Az elmúlt hetek egyik legforróbb piaci híre volt, hogy kiderült, az Amazon megveszi a legendás MGM filmstúdiót, amely olyan nagy sikerfilmek illetve filmtörténeti jelentőségű alkotások mögött állt, mint a James Bond-széria vagy az Elfújta a szél. Bár elsőre is világos, hogy az Amazon számára ez hatalmas üzleti lehetőséget jelent a filmekhez kapcsolódó jogdíjak miatt, mégis van egy olyan tényező, amely túlmutat ezen a szemponton: az egyre élesedő streamingháború. Ennek vonatkozásait mutatjuk be összeállításunkban.

Az Amazon számára hatalmas üzletet jelent, hogy 8,5 milliárd dollárért megveszi a legendás MGM filmstúdiót. Az MGM-hez az elmúlt évtizedek olyan sikerei köthetők, mint az Elfújta a szél, a James Bond-filmek, az Óz, a csodák csodája vagy újabban A szolgálólány meséje című sorozat. Az Amazon számára pedig ez a katalógus óriási lehetőséget jelent, különösen, hogy egyre élesebb a nagyvállalatok közti streamingháború – írja a The Guardian összefoglalója.

Fokozódó streamingháború

A 97 éves MGM (Metro-Goldwyn-Mayer) egyébként összesen 4000 filmcímet és 17.000 órányi televíziós műsort tudhat magáénak, amivel hatalmas löketet adhat az Amazon tartalomgyártásának. Ez pedig fontos fegyvertény lehet Jeff Bezos cége számára, különösen hogy olyan versenytársakkal kell megbirkóznia, mint a Disney+ vagy az HBO Max. Ezek csak a „feltörekvő" belépők a streaming piacon, természetesen a Netflix sikerének elérése volna az áhított cél.

Új lendületet vehet az Amazon a streamingháborúbanForrás: NurPhoto via AFP/Jakub Porzycki

A filmes és tévés jogok megszerzése azért is kiemelkedő jelentőségű, mert ahogy fokozódik a verseny a gyártók között, a szereplők egyre jobban figyelnek arra, hogy ne adják ki a kezeik közül a felhasználási jogokat. Vagyis a tartalomgyártók számára egyre nagyobb a verseny a felhasználható forrásokért. A másik megoldás értelemszerűen a saját, teljesen új tartalmak készítése, de kizárólag erre alapozni hatalmas költséget jelentene.

Ráadásul az utóbbi tényező esetében az is látszik, hogy az Amazon üzleti stratégiája pont nem a saját tartalmak tömeges gyártásán alapul. A vállalat 41.000 órányi kínálatának mindössze 3 százaléka saját gyártású tartalom. Ezzel szemben a Netflix 39.000 ezer órányi kínálatának ötöde saját gyártású.

A költségek mellett az is probléma, hogy saját gyártású tartalom előállítása elképesztően időigényes. Miként Michael Pachter, a Wedbush médiaelemzője kiemelte, 4000 film leforgatása nagyjából 200 évet venne igénybe. 17.000 órányi tévéműsor elkészítéséhez pedig egy egész örökkévalóság kellene.

Vagyis teljesen logikus, hogy a szolgáltatók igyekeznek forgalmazási jogokat szerezni már elkészült (és lehetőleg sikeres) filmekhez és műsorokhoz, azonban az egyre élesedő piaci versenyben ez egyre nehezebb feladat.

A 007-es ügynök sorsa

Az MGM esetében a legnagyobb lehetőséget valószínűleg a James Bond-filmek jelentik. Az 59 éves, de azóta is töretlenül sikeres márka nemcsak a világ második leghosszabb ideje futó filmes franchise produkciója (az első a Godzilla), hanem egyes elemzők szerint az MGM teljes katalógusértékének (közel 9 milliárd dollár) felét teszi ki.

Teljesen reális lenne tehát, ha az Amazon egy egész James Bond-univerzumot alkotna meg, amely számos különböző produkcióval tudná kiaknázni a márkában rejlő lehetőségeket – mint ahogy ez a Star Wars vagy a Marvel esetében is történt, illetve történik a Disney-nél.

James Bond lehet az Amazon sikerének kulcsaForrás: AFP/Mladen Antonov

Itt egyetlen probléma jöhet szóba. A James Bond márkának ugyanis van egy brit társtulajdonosa is, az Eon Productions. Ennek vezetői (Barbara Broccoli és Michael G Wilson) pedig szigorú kontrollt gyakorolhatnak a karakter felhasználása felett. Akár még abba is beleszólhatnak, hogy melyik színész játssza el Bondot egy filmben.

Az Amazon-MGM üzlet bejelentését követően pedig az Eon Productions vezetői közölték, ragaszkodnak ahhoz, hogy a 007-es ügynök „elsődleges otthona" a mozivászon legyen. Ez pedig akár meg is nehezítheti egyes, nem mozis produkciók (például sorozatok) legyártását a James Bond márkanév alatt.

Újjáéledő sikerek?

Bármi is lesz James Bond sorsa, az biztos, hogy az Amazon hatalmas tőkeerővel használhatja az MGM katalógusát. A filmstúdió pénzügyi múltja pedig egyébként sem volt virágzó az elmúlt években. Tíz évvel ezelőtt már csődöt is jelentett az MGM, és jelenleg is 2 milliárd dolláros adósság terheli.

Mindeközben az Amazonnak 73 milliárd dollárja van likvid készpénzben, a teljes piaci értéke pedig 1600 milliárd dollár. Tavaly Jeff Bezos cége 11 milliárd dollárt költött tartalomfejlesztésre, és ezt az összeget 15,5 milliárd dollárra emelnék. Emellett az Amazon hatalmas sikert remél a Gyűrűk Ura-sorozatától, amelyre összesen 465 millió dollárt költenek, ami kolosszális rekordot jelent a sorozatgyártás történetében.

Az 1986 előtti MGM-klasszikusok nem kerülnek az AmazonhozForrás: AFP

Az elemzők azzal számolnak továbbá, hogy más klasszikusok is újjáéledhetnek az Amazon irányítása alatt. Az esélyesek között van egy Thelma és Louise-remake, mivel a film épp idén ünnepli a megjelenésének harmincadik évfordulóját. Emellett feléledhet az 1980-as évek egyik amerikai sikersorozata, a Thirtysomething, de olyan franchise-ok is lendületet vehetnek, mint a Csillagkapu vagy a Tomb Raider. Nem mellékesen a Robotzsaru felélesztése is benne van a pakliban, különösen a 2014-es, igencsak sikertelen újragondolása után.

Ami viszont biztos, hogy az MGM nagy klasszikusait nem fogja tudni újrafelhasználni az Amazon. A stúdió ugyanis még 1986-ban adta el közel 2000 klasszikus film jogait a Warner Bros-nak, köztük olyan legendás alkotásokét, mint az Elfújta a szél, az Óz, a csodák csodája vagy az Ének az esőben.