Csaknem tízszeresére növekedett a Záhonyon át Magyarországra érkező kínai konténervonatok száma tavaly – mondta el a Magyar Nemzet kérdésére a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke. Kovács Imre felhívta a figyelmet rá, hogy az idei év az unióban a vasút éve lesz, a kötöttpálya versenyképességét a kombinált fuvarozás növelheti jelentősen.

A lap beszámolója szerint, kiugró mértékben, 2019-hez képest csaknem tízszeresére növekedett a Záhonyi Átrakó Körzeten keresztül Magyarországra érkező kínai konténervonatok száma 2020-ban. A Rail Cargo Operator – Hungaria (RCO – HU) 2020 augusztusa óta tapasztalja a távol-keleti vasúti intermodális forgalom erősödő tendenciáját – mondta el Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke, a Rail Cargo Austria AG igazgatósági tagja.

A koronavírus negatív hatásait követő időszakban beindult kínai termelés és ehhez kötődő szállítás látványos növekedést mutat a Rail Cargo Group ázsiai intermodális forgalmainak bázis szintjéhez képest. Míg 2019-ben összesen négy Kínából érkező intermodális szerelvény lépte át Magyarország és ezzel együtt az Európai Unió határát Záhonynál, 2020 harmadik és negyedik negyedévében havonta már 6-8 vonat érkezett az átrakó körzetbe 45-50 darab 40 lábas konténerekkel rakva. Kínából a vonatokat a Rail Cargo Group orosz vállalata szervezi kínai partnerével és Záhonytól az RCH veszi át a továbbítást.

Az első Kínába induló exportvonat ünnepélyes elindításán a Rail Cargo Terminal - BILK Zrt. fővárosi székhelyén 2017. november 27-én.Forrás: MTI/Illyés Tibor

Mindezt érthetővé teszi, ha tudjuk, hogy 2020 első félévében 41,7 százalékkal nőtt a vasúton szállított konténerek száma éves összevetésben Kína és Európa közti forgalomban. A lengyel–fehérorosz határ melletti Malaszewicze állomás már alig képes fogadni a havi kétszáz kínai konténervonatot, és a túlzsúfoltság miatt Európában nem ritkák a tíznapos késések sem. A forgalmak várható növekedésére megoldást jelent Záhony fejlesztése. Kovács Imre rámutatott, hogy az ebben a térségben tervezett jelentős beruházásokra alapozva a Rail Cargo Hungaria az itt bonyolított forgalom jelentős növekedésével számol a következő években.

Az elnök szerint optimizmusra ad okot, hogy az EU a vasút évének nyilvánította a 2021-es esztendőt. Szükség is van a vasúti kapacitásokra, hiszen a közúton már aligha lehet több árut mozgatni, mint a koronavírus járványt megelőző időszakban. A vasúti cargo versenyképességét jelentősen növeli a daruzható félpótkocsik alkalmazása. Az ilyen rakományra kialakított vasúti kocsik elszállítják a kamion vontató nélküli kocsijait – kerekekkel együtt -, amiket a célba érve és az aszfaltra visszaemelve egy nyerges vontató máris továbbíthat a közúton. A konstrukció lehetővé teszi az áruk gyors és környezetkímélő háztól-házig szállítását.

Örömteli - mondta Kovács Imre -, hogy a magyar kormány támogatásra méltónak tartja a kombinált fuvarokat.

A tengerentúlról azonban továbbra is a hagyományos zárt fém konténerekben érkezik az áru Európába, írja a Magyar Nemzet. A Rail Cargo Operator – Hungaria kezelésében érkező távol-keleti árukkal rakott szerelvények egyre gyakrabban a Selyemút déli vasúti útvonalán közlekednek az EU irányába záhonyi belépéssel, mivel itt rugalmasan rendelkezésre állnak az átrakáshoz, illetve a nyomtávváltáshoz szükséges kapacitások.

2020-ban az RCO mintegy 1700 kínai konténer fuvarozását irányította Záhony irányába. A beérkező mennyiségek több mint 90 százalékát a Rail Cargo Hungaria fuvarozza. Az RCO arra számít, hogy egyre több szerelvény érkezik ide a rövidebb útvonal és a kedvező nyomtávváltási körülmények miatt. A Záhonyon keresztül érkező konténerszerelvények elsősorban a magyar piacra hoznak termékeket, de a budapesti Rail Cargo Terminal – BILK-ről sok konténer folytatja útját vasúton Olaszországba, Romániába, Törökországba, Németországba és Ausztriába. A Rail Cargo Group 2017 óta hét új eurázsiai kapcsolatot épített ki, amelyeket 2020 óta fokozatosan összekapcsol európai kontinentális hálózatával.