Egyoldalúan, brutálisan megemelik az olajtranzitdíjat az ukránok Magyarország és Szlovákia felé

Magyarország, Barátság, kőolajvezeték, kőolaj, vezeték, barátság, olaj
Százhalombatta, 2013. július 25. A Barátság II. kőolajvezetéknek a Mol Dunai Finomítójába belépő vezetéke a főelzáró csappal, előtérben emléktábla Százhalombattán 2013. július 25-én. A Dunai Finomító a Mol-csoport legnagyobb, Magyarország egyetlen kőolaj-feldolgozó létesítménye. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
Az UkrTranszNafta, az ukrán olajhálózat üzemeltetője a Bloomberg értesülése szerint tudatta orosz partnerével, a Transznyefttyel, hogy „az ukrán infrastruktúra folyamatos pusztítása jelentős áramkimaradásokhoz, a költségek növekedéséhez, üzemanyag- és alkatrészhiányhoz" vezetett. A levelet az ukrán cég vezérigazgatója írta alá. Az UkrTranszNafta ezért január elsejétől megemeli a Magyarországra és Szlovákiába szállított olaj után fizetendő transzferdíjat, tonnánként 2,3 euróval, 13,6 euróra. A Bloomberg emlékeztet, hogy a díjat áprilisban már megemelték, így most összesen éves szinten 51 százalékkal emelkedik a tranzitdíj. A Transznyefty nem kommentálta a hírt – írja cikkében a vg.hu.
Vágólapra másolva!

November 15-én egy időre leállt az orosz kőolajszállítás Kelet-Európa felé a Barátság-vezetéken, miután a Lengyelországot ért rakétabecsapódásokat követően kiderült, hogy rakétatalálat érte az áramellátót is a fehérorosz–ukrán határon, a Barátság kőolajvezeték azonban nem sérült meg.

Herman Haluscsenko ukrán energetikai miniszter a Facebookon közölte, hogy az átfogó orosz rakétatámadás az Ukrajnával szomszédos több ország energiarendszerére is hatással volt. A vg.hu cikke szerint kiemelte, hogy az energiarendszer elleni mostani támadás volt a legsúlyosabb a háború kezdete óta, miután tüzérségi tűz alá került egy, a vezetéket kiszolgáló erőmű. Az ukrán légierő szerint oroszok aznap mintegy száz rakétát lőttek Ukrajnára.

A Barátság II. kőolajvezetéknek a Mol Dunai Finomítójába belépő vezetéke a főelzáró csappal, előtérben emléktábla Százhalombattán 2013. július 25-én Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Szijjártó Péter külügyminiszter a múlt héten szerdán a Facebookon jelentette be, hogy a műszaki munkálatokat sikerült olyan mértékben elvégezni, hogy a kőolajszállítás Magyarország irányába hamarosan újraindul. A külgazdasági és külügyminiszter korábban azt is közölte, hogy

Magyarország energiaellátása akkor sem volt veszélyben, amikor a kőolajvezetéken nem jött olaj, mivel jelentős készletekkel rendelkezik az ország.

Korábban a vg.hu megírta, hogy a hazai, három hónapra elegendő stratégiai tartalékon felül általában a finomítóknak is van egy 30 napos tartalékuk, hogy a finomítás zökkenőmentes legyen, s ez így van Százhalombattán is.

Vagyis a mostani pár napos fennakadás semmilyen érdemi zavart nem okozhatott az üzemanyag-ellátásban.