Megmenekülhet a Vörös-tenger a kísértethajó pusztításától

fso safer
Vágólapra másolva!
Úgy tűnik, elkerülhető a Vörös-tengert fenyegető katasztrófa, miután az ENSZ bejelentette, sikerült megvásárolnia egy tartályhajót abból a célból, hogy abba töltsék át a Jemen partjainál veszteglő, robbanásveszéllyel fenyegető FSO Safer nevű hajóból az olajat.
Vágólapra másolva!

A bejelentés mindenképpen reményt keltő. A Jemen partjainál évek óta veszteglő, erősen leromlott állapotú FSO Safer az évszázad környezeti katasztrófájával fenyeget. Ha a hajó felrobban vagy rakománya más módon a tengerbe jut, úgy százezrek megélhetése, illetve közvetett módon, ivóvíz-ellátása is veszélybe kerülhet. Az ENSZ tisztviselői évek óta kongatják a vészharangot, hogy a Vörös-tenger egész ökoszisztémájára veszélyt jelenthet a hajó,

melyből négyszer annyi olaj ömölhet ki, mint az elhíresült 1989-es katasztrófában az Exxon Valdezből Alaszka partjainál.

Mindez pedig különösen aggasztó, hiszen Jement hosszú évek óta véres polgárháború, és az ennek nyomán fellépő humanitárius válság sújtja. Egy ilyen esemény így további, beláthatatlan szenvedéseket vonna maga után a térségben.

A szellemhajóként elhíresült tanker körüli ügyekről az Origo több alkalommal beszámolt, legutóbb ebben a cikkében.

David Gressly, az ENSZ jemeni ügyekkel kapcsolatos felelőse azt közölte, hogy a világszervezetnek most sikerült egy 1,1 millió hordós kapacitású tankert vásárolnia. A hajót 55 millió dollárért vásárolták az Euronavtól. Ez a pénz része annak a 129 millió dolláros becsült költségnek, amelybe a sérült hajóból való olajátemelés összesen kerül. Gressly ugyanakkor megemllítette, hogy ez a 129 millió dollár is csak nagyon nehézkesen, hosszú idő alatt gyűlik össze, pedig

jóval kevesebb pénzről van szó, mint az a 20 milliárd dollár, amibe a Vörös-tenger nagytakarítása kerülne, ha megtörténik a katasztrófa.

Gressly azt is közölte, hogy a kormányoktól eddig 95 millió dollár felajánlás érkezett, amiből 75 millió dollár már elérhetővé vált. Tavaly még egy nyilvános közösségi finanszírozási akció is indult, ennek kapcsán a jemeni megbízott külön dicséretét fejezte ki egy marylandi általános iskola tanulóinak, akik 200 dollárt gyűjtöttek limonádé eladásából a hajó megmentéséhez. Gressly szerint a még futó kampánnyal van esély összegyűjteni a hiányzó összeg egy részét.

Azt is megjegyezte: egyetlen felajánlást sem kaptak az FSO Safer rakományát fogadni képes tartályhajóra, és bérbe adni sem akart egyetlen társaság sem hajót az ENSZ-nek, tartva attól, hogy azt polgárháborús környezetben használják. Végül kénytelenek voltak vásárolni egyet, az eladó az említett belga cég, az Euronav volt. Az ENSZ Fejlesztési Programjának egyik tisztviselője, Achim Steiner „fájdalmasnak" nevezte a tanker árát, hiszen az orosz-ukrán háború miatt a kereskedelmi áruszállító hajók jelentősége újra felértékelődött. Steiner megjegyezte:

egy évvel korábban 10-15 millió dollárral olcsóbban tudott volna az ENSZ hajót vásárolni a mentéshez, csak épp nem volt rá meg a pénz.

A FSO Safer egy korábbi műholdképen Forrás: Maxar

Azt egyékbént továbbra sem tudni, az olaj eladásából származó bevételt fel lehet-e használni a költségek fedezésére, az ENSZ álláspontja szerint ugyanis nem tisztázott jogilag, hogy a sorsára hagyott hajó rakománya kit illet.

Steiner közölte, ha minden a tervek szerint halad, május elején kezdődhet meg az olaj hajóról hajóra való áttöltése.