Ezer kilométeres sebességgel száguld majd az új kínai szupervonat

Vákuum vonat, illusztráció, vonat, vákuum,
A prototype for a train that will reach top speeds of 620kmh has been unveiled in Chengdu City, southwest China's Sichuan Province, 13 January 2021. The super bullet maglev locomotive was rolled off the production line at Chengdu. The designers say this prototype uses high-temperature superconducting (HTS) maglev technology and should be more suited to future vacuum tube or tunnel technology. (Photo by Stringer / Imaginechina via AFP)
Vágólapra másolva!
Elon Musk álma Kínában valósulhat meg, ugyanis egy kínai kutatóintézetben sajtóhírek szerint befejezték az első a vákuumvonat (hyperloop) tesztfutásait egy teljes méretű utaskapszulával. 
Vágólapra másolva!

A China Space News nyomán a Blikk arról számolt be, hogy a Pekingtől 200 kilométerre lévő Datongban található szupravezető mágnesvasúti tesztpályán három tesztfutást hajtottak végre. A projekt célja, hogy végül

a vonat 1000 kilométeres vagy annál nagyobb sebességgel szállítson utasokat és rakományt egy vákuumcsőben.

Ha sikerrel járnak, ez lehet a világ leggyorsabb földi közlekedési technológiája.

A január 14-i tesztfutások során a kapszula a jelentés szerint egyelőre csak 50 km/órás sebességgel „vánszorgott", és minden alkalommal 210 méteres távolságot tett meg. A létesítményt építő és működtető China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) védelmi vállalat – amely korábban fejlett fegyverrendszerek, például hiperszonikus rakéták fejlesztésében vett részt – közölte, hogy a kritikus összetevők – köztük a szupravezető mágnes, a nagy teljesítményű elektromos rendszerek, az AI biztonsági vezérlők, a vezeték nélküli kommunikációs eszközök és az érzékelők – a tesztek során a tervek szerint működtek, megnyitva az utat a jövőbeni, nagyobb sebességű kísérletek előtt.

A kínai szupervonat 1000 kilométeres sebességgel száguldhat majd egy vákuumcsőben (a képen egy makett látható, illusztráció) Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Sven Hoppe

A jelenleg forgalomban lévő leggyorsabb nagysebességű vonatok 350 km/órás sebességgel közlekednek.

A SpaceX alapítója, Elon Musk 2012-ben vetette fel először a „hyperloop" csővonat ötletét, hogy a szárazföldi közlekedést extrém sebességre emelje.

Azért hozta létre a The Boring Companyt, hogy az ötletet életre keltse. Még az is komolyan felmerült, hogy Musk cége megépítene egy Bécs-Pozsony és Pozsony-Budapest vonalat is.

A pénzügyi gondok és a technikai kihívások azonban árnyékot vetettek ezekre a projektekre. A Boring Company állítólag tavaly lebontotta tesztalagútját, hogy helyet csináljon a SpaceX-alkalmazottak parkolójának.

Kína későn szállt be a hyperloop-játékba, a projektcsapatnak azonban kevesebb mint egy évbe telt, hogy a datongi tesztpálya építkezésének megkezdése után befejezze az első tesztet. A China Space News szerint ezt a teljesítményt az innovációnak és az erős kormányzati támogatásnak köszönhetően sikerült elérni.

Kína későn szállt be a hyperloop-játékba, de végül mindenkit megelőzhet (a képen egy másik, 620 km/óra sebességre képes kínai szupervonat) Forrás: STRINGER / IMAGINECHINA VIA AFP

Kína jelenleg a világ legnagyobb nagysebességű vasúthálózatát működteti, amelynek teljes hossza meghaladja a 42 ezer kilométert. A kormány azt tervezi, hogy 2025-re 400 km/h-ra növeli a vonatok maximális sebességét. A tengerparti Csingtao városában már megépült egy 600km/h végsebességű mágnesvasút prototípusa és tesztvonala.

Egyes katonai szakértők úgy vélik, hogy

a Datong hiperloop létesítményben kifejlesztett új technológiák, mint például az elektromágneses meghajtás és az energiagazdálkodási rendszerek, felhasználhatók a védelemben.

Valószínű, hogy a CASIC ezért is érdekjelt projektben.