Lassan ténylegesen is a hajókon töltött életre rendezkedhetnek be a világ tengerészei

Kína, GDP
(200117) -- BEIJING, Jan. 17, 2020 (Xinhua) -- Aerial photo taken on Aug. 27, 2019 shows cargo ships at a wharf of Wenfeng port in the China (Hebei) Pilot Free Trade Zone Caofeidian area in north China's Hebei Province. China's economy grew 6.1 percent year on year in 2019, within the government's annual target of 6 to 6.5 percent, the National Bureau of Statistics (NBS) said on Friday. TO GO WITH XINHUA HEADLINES OF JAN. 17, 2020. (Xinhua/Yang Shiyao)
Vágólapra másolva!
Kína szigorú zéró toleranciát hirdetett a koronavírus-járvánnyal szemben, ami viszont előnyei mellett számos nehézséget is jelent gazdasági szempontból, ugyanis jelentős zavarokat generálhat az amúgy is leterhelt szállítási szektorban és a globális ellátási láncokban. A részletekkel a gCaptain szakportál jelentkezett.
Vágólapra másolva!

A Kína által meghirdetett "zéró Covid"-stratégia lényege, hogy a járványt teljesen ki kell irtani, a fertőzésgócokat az első esetszámok megjelenésekor azonnal meg kell szüntetni.

A vírus távoltartására tett szélsőséges és szigorú kísérletei során Kína továbbra is tiltja területén a külföldi legénység cseréjét,

és nemrégiben új intézkedésként hét hetes kötelező karantént írtak elő a hazatérő kínai tengerészek számára. Ebből három hetet a hajón kell tölteniük, további kettőt a kikötőben és újabb kettőt a lakhelyüket jelentő tartományban, mielőtt hazamehetnének.

Még azoknak a hajóknak is, amelyek máshol frissítették fel legénységüket, két hetet kell várniuk, mielőtt Kínában kiköthetnek.

A külföldi tengerészek még egészségügyi vészhelyzet esetén sem léphetnek a kínai szárazföldre a karantén lejárta előtt, az Anglo-Eastern Univan Csoport egyik hajóját például Dél-Koreába irányították át, amikor az egyik tisztjének súlyos tályog keletkezett a fogában.

Kínai kikötő Forrás: XINHUA/Xinhua News Agency/Yang Shiyao

Következetes, de komoly fejtörést okoz a kínai hozzáállás

"Kína komoly probléma" - panaszolta Bjorn Hojgaard, az Anglo-Eastern Univan hajótársaság vezérigazgatója és a hongkongi hajótulajdonosok szövetségének elnöke.

A hajótulajdonosoknak és a menedzsereknek a szabályok betartása érdekében át kellett irányítaniuk a hajókat, ami késlelteti a szállítmányok célba érkezését és a személyzet cseréjét, tovább súlyosbítva az ellátási lánc válságát. "A kínai korlátozások láncreakciókat indítanak be" - figyelmeztetett Guy Platten, a kereskedelmihajó-tulajdonosokat és üzemeltetőket képviselő Nemzetközi Hajózási Kamara főtitkára.

Kína a világ legnagyobb exportőre, és a hajózási ágazat egyik legfontosabb csomópontja. Az ország egyre radikálisabb intézkedéseket foganatosít a világjárvány megfékezése érdekében.

Az elmúlt hetekben a hatóságok 34.000 embert zártak be a sanghaji Disneylandben kötelező tesztelés céljából.

Egy pekingi iskolában az általános iskolás gyerekeket egy éjszakán át bent tartották, miután egy tanárnak pozitív lett a tesztje. A "szoros érintkezés" fogalma most már az egymástól akár egy kilométeres távolságban lévő emberekre is kiterjed.

A teherszállítók, a gyárak és a fogyasztók világszerte mindent megtesznek, hogy alkalmazkodni tudjanak a világjárványhoz. Az Egyesült Államokban már enyhülni látszanak az ellátási problémák, míg az Egyesült Királyságban továbbra is romlik a helyzet. Ázsiában egyes kikötőkben már kisebb a fennakadás, de Kalifornia partjainál még mindig több tucat konténerszállító vár arra, hogy kirakodhasson Los Angelesnél és Long Beachnél (Los Angelesben üzemel az USA legnagyobb teherkikötője).

A hajóüzemeltetők felszólították Kínát, hogy enyhítsen a korlátozásokon,

a kormányokat pedig arra, hogy helyezzék előtérbe a tengerészeket és a hajózást, különben további ellátási zavarokat kockáztatnak.

Mindenkinek sokba kerül a fegyelmezettség

A szigorú kínai hozzáálás a tengeri kereskedelemben még a legnagyobb piaci szereplők számára is komoly kihívást jelent. "Már voltak olyan hajóink, amelyeknek késedelmi díjat kellett fizetniük" – nyilatkozta Eman Abdalla, a Cargill globális műveleti és ellátási lánc igazgatója.

Az Euronav NV, a világ egyik legnagyobb szupertanker-tulajdonosa becslések szerint 6 millió dollárt költött a személyzetcsere-válsággal kapcsolatos zavarok kezelésére, beleértve az eltérítéseket, a karanténokat és a magasabb utazási költségeket.

A hajótulajdonosok és -üzemeltetők is elismerik, hogy a kínai korlátozásokat úgy kezelik, hogy a terheket a fedélzeten dolgozó munkavállalókra hárítják.

A kínai hatóságok nem engedik. hogy háromnál több kínai tengerész egy repülőjáraton a szárazföldre érkezzen, így a hazatérésük hónapokkal azután is elhúzódhat, hogy lejelentkeztek a hajókról.

Mivel azonban Kína előreláthatólag továbbra sem fog enyhíteni a zéró tolerancián, sőt, a februári téli olimpia idejére akár további szigorításokat is bevezethetnek, a helyzet akár még rosszabbra is fordulhat a jelenleginél.