Nemcsak az aktív korú lakosság és az idősebbek körében egyre népszerűbb az online vásárlás, egyre jelentősebb ugyanis a Z generáció jelenléte is az e-kereskedelemben. A tinédzserek és a 20-as éveik elején járó fiatalok pedig magától értetődőnek tekintik a villámgyorsan bejárható vásárlói útvonalat, illetve a személyre szabott élményeket és a mobiloptimalizált szolgáltatásokat, ha pedig a webáruház nem áll ki a számukra fontos társadalmi értékek mellett, már lépnek is tovább. Ám ha már éppen megfejtenénk a mai 12-26 éves korosztály vásárlói döntéseinek hátterét, jönnek a legfiatalabbak: hamarosan már az Alfa generáció kedvében kell járniuk a kereskedőknek. Tetszik vagy sem, az e-kereskedelem jövőjét már most a „digitális bennszülöttek" írják, erre pedig készülni kell – hívja fel a figyelmet közleményében a Stylers Group.

Az e-kereskedelembe is megérkezett a Z generáció, mely egyre nagyobb vásárlóerővel és még annál is határozottabb elvárásokkal szerzi be az online térben a vágyott terméket és szolgáltatásokat. A KSH adatai szerint csak Magyarországon több mint 1,5 millió 12-26 között fiatal él, akik számára teljesen természetes, hogy bárhol, bármikor előkapják a mobiltelefonjukat, hogy megvegyék a ruházati (60 százalék) vagy éppen szépségápolási kellékeket (41 százalék). A Mastercard friss felmérése szerint ugyanis ezek a legnépszerűbb termékek a korosztály bevásárlólistáján, a megkérdezett fiatalok 76 százaléka pedig havi rendszerességgel vásárol online – számukra tehát teljesen természetes közeg az e-kereskedelem.  

A fiatalabb korosztály életében már természetes az online vásárlásForrás: AFP/Cultura Creative/Eugenio Marongiu

Felmerülhet a kérdés, hogy a tinédzserek és fiatal 20-asok valóban akkora vásárlóértéket képviselnek-e, melyekről a fenti számok árulkodnak? Nos, egy amerikai kutatás szerint a szülők 70 százaléka megkérdezi Z generációs gyermekét a neki szánt termékek beszerzése előtt - tehát már ekkor komoly befolyással vannak a családi vásárlási döntésekre.

Mobilon, bárhol, bármikor

Mi kell tehát ahhoz, hogy ezt a könnyen elcsábuló korosztályt is a visszatérő vásárlók között tudhassák a webáruházak? Ha alaposabban a Z generáció vásárlási szokásai és a döntéseit motiváló tényezők mögé nézünk, kiderül, hogy elsősorban a vágyaikat és elképzeléseiket azonnal kiszolgáló megoldásokat keresik az online térben is, ahogy az élet minden más területén. Ezért sem túlzás azt mondani, hogy egy akadálymentes, gyors és mindenekelőtt mobiloptimalizált webshop nélkül ma már labdába sem rúghatnak a kereskedők, a vásárlói élményhez pedig elengedhetetlenek a profi mesterséges intelligencia-alapú ajánlórendszerek.

-mondja Gönczy Gábor, a Stylers Group CEO-ja.

Ezek megbízható üzemeltetéséhez azonban komoly technológiai háttér kell, mert nem egy példát láthattunk arra, hogy egy Black Friday-fiaskó vagy egy befuccsolt fizetési oldal miatt örökre elpártoltak a vásárlók akár egy nagyobb márkától is – teszi hozzá a szakember.

IllusztrációForrás: Stylers Group

A Z generáció tagjainak saját bevallása szerint (60 százalék) is jellemző rájuk az impulzusvásárlás, melyet a gyors, személyre szabott, többcsatornás online vásárlói terek mellett az élményalapú megközelítéssel aknázhatnak ki az e-kereskedők. A különböző virtuális valóság-alapú megoldások, az élő videókban bemutatott, azonnal megvásárolható termékek vagy éppen az extra élményt nyújtó alkalmazások (például a virtuálisan felpróbálható ruhadarabok) mind-mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a fiatalok következő lépése a kosárhoz és a fizetési oldalhoz vezessen.

Mielőtt azonban túlzottan felszínesnek és könnyen befolyásolhatónak könyvelnénk el a korosztályt, meg kell jegyezni azt is, hogy elődeiknél sokkal határozottabban állnak ki a számukra fontos értékek mellett, és ezt azoktól a márkáktól is elvárják, akiknél a pénzüket költik. Szívesen jótékonykodnak, önkénteskednek és kifejezetten aggódnak a bolygó jövője miatt, így azokkal a cégekkel tudnak leginkább azonosulni, akikre partnerként tekinthetnek ezen a téren is.

Fel kell pörögni: már jönnek az „alfák" is

Miközben a Z generáció folyamatos fejlesztésekre és új technológiai megoldásokra készteti az e-kereskedelmet, már a legfiatalabbak is kopogtatnak az ajtón: a 2010 után született gyerekek már szó szerint okostelefonnal a kezükben cseperednek, és korábban be fognak lépni a potenciális vásárlók körébe, mint gondolnánk.

IllusztrációForrás: shutterstock.com

Úgy tűnik, hogy ez a korosztály éppen ellenkezőleg szocializálódik majd a webshopok világában, mint a Z-sek, hiszen gyakorlatilag az első naptól kezdve látják, hogyan vásárolnak az online térben szüleik, és valószínűleg ezeket a mintákat követik majd maguk is. Jelentős trendnek tűnik az alfák korából fakadóan a „gamifikáció", vagyis a játékalapú információátadás, amely azért is lehet életképes megközelítés, mert a következő generációkból már nem váltják ki a kívánt hatást a hirdetések és reklámok, ráadásul sokkal rövidebb ideig lehet majd lekötni a figyelmüket – az ebbe az irányba mutató fejlesztéseken pedig már most érdemes elgondolkozni.

Becslések szerint 2024 végére közel 2 milliárd lakos tartozik majd ebbe a korosztályba, vagyis várhatóan ez lesz a valaha élt legnépesebb generáció – felbecsülhetetlenül értékes vásárlóerővel. Természetesen egyelőre csak tapogathatjuk, mire is lesz majd igénye a jövő webshop-látogatóinak, de azt már most tudhatjuk, hogy a gyorsan átlátható, egyszerű, vizuális formában átadott üzenetek lesznek majd igazán hatékonyak. Az is biztosnak tűnik, hogy még fontosabb lesz a többcsatornás értékesítés, a közösségi platformok – főként a videómegosztók – közvetlen becsatornázására pedig mindenképpen szükség lesz. Ezek olyan stabil pontok, amelyeket már most magabiztosan követhetnek azok az e-kereskedők, akik a jövőben is sikeresek szeretnének lenni – teszi hozzá Gönczy Gábor.