Csökken az elektromos autók ára

BMW, autógyár
Elektromos autókat is gyártanak az új gyárban - Illusztráció
Vágólapra másolva!
Jelentősen csökkent idén a lítium ára, ez már meglátszik az elektronikus járművek árában. Persze ezek a termékek amúgy is drágák voltak, épp ideje, hogy konszolidáció induljon a szegmensben.
Vágólapra másolva!

Jelentősen csökkent az elektronikus meghajtású autó ára Kínában és az Egyesült Államokban. Az árcsökkentési verseny kirobbantója a Tesla volt, amely szinte valamennyi piacán vaskos árkedvezményekkel próbálta ébren tartani vagy felvillanyozni a fogyasztói érdeklődést – írta a Világgazdaság. Az sem volt mellékes, hogy eközben a versenybe kénytelen-kelletlen beszálló riválisok helyzetét is megnehezíthette cég, és piaci részesedést tudott rabolni a kínai gyártóktól, amelyek nem mellesleg nagyon nagyot mennek a német piacon.

A Tesla már márciusban több ezer dollárral csökkentette két legdrágább autója, a Model S szedán és a Model X városi terepjáró árát.

Az árcsökkentés hátterében az is meghúzódik, hogy a legdrágább Tesla modellek árát arra a szintre kellett lehozni, ahol igénybe vehető a Joe Biden elnök által tavaly augusztusban a törvényhozással elfogadtatott inflációcsökkentési törvény (IRA) által kínált 7500 dolláros kedvezményt. A kínaiaknál is hasonló okok játszhattak közre, az árcsökkenésben, ott ugyanis a kormányzat kivezette a rendkívül gáláns adó és a vásárlási kedvezményeket, amelyeket magánvásárlók vehettek igénybe az e-autókra.

De az árcsökkenések egyik fő oka, hogy hónapok óta csökkenés mutatkozik az akkumulátor egyik fő alkotóelemének számító lítium piacán.

Az első negyedévben 20 százalékkal csökkent a fém ára, tavaly egész évben ennél nagyobb volt a visszaesés.

A pandémia alatt azért nőtt meg az ára, mert a digitális transzformáció miatt az akkumulátor gyártók betáraztak a fémből, hogy a hirtelen megnövekvő igényeket azonnal ki tudják elégíteni. (A lítium nem csak a gépkocsik, hanem az összes számítástechnikai és infokommunikációs eszköz akkumulátorainak is egyik fő hozzávalója.) Az orosz-ukrán háború farvizán kibontakozott infláció azonban nagyon nem kedvezett a fogyasztásnak és globális szinten halasztották el a vásárlók az ilyen-olyan beszerzéseiket. Ez pedig készletfelhalmozódáshoz vezetett. Most azonban logikusan árcsökkenés mutatkozik majd ezeknél a készleteknél.

Első körben a gépjárműveknél tapasztalható a lítium árcsökkenésének „jótékony" hatása, de

várható, hogy a számítástechnikai eszközök árába is begyűrűzik majd.

Az elemzések szerint azonban a mostani helyzet némileg kegyelmi állapot, hiszen 2024-től újfent növekvő felhasználói eszköz értékesítéssel számol mindenki, ami ismét növekvő lítium árakhoz vezet.

(A címlapi kép illusztráció!)