erősödő tendenciáját – mondta el Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke, a Rail Cargo Austria AG igazgatósági tagja.

A koronavírus negatív hatásait követő időszakban beindult kínai termelés és ehhez kötődő szállítás látványos növekedést mutat a Rail Cargo Group ázsiai intermodális forgalmainak bázis szintjéhez képest.

Míg 2019-ben összesen négy Kínából érkező intermodális szerelvény lépte át Magyarország és ezzel együtt az Európai Unió határát Záhonynál, 2020 harmadik és negyedik negyedévében havonta már 6-8 vonat érkezett az átrakó körzetbe 45-50 darab 40 lábas konténerekkel rakva. Kínából a vonatokat a Rail Cargo Group orosz vállalata szervezi kínai partnerével és Záhonytól az RCH veszi át a továbbítást.

Az első Kínába induló exportvonat ünnepélyes elindításán a Rail Cargo Terminal - BILK Zrt. fővárosi székhelyén 2017. november 27-én. Forrás: MTI/Illyés Tibor

Mindezt érthetővé teszi, ha tudjuk, hogy 2020 első félévében 41,7 százalékkal nőtt a vasúton szállított konténerek száma éves összevetésben Kína és Európa közti forgalomban.

A lengyel–fehérorosz határ melletti Malaszewicze állomás már alig képes fogadni a havi kétszáz kínai konténervonatot, és a túlzsúfoltság miatt Európában nem ritkák a tíznapos késések sem. A forgalmak várható növekedésére megoldást jelent Záhony fejlesztése. Kovács Imre rámutatott, hogy az ebben a térségben tervezett jelentős beruházásokra alapozva a Rail Cargo Hungaria az itt bonyolított forgalom jelentős növekedésével számol a következő években.

Az elnök szerint optimizmusra ad okot, hogy az EU a vasút évének nyilvánította a 2021-es esztendőt. Szükség is van a vasúti kapacitásokra, hiszen a közúton már aligha lehet több árut mozgatni, mint a koronavírus járványt megelőző időszakban. A vasúti cargo versenyképességét jelentősen növeli a daruzható félpótkocsik alkalmazása. Az ilyen rakományra kialakított vasúti kocsik elszállítják a kamion vontató nélküli kocsijait – kerekekkel együtt -, amiket a célba érve és az aszfaltra visszaemelve egy nyerges vontató máris továbbíthat a közúton.

A konstrukció lehetővé teszi az áruk gyors és környezetkímélő háztól-házig szállítását.

Örömteli - mondta Kovács Imre -, hogy a magyar kormány támogatásra méltónak tartja a kombinált fuvarokat.

A tengerentúlról azonban továbbra is a hagyományos zárt fém konténerekben érkezik az áru Európába, írja a Magyar Nemzet. A Rail Cargo Operator – Hungaria kezelésében érkező távol-keleti árukkal rakott szerelvények egyre gyakrabban a Selyemút déli vasúti útvonalán közlekednek az EU irányába záhonyi belépéssel, mivel itt rugalmasan rendelkezésre állnak az átrakáshoz, illetve a nyomtávváltáshoz szükséges kapacitások.

2020-ban az RCO mintegy 1700 kínai konténer fuvarozását irányította Záhony irányába.

A beérkező mennyiségek több mint 90 százalékát a Rail Cargo Hungaria fuvarozza. Az RCO arra számít, hogy egyre több szerelvény érkezik ide a rövidebb útvonal és a kedvező nyomtávváltási körülmények miatt. A Záhonyon keresztül érkező konténerszerelvények elsősorban a magyar piacra hoznak termékeket, de a budapesti Rail Cargo Terminal – BILK-ről sok konténer folytatja útját vasúton Olaszországba, Romániába, Törökországba, Németországba és Ausztriába. A Rail Cargo Group 2017 óta hét új eurázsiai kapcsolatot épített ki, amelyeket 2020 óta fokozatosan összekapcsol európai kontinentális hálózatával.