Így változtatták meg a húsz évvel ezelőtti terrortámadások a légi közlekedést

9/11: Húsz év telt el a terrortámadások óta, World Trade Center, Pentagon, terrortámadás, terrorista, al-Kaida, merénylet, fotó, galéria, 2021
394261 14: A fiery blasts rocks the World Trade Center after being hit by two planes September 11, 2001 in New York City. Spencer Platt/Getty Images/AFP (Photo by SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
Vágólapra másolva!
A 2001. szeptember 11-i („9/11"), az Egyesült Államokban elkövetett terrortámadások gyors, drasztikus és tartós változásokat hoztak az USA-ban, illetve a globális légi utazás alkalmazott megoldásaiban. Az események 20. évfordulója alkalmából elemzésünkben bemutatjuk, milyen volt a légi tömegközlekedés a merényletek előtt és után, és kitérünk a koronavírus-járvány miatt bevezetett szigorítások kapcsán említhető párhuzamosságokra is.
Vágólapra másolva!

Az akkori viszonyokat felidézve, jellemző, hogy a kilencvenes évek közepén egy átlagos amerikai állampolgárnak elég volt Dayton-ból 17.15-kor elindulnia, hogy a majdnem 130 kilométerre lévő Columbus repülőtéren elérhesse a 19.30-kor induló járatát – lehetett útközben még kisebb dugó, vagy akár csúcsforgalom is, nem maradt le a gépről. A belföldi repülés olyan természetes és gyorsan lebonyolítható volt, mint maga az autózás.

Repülőtér az Egyesült Államokban Forrás: Getty Images via AFP/2020 Getty Images/Mario Tama

Néhány évvel később a Világkereskedelmi Központ ikertornyaiba és a Pentagonba manőverezett utasszállító repülőgépek olyan sokkot jelentettek, melyek a Szovjetunió összeomlása után a világ egyedüliként megmaradt szuperhatalmát, de a globális színteret is felkészületlenül érték – ilyen eseményre ekkor még nem létezett forgatókönyv. Ennek tükrében is megdöbbentő azonban, hogy

a szövetségi kormány, a légitársaságok és a repülőterek milyen vonakodva fogadták el a korán meghozott biztonsági intézkedéseket az események után.

Másrészről viszont a körülményekhez képest gyorsan felállt a változtatásokért felelős Közlekedésbiztonsági Hivatal (TSA) – és az amerikai légi utasok hamar el is fogadták ezeket a biztonsági intézkedéseket, mint az összes amerikai repülőtér normális és látszólag állandó jellemzőit.

A 9/11 előtti események

A légi közlekedés első évtizedeiben - az alapvető rendfenntartáson túl - lényegében nem létezett repülőtéri biztonság. A repülőgépre való felszállás nem különbözött a buszra vagy vonatra való felszállástól.

Az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején vette kezdetét a gépeltérítések, terrortámadások és zsarolási kísérletek sorozata.

A leghírhedtebb eset D.B. Cooper nevéhez köthető, aki 1971. november 24-én térített el egy Boeing 727-es járatot, amely az oregoni Portland nemzetközi repülőtérről szállt fel és Seattle-be tartott. Az út során a légi utaskísérőnek átadott levélben kijelentette, hogy bomba van nála, amit élesít, ha nem kapja meg a 200.000 dollár váltságdíjat és egy ejtőernyőt a meneküléshez. Miután a követeléseit teljesítették, kiugrott a gépből és örökre nyoma veszett.

Fantomképek a D.B. Cooper gépeltérítőről Forrás: FBI

Az amerikai járatok elleni támadások rendszerint újabb és újabb biztonsági intézkedések bevezetését vonták maguk után.

Ilyen volt

a légi marsall program is, amely előírta a fegyveres szövetségi ügynökök szolgálatát minden amerikai polgári repülőjáraton,

továbbá a gépeltérítői profil kidolgozása, amelynek célja a repülőgépet fenyegető személyek azonosítása volt, és az összes utas átvizsgálásának kötelezettsége is.

1973-ra az új protokollok értelmében a légi utasoknak fémdetektoron kellett áthaladniuk, és minden poggyászt röntgenes futószalagon vizsgáltak át, hogy ellenőrizzék, nincs-e benne fegyver vagy gyanús tárgy.

Mindezen szükséges kényelmetlenségek ellenére,

továbbra is lehetséges volt csupán 20-30 perccel a járat indulása előtt a repülőtéri terminálhoz érkezni.

A családtagok és barátok minden további nélkül elkísérhették szeretteiket a felszállási kapukhoz. Ezeknek a látszólagos óvatlanságoknak az volt a magyarázata, hogy a légitársaságok nem akartak a szükségesnél nagyobb kellemetlenséget okozni az utasoknak, a repülőterek pedig nem akarták elveszíteni azt a többletbevételt, amit a családtagok, barátok várakozás közbeni fogyasztása nyújtott a reptéri éttermekben, bárokban és üzletekben.

A terroristák kezére játszott az is, hogy a költségek alacsonyan tartása érdekében a légitársaságok a biztonsági átvizsgálások elvégzésére általában magáncégekkel kötöttek szerződést, amelyek minimálisan képzett, és alacsonyan fizetett alkalmazottakkal végeztették el a munkát.

Cikkünk a következő oldalon mutatja be a 9/11-es eseményeket követő jelentős változásokat. Kérjük, lapozzon!