Vágólapra másolva!
Sorra tűnnek el a visszaváltható üdítős üvegek az üzletekből. A környezetvédők máris aggódnak, hogy az érdekek csatájában a környezetvédelem végzetesen alulmarad. Mivel egyre több az eldobható doboz és palack, hamarosan - kis túlzással - nehezen hasznosítható fém- és műanyaghulladék-hegyek temethetik be lakókörnyezetünket.
Vágólapra másolva!

"Amíg el nem fogynak, árusítják a már boltokban lévő másfél literes palackokat, de ilyen kiszerelésben többé nem szállítanak üdítőket az üzletekbe" - tudta meg a Magyar Hírlap Barta Zsolttól, a Pepsi-Cola Rt. PR-menedzserétől. Az üzletek augusztus 31-éig veszik vissza a betétdíjas pepsis palackokat. Barta Zsolt ezt azzal magyarázta, hogy átalakultak a vásárlói igények. Olyan mértékben csökkent az elmúlt években a kereslet a visszaváltható üvegű üdítők iránt, hogy jelentős áremelés nélkül nem lett volna gazdaságos a forgalmazásuk.

A Hulladék Munkaszövetség (Humusz) szerint viszont a Pepsi az eldobható csomagolást reklámozó tavalyi kampányával szándékosan teremtett olyan helyzetet, hogy ne kelljen fenntartania a betétdíjas rendszert - nyilatkozta Nagy Tamás, a Humusz szakértője. A zöldek úgy vélik: valójában a tárolási, szállítási költségek miatt ellenérdekelt gyártói, kereskedelmi érdekek állnak a Pepsiéhez hasonló döntések hátterében.

Az elmúlt években Magyarországon az üdítőital-piacon jelentősen csökkent a visszaváltható üvegek, palackok aránya. Míg öt éve a szénsavas italok 66 százalékát, ma már alig 30 százalékát kínálják betétdíjas csomagolásban. Hasonló folyamatoktól tartanak a zöldek az ásványvíz- és a szeszesital-piacon is.

A fogyasztási szokások és az üveggyárak alapanyagigénye miatt egyedül a sörösüvegek visszaválthatóságát nem fenyegeti egyelőre veszély. Tény, hogy egyre több italt árulnak környezetterhelő fém-, tetra pack dobozokban vagy műanyag flakonokban. Mivel Magyarországon nem működik szelektív hulladékgyűjtés, még a feldolgozható csomagolóanyagok nagy része is a szemétbe vándorol, ezzel is növelve a mind komolyabb gondokat okozó hulladékok mennyiségét.

A környezetvédelmi tárca a csomagolásra és a betétdíjra vonatkozó kormányrendelet életbe léptetésétől várja a helyzet rendeződését. Az európai uniós elvárásokat tartalmazó csomagolási jogszabályt utolsó ülésén még az Orbán-kormány hagyta jóvá. Ennek lényege, hogy Magyarországon 2005-ig meg kell oldani a csomagolóanyagok legalább felének az újrahasznosítását. A tervek szerint 2003 januárjától egy közhasznú társaság a forgalmazók által fizetett díj felhasználásával kiépíti a csomagolóanyagok begyűjtő-feldolgozó rendszerét. Kérdéses azonban, hogy országos szelektív begyűjtési hálózat és elegendő feldolgozókapacitás hiányában hogyan lesz képes teljesíteni a társaság az előírt hasznosítási arányt.
A csomagolásival egy időben lépne életbe a betétdíjas rendelet - közölte Csepregi István, a Kövim helyettes államtitkára. A tárca minden érintett (vásárlók, kereskedők, gyártók) számára ösztönző hatású jogszabály kiadását tervezi. Még nem dőlt el, hogy egyes nyugati államokhoz hasonlóan nálunk is előírják-e a visszaváltható palackok minimumának arányát, vagy kedvezményekkel próbálják a gyártókat, kereskedőket a betétdíjas termékek forgalmazására ösztönözni. Csepregi István szerint a csomagolási és a betétdíjas rendeletnek, valamint a termékdíjrendszernek közösen kell a jövőben a csomagolási hulladékok terén az uniós elvárásokat biztosítani.

Az elmúlt hónapokban több fórumon (versenyhivatal, fogyasztóvédelem, reklámetikai bizottság) kifogásolták a Pepsi-Cola reklámkampányát. A zöldek beadványaikban azt nehezményezték, hogy a Pepsi plakátjain az eldobható palackjait szépnek, kis helyen elférőnek, a visszaválthatókat pedig ütött-kopottnak ábrázolta. A hatóságok úgy vélték: a cég ezzel a fogyasztók megtévesztésével az azonos áron kínált termékei közül az eldobhatóak megvételére ösztönözte a vásárlókat.