Elmondjuk, miért érzi úgy, hogy tényleg fáj a készpénzzel való vásárlás

Supermarket paying "Convenience Store Business Buying Cash Register Cashier Checkout Counter Color Image Computer Monitor Concepts And Ideas Consumerism Consumerism" Conveyor Belt Credit Card Customer Food Greengrocer's Shop Home Finances Horizontal Payin
Paying at supermarket checkout.Blank pc screen suitable for insertion of logo or message.
Vágólapra másolva!
Aligha van olyan pénzhasználó, aki ne hallotta volna – sőt, ne sóhajtotta volna el hangosan – a kissé talán szlengesnek tűnő kérdést egy-egy vásárlás alkalmával, vagy egy szolgáltatási ajánlat meghallgatásakor: „mibe fáj ez nekem!?" Látszólag nincs nagy jelentősége a megfogalmazás módjának, egészen addig, amíg nem szembesülünk egy érdekes körülménnyel. Azzal, hogy viszonylag friss, tudományos megalapozottságú kutatások mutatják, hogy nem véletlen a fájdalomra való asszociálás akkor, amikor saját anyagi lehetőségeinkhez képest nagyobb összegű készpénztől készülünk megválni. S ezzel összefüggésben: nem véletlenül megy könnyebben az sem a készpénzes fizetéshez képest, ha bankkártyával vásárolunk, szó szerint fájdalommentesebben. Összefoglaljuk, mi áll ennek hátterében.
Vágólapra másolva!

Viszonylag régóta, az első bankkártyák megjelenésével egyidős megfigyelés, hogy bankkártyával a kezünkben könnyebben megy a vásárlás a boltokban, újabban pedig egyre inkább az online világban is. Azzal is meglehetősen sokat foglalkoztak már különböző szakterületek képviselői, hogy kimutassák: a bűvös kis plasztikokat használva jóval nagyobb az esély a lehetőségeinkhez képesti túlköltekezésre, sőt, az eladósodásra, mint készpénzt használva. Ennek nem feltétlen a magunknál tartható készpénz mennyiség korlátossága az oka, hanem inkább a kötődés hiánya, mérséklődése. A kemény munkával megkeresett „markunkat ütő" készpénz fizikai mivolta iránt jóval könnyebben alakítunk ki ragaszkodást, mint a jórészt elektronikusan, egyre inkább bitek formájában létező „kártyapénz" iránt. Az viszont, hogy a készpénzes fizetés ténylegesen is fájdalommal járhat, és ezért – nem tévedés – idegrendszeri értelemben nehezebb helyzet elé állítja vásárlókat, egy viszonylag friss igazolás.

Illusztráció Forrás: Getty Images/Tom Hahn/Fotofrog

Amikor fáj a pénzköltés

A „mibe fáj?"-jal kifejezett népi megfigyelés mögött ugyanakkor épp ez a vonatkozás húzódik meg. Ma már ugyanis tényként kezelt az, hogy a készpénz használatakor az agyi fájdalomközpont gyakran kifejezetten erős aktivitást mutat, általában összhangban azzal, amilyen magas árat a vásárló lát. Ezt egy érdekes tudományterület, a neuro-közgazdaságtan egyik legismertebb kísérletével igazolták.

A kísérletben a Carnegie Mellon egyetem kutatói 20 dollárosokat adtak a résztvevőknek, majd termékek képeit villantották fel nekik. A kapott pénzt az alanyok bármire költhették, ami megtetszett nekik, vagy akár meg is tarthatták azt. Agytevékenységüket közben funkcionális MRI-gépekkel figyelték. Az eredmény beszédes volt:

a résztvevők agyi fájdalomközpontja azonnal aktiválódott, mihelyst meglátták az árcédulákat, és minél magasabb volt az ár, a működés annál intenzívebb volt.

Amikor pedig valaki úgy döntött, hogy megveszi valamelyik terméket, a fájdalomközpont szinte „tombolt" a kíntól, annyira megviselte a készpénztől való megválás. A fájdalom viszont nem jött létre bankkártyával való vásárlás esetén.

A készpénzes fizetés az agy fájdalomközpontját aktiválja (illusztráció) Forrás: 123RF

Meghökkentőnek tűnik? Pedig nem az, hiszen valójában arról van szó, hogy ezzel és még számos további vizsgálattal sikerült egy másféle – újabb – tudományos alapra helyezni a vásárlói magatartások közgazdasági vizsgálatát, a pénzhasználatkor lejátszódó mentális és idegrendszeri folyamatokat. Azóta számos további kutatás zajlott annak érdekében, hogy pontosabban lehessen látni, hogyan alakította át a pénzhasználatot a bankkártyák elterjedése - többek között a Carnegie Mellon-on is -, összefüggésben a készpénz továbbra is fontos szerepével. Volt olyan kísérlet, amivel sikerült igazolni, hogy a friss, ropogós bankjegyektől nehezebben válunk meg, mint elhasznált társaiktól, de olyan is, ami kimutatta, hogy az USA-ban összefüggés van az általában egészségtelennek tartott gyorséttermi ételek forgalmának növekedése és a kártyahasználat között.

A kutatók azt mondják: alighanem evolúciós folyamat eredménye a készpénztől való megváláskor jelentkező fájdalom, utólagos bizonytalanságérzet, amely a plasztikok esetében még nem alakult ki. Egyszerűen nem használjuk azokat elég régóta ahhoz, hogy kialakult lehessen azokhoz valamiféle idegrendszeri kódolás.

Úgy véli, a kártyaadatok lementése az ön kényelmét szolgálja?

Bár kimerítően áttekintést itt nem tudunk erről a vonatkozásról adni, de ahogy egyre több és több ismeret áll rendelkezésre a pénzhasználati magatartásformákról, mentális, pszichés vonatkozásairól, úgy szaporodnak és bővülnek a készpénz- és bankkártya-használatot tanító, tudatosságra nevelő ismeretanyagok. Nem véletlen, hogy egyre több pénzügyi témákkal foglalkozó szervezet – például nálunk a Pénziránytű Alapítvány – érzi kiemelten fontosnak az edukációt. Erre pedig általában véve is szükség lehet.

Elegendő csak arra a kísérletre utalni, amelyben egy amerikai professzor – egy egyszerű véletlennek köszönhetően – arra nyert igazolást, hogy a készpénzes vásárlás, vélhetően részben a fájdalmasságának köszönhetően, erősebb kötődést alakít ki a megvett tárgyak iránt, míg a plasztikkal fizetett termékeknél ez a kötődés alacsonyabb. Egy ilyen eredményből pedig sajátos következtetések adódnak. Például kimutatható, hogy

a készpénzzel való adományozásnak nagyobb jelentősége van, mint a digitálisnak.

Mert igaz ugyan, hogy fájdalmasabb mint a digitális jótékonykodás, de épp a fájdalmassága miatt, intenzívebb pszichológiai élményt ad az adományozónak, aki ezért még jobban értéknek tekinti tettét – vagyis nagyobb arányban teszi meg újra, mint a kártyás adakozó.

Kényelmes, ha egy online áruházban lementjük adatainkat de valójában ez nem csak a felhasználói élményről szól Forrás: AFP/Caia Image/Science Photo Library

A vállalatok számára pedig az lehet fontos tanulság, hogy elektronikus fizetési ide vagy oda, megéri rábírni a vásárlókat legalább az időnkénti készpénzes vásárlásokra. A kutatások szerint ugyanis így nagyobb eséllyel – a neurológiai fájdalomhoz kapcsolódóan – alakul ki azokban márkahűség az adott cég iránt, hiszen a készpénzzel megvett terméket vagy szolgáltatást jóval értékesebbnek érzik. Az igaz, hogy bankkártyával szívesebben, könnyebben vásárolnak az emberek, ám ilyenkor – kis leegyszerűsítéssel – olyanok, mint a pillangó, virágról virágra, azaz boltról boltra „szállnak", s kevésbé ragaszkodnak a megszokott fizikai vagy online üzlethez. Hiszen plasztikkal a kezükben ezt könnyebben megtehetik.

Nem véletlen, hogy az online vásárlásokkor számos webáruház felkínálja a kártyaadatok mentésének lehetőségét a felhasználó profiljába.

Ez persze nagyon kényelmes a vásárlónak, de ugyanakkor azt a célt szolgálja, hogy ennek révén a felhasználó később gyorsabban, és persze éppúgy fájdalommentesen vásároljon ott, mint az első alkalommal. Ennek legnagyobb haszonélvezői egyébként épp a legnagyobb online piacterek – például az Amazon –, amelyeknek majdnem mindegy, a vevő melyik platformjukon megjelenő kereskedőnél költi a pénzét.

Nincs szembeállítva kártya és készpénz

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a bankkártyás fizetéseknek – a neurológiai vonatkozásokat zárójelbe téve – számos előnyük van a készpénzhasználattal szemben. Az államigazgatásnak olcsóbb, az elszámolásokban egyszerűsödést hoz, fehéredik attól a gazdaság, koronavírus-járvány idején pedig külön jó szolgálatot tesznek a plasztikok, hiszen segítségükkel megelőzhető legalább az, hogy a bankjegyeken és érméken vándoroltassuk a vírusokat. Koránt sincs szó arról, hogy a neurológiai vonatkozások miatt, a bankkártyás, hitelkártyás és készpénzes fizetéseket egymással szembe kell állítani. Inkább a tudatos pénzhasználatra vonatkozó nevelés a fontos – bármivel is fizessünk.

Magyarországon egyébként úgy tűnik, ha ingadozásokkal is, de éves viszonylatokban mint az elektronikus – azon belül a kártyás – fizetések száma nő,

mind pedig a készpénzforgalomé (ez nyilván nem pont ugyanaz, mint a készpénzes vásárlások értéke, de a készpénzigény közvetetten a forgalomra is utalhat). A Magyar Nemzeti Bank jelentése 2020-as pénzforgalomról megállapítja, hogy bár van, ahol visszaesést mértek – a járvány miatti korlátozások miatt értelemszerűen a külföldi kártyás vásárlások száma visszaesett –, de „pénzforgalmi szempontból a koronavírus-járvány elhúzódásának egyértelmű nyertese az online kártyás fizetés volt, az internetes vásárlások értéke különösen belföldi viszonylatban a már korábban is jelentős bővülést számottevően meghaladva nőtt." 2021 harmadik negyedévére pedig a kártyás készpénzfelvétel tovább csökkent, miközben az elektronikus pénzforgalom növekedett, a hazai kibocsátású fizetési kártyáknál maradt a 9,8 millió körüli darabszám.

20.000 forintos bankjegyek Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

A jegybanki adatok szerint ugyanakkor

a forgalomban lévő készpénzállomány 2021 novemberében például 125 milliárd forinttal meghaladva az előző havit, 7.673,4 milliárd forintra emelkedett.

Az emelkedő tendencia viszont évek óta tart, amire ugyanakkor a gazdaság folyamatos és jó ütemű bővülése szolgálhat az egyik lényeges magyarázó okkal, amit a koronavírus-járvány is csak rövid időre tudott megtörni. A gazdaság készpénzigényét pedig – függetlenül használatának fájdalmasságától – az erre hivatott intézmény ki is szolgálja.