Mintegy 3 milliárd forintnyi, karácsonyi ételekbe szánt dió ragadt egy raktárban

dió ősz antioxidáns
Megérkezett a dió szezonja
Vágólapra másolva!
Európában már nagyon várják a főleg a karácsonyi bejglik fontos alapanyagát jelentő diót, Ázsiában pedig az újévi ünnepségekhez szervíroznák őket. Ehelyett a frissen tisztított és héj nélküli dióból mintegy 10 millió dollár (több mint 3 milliárd forint) értékben a Sacramento (Egyesült Államok, Kalifornia) melletti feldolgozóüzemben rekedt, több ezer mérföldre a rendeltetési helyétől, és erről is a globális ellátási láncok válsága tehet. A részletekről a gCaptain szakportál számolt be.
Vágólapra másolva!

A Don Barton kaliforniai csomagolóüzemében majdnem a plafonig érnek a friss kaliforniai diót tartalmazó zsugorfóliázott dobozok, ezeket Európában a karácsonyi sütéshez, Ázsiában pedig az újévi ünnepséghez használnák fel – ahogy eddig minden évben.

A globális ellátási láncok válsága és a kikötők túlzsúfoltsága miatt idén azonban ez az alapanyag valószínűleg jó sok késéssel érhet partot és kerülhet a boltok polcaira.

A szállítási és ellátási lánc problémái az Egyesült Államok nyugati partvidékének mezőgazdasági termelőit sújtják a leginkább, akik az év végi ünnepségeken népszerű különleges termények, például gyümölcsök és diófélék egyik fő globális beszállítói.

Képünk illusztráció Forrás: 123rf.com

A gyakorlatban ez a probléma abban mutatható ki, hogy a hajók, amelyek átvennék és elszállítanák a Don Barton-féle diókat Sacramento-ban, vagy kihagyják az oaklandi kikötőt, ahová a diót általában exportálják (innen szállítanák tovább), vagy pedig olyan furcsa, váratlan időpontokban érkeznek, amelyek megnehezítik, hogy a termékek a hajókra jussanak.

– nyilatkozta a külföldre szánt dobozokkal megrakott raklapok között állva Barton.

A hajók a Seattle-ben és Tacomában található északnyugati tengeri kikötőkomplexumot is kihagyják, ahol széna, alma és bab vár exportra.

Los Angeles és Long Beach kikötőiben a teherhajók hetekig várnak a kikötőhelyre, majd váratlanul útnak indulnak sok esetben anélkül, hogy felvennék az exportra szánt árut.

A hajózási válságért nagyrészt a Covid-19 világjárvány tehető felelőssé.

Az otthon maradó amerikaiak ugyanis megtakarításaikat és a kormánytól kapott támogatásokat, valamint rengeteg szabadidejüket arra fordítják, hogy temérdek – amúgy felesleges – élelmiszert, játékot, elektronikai eszközt rendelnek az interneten. Az import iránti kereslet ezáltal túlterhelte az ellátási láncokat, és arra késztette a konténerszállító hajótársaságokat, hogy a Kína és a Los Angeles-i kikötő közötti legjövedelmezőbb útvonalakra összpontosítsanak, ennek pedig sok-sok egyéb kikötő esik áldozatul.

A Los Angeles-i teherkikőtő egy 2018-as felvételen: ez az USA legnagyobb teherhajó-terminálja Forrás: Getty Images/Mario Tama

Azok a gazdák, akik vállalták, hogy az ünnepekre időben szállítanak gyümölcsöt, dióféléket és más termékeket, emiatt végül mégsem tudják tartani magukat a szerződésben foglalt határidőkhöz.

- mondta Marilyn Sandifur szóvivő, bár a csökkenés egy részét a nagyobb hajók által szállított többletrakomány pótolta.

"Sokan számítanak a kiváló minőségű amerikai élelmiszeripari termékekre, és a tengerentúlon is van rájuk kereslet" - mondta Sandifur. "A kihívás az, hogy eljuttassuk őket oda."

A kaliforniai dióipar 2021 szeptemberében és októberében 47 százalékkal kevesebb héjas diót és 16 százalékkal kevesebb héj nélküli diót exportált, mint az előző évben - áll a California Walnut Board jelentésében.

A Don Barton kivitele októberben 75 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.